Lösenord

måndag, september 10, 2018

Moffdag; burgare, oreo-choklad och friterad glass

Jag vaknade redan 07:30 på lördagen, och kände mig helt utvilad. Typiskt att när en för en gång skull har sovmorgon, så vill kroppen jävlas på det sättet. Håhåjaja. Jag fick möjlighet till lite *mindfulness* i Emils morgontrötta famn och försiktigt gnugga sömngruset ur ögonen. Vi klev upp, åt frukost (rostade smörgåsar med ost och chokladflingor) och tittade på serier.

Vid 11 stack jag iväg och tränade. DUKTIGHETSPOÄNG, eller hur?? Kände mig i alla fall så, när jag stod flexande utanför Friskis & Svettis där jag bara minuterna innan hade sväng med armarna i symbios med 20 andra *hurtiga* damer.


På vägen hem passade jag på att hämta upp ett paket. Ett megastort paket, som för bästa transport bars på huvudet. (ointressant trivia: det var en ny fryslåda, då våran ena låda i frysen varit trasig sedan vi flyttade in!).

När jag kom hem fick jag stora svettiga välkomstkramar, och sedan stod vi och fuldansade tryckare à la dirty dancing i köket. Lite som en gör när en inte har bättre saker för sig annat än att fåna sig. När det inte finns påträngande måsten om tvätt, matlagning och städning, utan vi får vara vi. Och det är då vi återigen inser hur mycket vi uppskattar varandra, och är tacksamma för varandras närvaro. Fånar oss, och skrattar tillsammans.

Vid 15-tiden hade jag blivit hungrig igen, och vi bestämde oss för att hämta take-away. Från ät, givetvis. Vårt favoritställe i Nypan.


Och nu börjar till och med kyparna känna igen mig..... Alltså, är det en sjukdom hos mig? Ett patologiskt behov att bonda med restaurangpersonal? Eller är jag bara en sådan person som blir besatt av en viss sorts mat/restaurang och oundvikligen sätter mig i dessa situationer? Stammis-sjuka, kallar jag det.

Burgarna var kalasgoda. Tryffelmajonnäs. Sötpotatispommes. Säger bara det.


Efter maten låg vi båda i matkoma och tittade vidare på våra serier, innan sötsuget satt in och vi hämtade bitar av vår favoritchoklad. För Emils del är det lindt-choklad, och för min del, ja...

Den som kan sätta namn på chokladen får en guldstjärna! 

Sen låg jag däckad i soffan och halvsov medan jag såg på youtube. All that food in my tummy gjorde mig så sömnig..! Till slut var jag bara tvungen att ta mig ut i friska luften ett par minuter för att vakna till och lyckas smälta maten.
Jag och Emil hade ju storslagna kvällsplaner, nämligen.... Friterad glass!


Det är något vi pratat om sedan bland de första gångerna vi träffades, men aldrig hunnit göra. Nu skulle vi testa för första gången!
Vi hade först tänkt göra med vänlig frityrsmet, men ändrade oss tvärt efter lite googling och tänkte fritera i digestive.


Rulla i kaksmulor, ägg, kaksmulor igen och vips! Ned 10 sekunder i en stekhet olja. Den var fint gyllenbrun när den kom upp, men... läckte på flera ställen?! Ajdå!

Hursomhaver, smaken är väl densamma, tänkte vi, och slog oss ned i soffan framför en film.


Och nog var det gott, ändå! Krispigt och gott runt om och alldeles kallt och lent på insidan. Men, nästa gång hade vi gärna sett till att frityrsmeten hann täcka hela glassen... Har ni något tips?

Sedan låg vi gosade ett bra tag, gick och lade oss och peppade inför valet 2018 dagen därpå.

11 kommentarer :

  1. Kitkat?
    Så coolt att fritera glass och kul att ni gjorde det hemma :)
    //Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. KitKat är också riktigt gott faktiskt.... Men det var Marabou Filled Oreo! Mmmm, så god!
      Visst var det lite tufft? Synd bara att det inte blev så bra, rent estetiskt, haha!

      Radera
  2. Svar
    1. 10 points to Gryffindor!!!!!!! (viktigt att nämna att det inte är den här äckliga med små oreo-bitar i, utan den med rejäl FYLLNING!!) <3

      Radera
  3. Jag trodde först på att det kan vara någon typ av Tony’s chocolonely, för jag kommer ihåg att du gillade den, men rutor matchar inte med hur den chokladkakan ser ut så jag har faktiskt ingen aning. Ni borde testa göra Baked Alaska någon gång, har aldrig testat det men den verkar häftig! :)
    //U

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Tony's är ju en STOR favorit hos mig!!!! Så synd att jag inte kan äta den så ofta, för den kostar ju 40kr/kakan typ :( Men det har du rätt i, den står i topp! Detta var Marabou Filled Oreo, vilken är lite som kinder fast med en oreo i. Jättegod!

      Baked Alaska.. Är inte det som en glassbomb?

      Radera
    2. Ja, lite. Men en glassbomb för mig är typ bara mycket glass. I baked alaska bakar man glassen i magängsmet. Jag har googlat lite och tydligen så gör de det också i Frankrike :)
      //U

      Radera
  4. Alltså förstår aldrig hur ni lyckats äta så mycket gott på en och samma dag??? Jag hade typ blivit mött bara av en burgare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tro mig.. the food coma is REAL.

      Radera
    2. Haha, själv blir jag bara illamående av matkoma...

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)