Lösenord

fredag, mars 21, 2014

Ben & Jerry's: Den stora rankningslistan

Jag, ett självutnämnt glassmonster, kan inte direkt påstå att jag snålar med glassen.
Snarare tvärtom, då min konsumtion kan gå upp till två-tre burkar i veckan, och jag tänkte...

Varför inte göra en rankningslista, över alla de smaker (fortfarande i sortiment) som jag smakat?


Emelies stora Ben & Jerry's rankningslista

1. Fairly Nutskaramellglass med karamelliserade mandlar och kolasås
Jag är karamellfrälst. Initialt skeptisk, men den tog mig med himlastorm. Karamellglassen i kombination med karamelliserade mandlar och kolasås vann mitt hjärta under en barnvaktskväll, och minnet av att sluka hela burken i ett nafs förföljer mig fortfarande kärleksfullt. Mums!

2. Cinnamon Bunskaramellglass med bitar av bulldeg och kanelsås
Som jag jagade efter denna - och så värt det var! Det här är kanelbulle i glassform, rätt och slätt. Och så rätt det kan bli, för jag kunde inte få nog förrän skeden skrapade botten. Sedan är det inte heller okänt att jag älskar kanelbullar. Bland den godaste glassen jag ätit, och den tävlar starkt med förstaplatsaren på denna lista.

3. Cookie Dough - vaniljglass med stora bitar av rejäl kakdeg
För tråkig för vissa, för söt för andra. För mig har det alltid varit min definitiva, tveklösa, absoluta följeslagare (den första glassen jag blev förälskad i), och som alltid kommer ha en stor plats i mitt hjärta. Fungerar i alla lägen - oavsett vilket humör man är på.

4. Home Sweet Honey Comb - söt gräddglass med honungskaramell, karamellsås och chokladtäckta honungskrisp
För mig var detta en liten uppkryddad variant av deras yoghurtglass Vanilla Honey - men godare! Lite honungskrisp gav en bra konsistens, honungskaramellen var perfekt söt och nötig, men gräddglassen och honungstouchen gjorde den fortfarande lite syrlig och frisk. Hade blivit aningen bättre med lite salt. Kan säga att detta är min klockrena tycka-synd-om-mig-själv-är-sjuk-glass!

5. Chocolate Fudge Brownie - chokladglass med stora bitar av kladdig brownie
Är man inte sugen på vaniljglass utan på något mäktigare, då är det chokladkungen här som gäller. Mäktig, ordentligt, och ack-så-god! Här snålar vi inte med smakerna, och jag brukar ofta vara beredd med ett glas mjölk på sidan för att orka sluka hela burken.

6. Half Baked - vanilj- och chokladglass med kakdegsbitar och browniebitar
Vill man ha både choklad och vanilj, och kan inte välja? Här har vi Half Baked. Möt lösningen för beslutsångest. Här möter vi ett kaos av alla bitar av kakdeg och brownie, vilket kan bli kalas eller bara alltför mycket. (Vill man ha något mer helrent tar jag alltid av favoriterna över).

7. The Vermonster - lönnsirapsglass med karamelliserade pecannötter och kolasås
Lite liknande Fairly Nuts, men med en lite starkare glassmak. Mycket, mycket god, och pecannötterna är ju bara to die for.

8. Greek Style Yoghurt Vanilla Honeyvaniljgräddglass/yoghurt med honung
En ny favorit som också klättrat! Den fräscha smaken bryter av väl när man vill ha något milt, vaniljaktigt, men inte lika mäktigt som storfavoriten Cookie Dough. (Den smakar alltså inte yoghurt, utan typiskt frisk vaniljglass). Däremot är den en aning söt i och med honungen, men väldigt slät om man vill avstå från tuggmotstånd.

9. Vanilla Pecan Blondievaniljglass med pekannötter, bitar av vit brownie och karmellsås
Den här går verkligen i min smak. Vaniljglass, pekannöt och karamellsås - det är min melodi, det! Blondiebitarna hade jag däremot kunnat vara utan - de har en tendens, som i andra smaker, att bli torr och överflödig. Satsa hellre på mer pekannötsbitar. Eller ge blondiebitarna till sällskapet i soffan.

10. Topped Chocolate Caramel Cookie Dough - chokladgräddglass med karamellsås, kakdeg, chokladbitar och skedbar topping

11. Speculoos Specu-Love Cookie Core - karamellglass, karamelliserade kakbitar och en krossad karamelliserad kak-core
Hmm, jag var ytterst förtjust i tanken på denna - trots att jag inte är världens största fan av speculoos (fransk pepparkaka). Karamellglassen var aningen tam, kakorna aningen torra, men core:n med karamelliserade kakbitar. Oj oj oj! Här snackar vi. Knaprig, krispig, så god och perfekt ihop med karamellglassen på sidan om.

12. Topped Salted Caramel Brownie - vaniljgräddglass med saltad karamell, brownie, chokladbitar och skedbar topping
Nyhet som fick mig att tappa ögonen av höga förväntningar. Olyckligtvis möttes dessa inte det minsta, där jag tyckte att toppingen (som snarare smakade nougat än choklad) tog över hela smaken och gjorde att det jag såg fram emot mest - saltad karamell och vaniljglass - försvann. Allt jag känner är tyvärr den smöriga nougateftersmaken i varje tugga.

13. Satisfy My Bowlbananglass med karamell- och kakvirvlar samt chokladbitar
Denna dök upp som Limited Edition, och så fort jag fick chansen kastade jag mig över den. Den är väldigt lik Chunky Monkey men förändrade tillbehör, och jag tycker dessa går så mycket bättre! Bananglassen smakar lite skumbanan-aktigt, men fungerar väl med karamellsåsen och chokladbitarna. Det blir lite plick-och-plock för att gräva ut karamellsåsen och bitarna - men det är ju det som är så roligt med Ben & Jerry's!

14. Chunky Monkey - bananglass med chokladbitar i form av bananer och valnötter
Den här har en rätt distinkt smak som jag verkligen måste vara sugen på i stunden. Men är jag det - oj oj oj, då försvinner den snabbt! Jag delar däremot gärna med mig av valnötterna, men håller chokladbananerna för mig själv.

15. Caramel Chew Chew - kolaglass med bitar av chokladdoppad kola och kolasås
Efter flera nya försök har Caramel Chew Chew nu flyttat från sista plats, till #9! Inte illa. Kolaglassen är fantastisk, såsom kolasåsen.. Men däremot jag har något emot centerbitarna. Jag tycker inte riktigt om center, och de blir lite tradiga jämfört med Fairly Nuts' karamelliserade mandlar, eller The Vermonster's karamelliserade pekannötter...

16. Cow Power/Nordic Water Peace/Fossil Fuel/Taste It Don't Waste It - vanilj- och chokladglass med chokladkakor och chokladbitar
Kärt barn har många namn. Eller ja. God glass som verkar hoppa ut och in ur sortimentet i olika namn. Köper den alltid så fort jag får nys om den.

17. New York Super Fudge Chunk - chokladglass med bitar av vit och mörk choklad, valnötter, pecannötter och mandlar
Inte så välbeforskad, men överflödet av nötter och chokladbitar gör denna chokladglass riktigt god om man är sugen på mycket och allt. Kör järnet - som amerikanarna. 

18. Dough-Ble Whammy Core - tudelad vaniljglass med kakdeg, chokladcore samt chokladglass
Här har vi den riktiga blandningen av Cookie Dough och Chocolate Fudge Brownie - fast delad och utan brownies. Däremot är jag inte helförtjust i chokladsåsen i mitten, som jag anser vara aningen för stark. Föredrar det faktiskt blandat, eller helt isär (i olika burkar).

19. Karamel Sutra Core - tudelad kolaglass, kolacore samt chokladglass med kakbitar
Med en viss reservation för kolasåsen i mitten så är en sked ned i denna burk en ren fröjd. Lite choklad, lite chokladbitar, lite kola. Däremot kan jag tycka att chokladglass och karamellglass skär sig lite - but maybe that's just me.

20. s'Wich Up - vaniljglass med chokladkaksvirvlar, chokladkakor och kakdeg
Vaniljglass med kakor, kakor och mer kakor. Den påminner lite om Clever Cookies, förutom att den har kakdeg också. Och i detta fall så är det faktiskt så att more is just too much. Det finns ingen sås som kan hålla upp den här glassen, för mycket kakor! Den blir liksom lite för torr?

21. Phish Food - chokladglass med chokladbitar i form av fiskar och marschmallows
Chokladglass med chokladfiskar och lite marschmallows. Den har sin plats också, fast faller på att jag inte är så förtjust i marschmallows.

22. Blondie Brownie Core - tudelad vaniljglass med blondiebitar, kolacore samt chokladglass med brownie
Lite detsamma som Dough-Ble Whammy, fastän blondie-bitarna måste erkännas vara lite torra... Och smakerna skär sig aningen... Turligt nog, så har jag faktiskt arton godare favoriter.

23. Topped Strawberry Swirled - sötgräddglass med jordgubb och marschmallow, kex, vita chokladbitar och skedbar topping

24. Clever Cookies - vaniljglass med krossade kakbitar, med hela kakor och chokladkakor 
En smak som brukade ligga mig varmt om hjärtat har nu tappat rejält. Inte alls lika förtjust i de krossade kakbitar som jag tidigare varit, och den känns nästan.. smulig och torr. Däremot tycker jag kakbitarna som är hela är riktigt goda, och den glass som inte är full med smulor. Men undviker den numera, olyckligtvis.

25. Utter Peanut Butter Clutter Cookie Core - jordnötsgräddglass med jordnötsmörkakor och en core av jordnötssmörskakdeg
Alltså nej. Nej. Nej. Jordnötssmör är absolut inte min grej. Dessutom med en hård, nästintill oätlig core av jordnötsmörskaka som inte alls var aptitlig....




Sedan vet jag att det kan vara svårt; riktigt svårt att tänka sig - men det finns smaker jag faktiskt inte äter.
Ja. Det är faktiskt sant. Sådana som innehåller komponenter såsom jordgubbar, jordnötssmör, jordnötter, körsbär eller bara en helt outhärdlig, artificiell äppelsmak. Jupp. Så är det.

Dessa äter jag inte: (OBS! Varning, alltså!)
Peanut Butter Cup, Peanut Butter Me Up, All or Nut-tin, Strawberry Cheesecake, Oh My! Apple Pie!, Cherry Garcia, Greek Style Yoghurt Strawberry Shortcake.



Sedan vill jag givetvis ägna en fin tanke åt en älskad, bortgången favorit: 
Coconutterly Fair

May you rest well in Heaven.


10 kommentarer :

  1. Mycket bra rankning, håller med nästan om allt. Fast chunkey monkey ligger nog högre hos mig faktiskt ^^

    På tal om ingenting (eller jo, om Paris och sådär) så hittade jag den här på HM och tänkte på dig direkt:

    http://www.hm.com/se/product/26454?article=26454-A

    SvaraRadera
  2. Fairly Nuts är min solklara favorit! Är inte så mycket för mäktig chokladglass alls :')

    SvaraRadera
  3. Toppeninlägg =) =) Bokmärkt och klar nu! Din första placerade håller jag med om till tusen! Kanske det blir någon sådan i helgen?
    Kram!

    SvaraRadera
  4. mycket bra lista! saknar dock macadamia?

    SvaraRadera
  5. Anna: Jag har utlämnat alla dem som inte är i sortiment ;)

    SvaraRadera
  6. Blondie Brownien borde du ge en ny chans, den är helt underbar! :) Härlig lista! Alla har vi egen smak :)

    SvaraRadera
  7. Men åh vilken härlig lista!! Vi verkar ha rätt lika glassmak, du och jag. Ugh, Peanut butter me up kan vara det värsta jag ätit i glassväg. Jordnötssmaken i sig var helt okej, men sylten i mitten var bedrövlig. Nej ush och fy, jag håller mig till choklad-vanilj-kola-smaker jag med!

    SvaraRadera
  8. Haha, har en Clever Cookies i frysen just nu ;) Kan inte bestämma mig för om jag gillar den eller inte. Sätter liksom i halsen av kaksmulorna, men gillar de hela kakorna! :D Gjorde dock helt fel igår ju som inte åt upp hela på en gång. :P Hade det varit en Cookie Dough hade jag med all säkerhet ätit upp hela i ett nafs, som alltid! Cookie Dough är och förblir bäst. <3

    SvaraRadera
  9. Yay! Äntligen någon som kan ranka glassar efter min smak, förutom cinnamon buns, den tyckte jag var för sockrig. Nästa gång jag tar hem någon av ben & jerry's så kommer jag nog testa mig efter din rank lista :).

    SvaraRadera
  10. Dominika: Hah, YES! Men, Cinnamon Buns, den är ju rena drömmen?! Återkom gärna och säg vad du tycker om du testar någon av mina rankade, jag skulle bli så glad!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)