Lösenord

tisdag, februari 12, 2019

Glassrecension: Ben & Jerry's Topped Love is...

Jösses, så jag längtat! Det var i början av året som det kom ut på sociala medier att den nya smaken av Ben & Jerry's skulle släppas i februari. Sedan dess har jag regelbundet kikat i frysdiskarna på alla butiker jag satt min fot in - en vet aldrig var eller när den dyker upp först! Den 9:e februari hittade jag den i butik, och den 10:e februari var det dags för provsmakning och glassrecension.

Ben & Jerry's Topped Love is...
Smörig kolagräddglass med rosa salta kolabitar, kakvirvel, rosa bitar av vit choklad och skedbar rosa topping


Smak: 8/10
Jag hade höga förväntningar redan från början - "buttery brown sugar ice cream" låter precis som min kopp te! Toppingen däremot, är precis som i Strawberry Swirled: smörigt och smakar alldeles för fettigt. Den är emellertid rejält bättre än glassarna med mjölkchokladtopping, då sötman i den denna vita chokladsmak kompenserar för det smöriga en aning. Men nu, på tal om glassbasen..! Så god! Både kakswirlsen och glassbasen. För att inte tala om de saltade karamell-cupsen (med perfekt sälta!) med vit choklad runt om (perfekt sötma!).. Mmm!

Utseende: 5/5
Går inte att säga mycket. Den här skedbara toppingen uppepå, med rosa hjärtan av vit choklad. Ja, det går ju knappt att göra ett glasskoncept mer attraktivt (rent estetiskt).

Tillgänglighet: 1/5
Har ännu bara funnit den i en butik - en privatägd icabutik uppe i norra Nyköping. Varken de stora coop eller ica maxi har ännu fått in dem.

Upplevelse: 7/10
Upplevelsen var bättre än de andra topped-glassarna, just för att den vita chokladtoppingen faktiskt går att äta (även fast jag hellre hade skippat den). Men det som gör upplevelsen med denna glass ännu bättre är just glassbasen - nötig och söt, tillsammans med karamell-cupsen, som är härliga att tugga sönder och inuti finns en perfekt saltad karamellsås. Det får högt betyg, trots allt - trots den skedbara tvivelaktiga toppingen!

Totalt: 21/30

Nyfikna på scoring över alla Ben & Jerry's-glassar? Klicka här!

9 kommentarer :

  1. Men wow vilken gullig. Låter gott, ska hålla utkik efter den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, riktigt söt (både smakmässigt och utseendemässigt) och fin!! KÖP :D

      Radera
  2. Den får ju absolut pluspoäng för utseende! Men ska nog våga mig på att smaka den när jag hittar den. Sörjer fortfarande min absoluta favorit någonsin - Baked Alaska. Som inte ens verkar vara med på din lista vad jag kunde se?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är ju tokfin - precis som locket och hela kalaset!...
      Jag märkte nu att Baked Alaska inte är med på min rankningslista!! Udda, för jag har locket och har ätit den massor av gången.. :P men frågan är om det inte är svårt att skriva upp en glass i efterhand, när en inte ätit den på typ 6 år.. :O ... Men bra upptäckt!

      Radera
  3. Meeeeeen vilken fin glass....! Ser ut som godis! Hoppas den kommer till Israel

    SvaraRadera
  4. Men alltså... VA? Hur har jag missat denna nyhet? Har nog aldrig blivit så nyfiken på en ny glassmak förut, får springa inom citybutikerna på vägen hem och se om någon har fått in den. *hjärtögon*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det!! Den är så så köpvärd :D

      Radera
  5. Ska prova min imorgon (hade provat idag om jag inte redan klämt en halv burk Häagen Dazs hehe, blev lite glassmätt)! Men har liksom du svårt för själva toppingen då jag också finner den smörig men är den här mer lik vit choklad kan den nog gå hem bättre (annars får min pv äta upp det, pga han tycker det mesta är gott)

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)