Lösenord

söndag, december 30, 2018

2018: Årsresumé genom bloggen

Det börjar bli en riktig tradition det här, ja. Årsresumé-dags! Är ni sugna kan ni blicka tillbaka på 20142015, 2016 samt 2017 där jag också gjort samma sak. Så otroligt spännande att kika tillbaka och se min livsrutt genom åren..! Men nu till 2018. Och oj, detta tror jag verkligen har varit året då allt stabiliserades för mig. Bostad, arbete, samboliv... Ja, allt liksom "fäste", på något vis. Flängandet till Paris har blivit mindre hattigt och mer utplanerat och regelbundet, traditioner stadgats och seder befästs.

Resor:
  Det här har nog varit året med flest resor, både kortare och till olika orter (andra än Paris, alltså).
  Men året började faktiskt i Paris, och med att jag och Emil skålade med Ben & Jerry's-burkar vid nyårsslaget.
  Mitt andra resmål var också Paris *shocker*. Jag var bara tvungen. Jag åkte dit som en födelsedagsresa till mig själv, och hamnade i Paris under den kallaste och snöigaste helgen på flera år. Tacka fan för det.
  I mars åkte jag tillsammans med nybildade Teneriffa-gänget till Teneriffa. Det var över
Freddes och Emils födelsedag, och där minns jag roadtrip:ande i bergen, att Emil brände sig som en kräfta och att jag fick värmeslag.
  I maj åkte jag till Paris igen. Jag gick långa promenader, åt mitt livs godaste pizza och min sista crêpe på mitt dåvarande favoritcrêperie.
 I juni åkte jag till London med Emil. Som han har tjatat ända sedan vi blev ihop, 1½ år, att vi ska åka dit ihop. Nu gjorde vi det, åt fantastiska donuts och solade i Hyde Park.
 I augusti tog jag och Nathalie en weekend till Barcelona. Där svettades vi i princip ihjäl utan AC, och låg i hostel-rummet med isfyllda petflaskor på handlederna hela nätterna.
 Senare samma månad åkte jag till Paris igen, och gick mitt livs längsta promenad.
 I oktober hade jag min semester - två veckor i Paris. Jag gjorde allt som jag önskade; promenerade, åt gott, pratade franska... Emil kom ned de sista fem dagarna, och vi tog en dagstripp till Colmar.

Bostad:
  Tror detta är det första år på mycket länge som jag enbart bott på ett ställe. Jag och Emil har bott stadigt i vår bostadsrätt, som jag älskar så in i bängen! Vill aldrig flytta därifrån.

Arbete:
  Även på denna front har saker stabiliserats. Jag påbörjade året som PTP-psykolog på BUP i Nyköping... 
  ... men bytte sedan jobb till Barnhälsovården i samma lilla stad. Fick ett tredubbelt så stort kontor, 27% i löneökning och hjärtligare arbetsuppgifter.

Hälsa:
  Stolt nog kan jag proklamera att jag tränat stadigt på Friskis&Svettis i Nyköping. 2-4 gånger i veckan, beroende på humör och tillgängliga pass, och jag har stormtrivts. Friskis-kortet förlängs in i 2019.
  Sedan finns det väl inget mer hälsosamt än att promenera i Paris? Får jag påminna om min 8-timmars-promenad, som både var en rejäl vinst för min tävlingsskalle samt balsam för själen?

Familj:
  Detta år började även besöken hos mina farföräldrar bli mer regelbundna. Med egen bil kunde jag och Emil lätt och smidigt hälsa på - totalt 11 besök år 2018. Nästan en gång i månaden. En favorit var när farmor och farfar hälsade på mig och Emil i Nyköping!!!
 Sedan fick jag hänga lite med syrran också.

Vänskap:
  Mest av allt har jag knutit an till Malin, som jag träffade som arbetskollega på BUP och som sedan bytte jobb tillsammans med mig, och började på BHV.
  Jag, Emil, Fredde, Malin och Oscar (aka. Teneriffa-gänget) åkte inte bara till Teneriffa - vi hade lite andra roligheter för oss också.
  Fredde, Emil och jag hade en toppensommar och bilade ned till Motala, Jönköping, Göteborg...
  Emil och jag ställde till med en hejdundrande kräftskiva! Alla som blev bjudna kom!
  Jag har även på sista tiden återfunnit kontakten med två gamla vänner; Christer och Jangi.
  Med buller och bång kom även Marieke och Dirk upp till Svealand och vi utförde 10K-challenge!

Kärlek:
  Emil och jag har bott vårt första år ihop, i vårt bo.
  Vi har fortsatt stadigt med en kärleksfull veckotradition: torsdagsdejter!
  Minns specifikt en riktig pangdejt som varade en heldag i Stockholm; vi fikade red velvet-croissants, åt finburgare och såg Pernilla Wahlgrens show!
  Vi firade vår halvårsdag på traditionsenligt sätt. Precis som förra året tog vi ledigt och åkte vi till Smultronstället.
  ... För att inte tala om vår tvåårsdag?! Jag fick världens finaste glassvägg.

Prestationer och stolthet:
  Jag blev legitimerad psykolog!
  ... Och lyckades i jobbytet höja min lön mer än vad som var förväntat. Heja mig!
  Jag gick Paris runt!
  Räknas det att Emil tog körkort?
  .. Och givetvis, att jag lyckades bocka av en del från min bucket list. 

Insikter:
  Jag har insett att Nyköping är dött, kallt och tråkigt på vintern...
  ... men helt magiskt och underbart på sommaren?! Kan man välja att bara bo här under sommarhalvåret?
  Att jag måste ha minst 3 inplanerade resor till Paris per år för att fungera, och att jag fortfarande får min post-Paris-depression efter varje hemfärd.
  Och att jag lever med världens finaste Emil. Jag är så kär.

Matfavoriter:
  Detta år har varit min och tryffelns år. Jag har upptäckt och förälskat mig i världens dyraste svamp. Tryffelmajo, tryffelchips, tryffelsalami... Herreminje!
  Med det sagt så börjar jag med årets mathöjdpunkt; dagen jag åt mitt livs godaste pizza - tryffelpizzan.
  Och senare mitt livs godaste pasta - vit tryffelpasta från Aubergine i Stockholm.
  I Nyköping har årets mest beställda rätt på restaurang varit ät.s oxfilépizza. Har varit helt såld på den.
  Och i övrigt fick jag nys om att mango är världens godaste frukt. Jag slukade en per dag under sommaren, vilket var ekonomiskt hotfullt med priset 25kr/styck.
  Sedan har jag haft en hel del minnesvärda moffdagar.
  Och med buller och bång försökte Emil, Marieke, Dirk och jag genomföra 10k kcal-challenge. Jag misslyckades med råge.


2018. Året då allt stabiliserades.

16 kommentarer :

  1. Vilket jäkla jobb du gör med de här tillbakablickarna! Och vilket år du har haft! Hur känns stabiliseringen? Är det som du hade tänkt? Det har verkligen varit roligt att få följa med ännu ett år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade faktiskt inte tänkt mig detta ALLS. Att jag skulle bo i Nypan, vara mono, jobba på BHV? Helt sjukt faktiskt... Men jag är väldigt nöjd, iom att jag ändå är så pass lycklig som jag är :)

      Hur har ditt år varit, i stora drag?

      Radera
    2. Nej, livet verkar ha tagit en vändning som du inte alls medvetet siktat mot? Men som du säger, det viktigaste måste ju ändå vara hur du mår i situationen, inte hur situationen ser ut rent konkret.

      Mitt år har varit ganska mixat, som de senaste åren i stort har varit. Jag har också fått reda, vilket är det bästa jag vet, det är då jag alltid mår som bäst. Jag har varit i Ghana, Marocko, Spanien, Holland, Lettland... Och renoverat stora delar av en lgh, vilket också varit fantastiskt! Och haft en skitbra klinisk kurs på universitetet. Det är de stora topparna, i alla fall!

      Radera
    3. Du skämtar inte.... Verkligen en vändning. Och ja, precis, att jag mår bra är det allra viktigaste. Så får jag försöka vidmakthålla min Paris-dröm lite sådär sporadiskt i kortare resor ;)

      Åh, vilka resmål! Det var verkligen inte illa. Vilket resmål har varit som bäst?
      och sedan när är renoveringsarbete fantastiskt? Tycker du om att renovera?

      Radera
    4. Hm, jag tror att Ghana var bäst, för att det var det mest annorlunda samhället jag har sett någon gång. Det var verkligen otroligt speciellt.

      Ja, eller, det jag tycker mest om av allt, oavsett vad det gäller, är att se utveckling. Att jag blir bättre eller att något jag gör blir bättre. Och där är renovering genialiskt, för det blir sådan oerhört konkret skillnad!

      Radera
    5. Vad intressant.... På vilket sätt var det annorlunda (om du orkar berätta)?

      Det har du faktiskt helt rätt i. Själv är jag kär i att GÖRA KLART saker. En sådan eufori-känsla!

      Radera
  2. Åh vilken bea sammanfattning! Och hallå 27% löneökning! Wow! *Insert stjärnögonemoji*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och haha, ja, KABLAAAM på den lönechecken varje månad :DDDDD

      Radera
  3. Vad många resor du gjort under året, härligt!! Har du några specifika mål/saker du vill göra inför 2019? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh... Resa till Italien med Emil, åka till Paris (massa gånger!!!), besöka Florida med Emils familj (inte superpepp men det blir nog kul!)... Sedan vill jag promenera massor, moffa goda maträtter/desserter och träffa mina vänner mer.

      Själv då?

      Radera
  4. Härlig resumé! Önskar dig/er all fortsatt lycka! (Vilket inkluderar evigt Parissug...)
    /teruko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, tackar! (Och det har du så rätt i..)

      Radera
  5. Wow, vilket år du har upplevt! Har du några tankar kring vad du vill göra/uppnå under 2019? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrev där uppe till Anonym precis svaret på den frågan! Har du några? :D

      Radera
  6. Gott nytt år på dig, fina du! Tack för att jag får följa ditt liv <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du finns som läsare, bollplank och bloggvän <33

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)