Lösenord

tisdag, november 27, 2018

Frågestund: Har jag haft trekant???

Så fina frågor jag fick in till en liten frågestund! Genast blev det lite roligare att blogga, när jag fick lite bra info som vad som uppskattas. Jag gillar att få lite feedback på saker och ting. Sedan framöver får vi se, jag funderar löst på att låsa bloggen för alla. Jag velar. Samtidigt är det vissa av er som fortfarande ger mig något i mitt bloggande (ni vet vilka ni är)... Så jag håller på att fundera. Hursomhaver - om bloggen är helt låst någon gång framöver, då vet ni.

LIV OCH VÄRDERINGAR
Vilka 3 händelser tror du har påverkat mest till att du är den personen du är? (Eh, luddig fråga, men du förstår nog)
1. Våga flytta till Paris.
2. Komma in på psykologprogrammet.
3. Mammas bortgång.

Ditt bästa minne hittills? 
Har så SJUKT många bra minnen... Men ett av de som ploppar upp är detta: Att andas höst och lycka och verklig magi.


Vilka är Emils bästa och sämsta egenskaper? 
Emils bästa egenskap är att han är så godhjärtad, snäll och generös mot alla han möter. Han vill alltid deras bästa och gör allt för att andra skall må bra, om han kan.
Emils sämsta egenskap är att han är så godhjärtad, snäll och generös mot alla han möter. Han ställer alltid upp - oavsett om någon behandlat honom illa, och ryter sällan ifrån.

Mina bästa är väl att jag är så strukturerad och ordentlig och planerande. Alltid har koll, liksom, och ser till att allt blir bra. Min sämsta är väl att jag i samma veva är ett kontrollfreak och alltid har koll, liksom, och ser till att allt blir som jag vill. Vilket gör att det kan bli helt whackobango när något inte blir som jag *tänkt*.

Vad ville Emil bli när han blev stor? Har det förändrats eller är det det han arbetar med idag
"Haha, jag ville bli spelutvecklare när jag var liten🤓 (Idag är han utbildad elektriker som jobbar i butik). Asså det skulle ju fortfarande vara jäkligt häftigt att få jobba med det, men det är svårt att komma nån vart här i Sverige. Vi har ju bara tre stora spelutvecklare, och konkurrensen är nog väldigt hård. Alternativet är väl att hålla på på fritiden, och göra nått mindre projekt😄"

Hur ser du och Emil på framtiden, med barn, utan barn, i Sverige eller någon annanstans? Om det är saker ni pratar om?
Inte så ofta. Just nu har vi stadgat oss fint här i Nyköping, med jobb, kärleksliv och fritid. Jag har en femårsplan här, och tänker inte ifrågasätta vårt liv förrän om fyra år, det har jag bestämt. Sedan vet jag inte hur det kommer bli. Drömmen om Paris börjar försvinna, då jag ser att det inte kommer vara realistiskt genomförbart på det sättet jag önskar.
Barn går i vågor. Rent generellt pratar vi som om "när" vi ska få barn, men samtidigt vet ingen av oss om vi verkligen önskar binda oss till en ny liten person för livet. Vi har inte bestämt oss än.

Kommer du att lära dina eventuella framtida barn att tala franska? Typ läsa barnböcker på franska för dem i tidig ålder och så? (Vore så fint ju!!)
Åh, det vore så vackert!!! Ja, det skulle jag vilja! (men tror dock rent krasst att den tiden inte skulle finnas/prioriteras i den utsträckning jag nu tänker mig, hehe).

Hur ser du på uppfostran? Vad värdesätter du, hur går tankarna? 
Ooooj, vilken stor fråga. Där tror jag att jag skulle behöva fler specificerade frågor för att kunna svara bra. Men... Min viktigaste hållpunkt är respekt. Har en förälder respekt för sitt barn, värdesätter dennes tankar/åsikter/vilja, bekräftar barnets vilja (även om barnet inte alltid får som hen vill), så kommer barnet respondera med respekt.


Sen undrar jag hur du nu tänker tillbaka på din tid som polyamorös och om du skulle kunna återgå till den livsstilen om det skulle ta slut med Emil (ta i trä)
Mycket möjligt.

Okej, en jätterandom fråga.....Har du någonsin haft/tänkt tanken på att ha en trekant med någon? ;)
Har tänkt tanken, har fått erbjudande, har varit med på att göra det men har aldrig gjort det.


BARNDOMSNOSTALGI
Vad drömde du om att arbeta med som liten? 
När jag var som minst (säg 5-10 år) så ville jag bli delfinskötare. Hade sett en delfinshow på Kolmården precis då och var helt betagen. Den passionen höll i länge (även fast jag aldrig ens var riktigt nära en delfin). Mellan 10-12 ville jag bli frisör - come on, vilken tweenie gillade inte att pilla med sina tjejkompisars hår?!.. .Vid 12 års ålder bestämde jag mig för att bli psykolog :)))

Vad var din favoritmat som barn? 
Jag älskade pappas hemgjorda crêpes. Han gjorde pannkakor som han fyllde med köttfärs, och sedan rullade ihop, gratinerade med ost på ugnen. Älskade det! Det var min första upplevelse, innan jag stötte på de "äkta" franska crêpen.


ÄTBART
Godis eller Chips? Jag är ju en sådandär rolig allätare som gärna äter av allt... Men... Får jag ta en luring och säga bakverk? Nog för att jag älskar godis (choklad!) och chips (tryffelchips!), men det finns få saker som slår en varm kanelbulle. Eller en burk glass, för den delen! Då jag skulle nog ranka dem såhär: #1 Glass, #2 Bullar, #3, Godis (choklad), #4, Chips.

Om du bara får leva på 5 saker resten av livet (mat alltså!) - vad väljer du? 
Förmodar att inte glass och gott räknas? För annars hade jag bytt ut vissa, såklart!
1. Smörgåsar (omnomnom!)
2. Pizza
3. Farmors potatismos
4. Spaghetti bolognese
5. Varmrökt lax



Vilken är din favoritkrydda? Finns det någon som du använder i allt du lagar? (Förutom salt och peppar då alltså.)
Jag har vissa kryddor som jag använder i ALLT. Typ spiskummin är en älskling som jag använder till alla nöträtter. Grytor, bolognese, chili, tacos.. Älskar spiskummin.
Som ört är basilika min storslagna favorit. Äter basilika varje dag - antingen i maten, på smörgåsar eller bara ett basilikablad inrullat i en ostskiva som småätande. Färsk basilika är kung!

Äta en deciliter jordnötssmör varje dag i resten av ditt liv, eller aldrig mer äta en baguette? 
Alltså... Jag kan inte äta jordnötssmör. I så fall äter jag något annat sorts bröd. Tur att Frankrike (och andra länder!) kan ha så mycket annat gott brödigt, hehe.. *found a loop hole*

Få brainfreeze varje gång du äter en glass, eller bara få äta en glass en gång per år? 
Brainfreeze tycker jag är en del av glassupplevelsen! Det kan jag lätt stå ut med, bara moffa på!


PREFERENSER
Att få en burk b&j's varje dag i 3 år eller att bo i Paris i ett halvår? 
PARIS PARIS PARIS. Kan ju alltid köpa burkar av Ben & Jerry's i Paris om jag så skulle önska ;)
Fan, nu gav du mig längt.

Film eller serie? 
Serie. Har ett så kort uppmärksamhetsspann ibland, och kan verkligen uppskatta en god 20-minuters-serie. Men när jag har en långkväll framför mig, eller vill ha det extra *MYS*, då slår jag på en film!

Favoritfilm? 
Pay It Forward - och har varit, sedan jag var typ tonåring. Börjar alltid böla som en förstörd i slutet, för jag blir så berörd. Jag tycker de lyckas skildra känslan av obeskrivlig och akut sorgereaktion så starkt, att jag lever mig in i den och tänker mig bara på hur det var när jag fick beskedet om mammas bortgång.

Vilka 3 saker hade du tagit med dig till en öde ö? 
En helt bunt med korsord, en bunt med bläckpennor och så en skön kudde att sitta på.

Favoritblomma? Varför just den? 
Som vild blomma så älskar jag liljekonvaljer. Det får mig alltid att tänka på farmor och våra skogspromenader som liten. Hur doften luktar barndom, frihet och en bekymmersfri tillvaro.
Som tam blomma gillar jag orkidéer. Har fem hemma som nästan blommar samtidigt hela bunten. De är så makalöst vackra och ståtliga.


Vilka är dina kändisfrikort? 
Åh. Jag är lite förtjust i Chris Hemsworth. Tycker även Chris Pine är sjukt fin. Natalie Portman är en BEAUTY.... och av svenskar så tycker jag Niclas Wahlgren är vansinnigt charmig, men det är nog mest för att han liknar min pappa.

Vad är det konstigaste du har i din garderob?
Haha! Slängde faktiskt ut min gamla balklänning förra veckan, som legat i mina garderober sedan jag var 15 år gammal... 11 år gammal klänning som jag bara använt EN gång! Kan ni förstå?! Samma med studentklänningen. Men de alla rök nu förra veckan, då jag frigjorde mig från dess sentimentala värde.

SYSSLOR
Vad skulle du vilja jobba med om du inte arbetade som psykolog? 
Har alltid romantiserat yrket som bibliotekarie, men tror egentligen att jag inte ens vet vad det går ut på. Så om jag skall vara realist skulle jag nog säga någon sorts pedagog. Antingen i skola eller i simning, som jag arbetat med tidigare i livet.

Vad röstade du på i det senaste riksdagsvalet, och varför? (och om du vill hålla politik utanför bloggen är det helt okej förstås, men är nyfiken!)
Jag röstade på centerpartiet i riksdagsvalet. Orsak? Värdegrund, partiprogram och magkänsla :)

Finns det någon vardagssyssla som du tycker är pisstråkig? 
Finns många sysslor jag tycker är JOBBIGA. Typ dammsuga och så, för jag får ont i armar och rygg för jag tar i för hårt och är för snabb. Då får Emil dammsuga istället för jag pallar int'! Men annars tycker jag det är pisstråkigt att torka av saker med trasa. Plus känns så sjukt ofräscht. Samtidigt verkar det vara det jag gör hela hela tiden hemma, haha.

Kan inte du göra en video med dig och Emil om ni ska julbaka!!!!! Ups, eheh blev lite väl taggad. 
ÅH KUL!!! Ska se om jag får med honom på det!!!

Har du varit på Gekås någon gång? 
Aldrig! Men Emil har och han säger att vi måste åka dit någon gång. För mig har det känt så avlägset för att det varit så långt bort rent geografiskt.

Viker eller skrynklar du toapapper?
Viker, alla gånger. Är det skrynkligt är det 1) slöseriAF och 2) inte ens så verksamt, eftersom det kan komma emellan????...... Om ni fattar.


Vad skulle du göra om du vann 1 miljon kronor? 
En miljon är inte ens så mycket pengar, så jag skulle inte kunna göra så mycket med dem.... :( Ska jag vara tråkig och betala av en del av lånet? Näe. Antagligen skulle jag spara dem. Tråk på mig.

Vad hände med alla ugglor som du samlade på i olika former? 
De flesta kastades, vissa gavs bort, vissa togs med. Mina favoritugglor är nu i vårt nya bo, medan de flesta fick möta sitt öde i flytten.


GAMMALT GROLL
Du skrev i kommentarsfältet någon gång att du inte kände dig 100 % frisk från tidigare ätstörningar. Vad anser du att du har kvar att jobba med? 
Jag anser inte att jag har något alls kvar att jobba med, faktiskt. Jag har lärt känna min kropp och hur jag fungerar, och det är allt som krävs. Jag vet att jag har känsligare ämnen och att aptitlöshet är en strategi min kropp använder i stressade situationer. Det är ingenting som hindrar mig i livet, då bara simpel medvetenheten om det gör det hanterbart i de fåtal situationer jag upplever det.

Hur kändes det att agera måltidsstöd och möta ungdomar med ätstörningar då du arbetade på BUP med tanke på din egen historia?
Inte annorlunda än att möta ungdomar med ångest (vem har inte haft ångest??), sorgereaktioner, olyckskänslor, depression eller social fobi. Alla tillstånd går att relatera till på ett eller annat sätt, och det är väl de känslorna som är viktiga att ha tillgång till när man är psykolog.


JUL
Vilket är det bästa på julbordet? 
Vörtbröd med smör och julost :') Älskar bröd och smör och ost!!!

Ska du och Emil fira ihop?
Absolut! Det har blivit vår nya tradition. Han följer med mig till Mariefred och firar med mina farföräldrar, för han vet att jag aldrig tillbringar en julafton ifrån dem, hehe.


GULLIGULL
Detta är ingen fråga men vill bara säga att du är helt fantastisk och jag älskar att läsa din blogg just för att du är så himla ärlig och härlig.
<333333 KÄRLEK PÅ DIG!

18 kommentarer :

  1. Alltså jag orkar inte att du hittade ett kryphål i min jordnötssmör vs baguette-fråga. Får väl erkänna mig besegrad *suckar*. Förresten vore det såklart jättetråkigt om du låste bloggen, jag skulle sakna min morgonrutin med att dricka kaffe och kika in här innan jag tar mig an dagens arbetsuppgifter. MEN du ska självklart göra precis vad som känns rätt för dig, så länge du vet att bloggen skulle vara saknad. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, kände mig rätt smart som kom på det! En måste ju lyckas ibland i livet ;)
      Tack för ditt stöd!

      Radera
  2. Så fint med alla svar på frågorna, fnissade högt åt många av svaren. Till exempel det där med Niclas Wahlgren. :):) Oavsett hur du gör med bloggandet är jag SÅ tacksam över att jag har fått följa dig i 1.5 år, att följa ditt vardagsliv ger så mycket mer än att följa Blondinbellas kidnappningsdrama (även om det ju också är en spänning i sig)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Åh! Du är ju en av dem som ger bloggandet en guldkant..! Så fint att du fortfarande stöttar mig dock <33

      Radera
  3. Åhåh, det här var så kul och mysigt att läsa! :D Kan förstå dina tankegångar kring att låsa bloggen helt också, och där antar jag att du får utgå ifrån vad som ger dig mest för närvarande (även om jag och många andra självklart skulle sakna dina inlägg). Kanske låsa bloggen ett tag tills du känner inspiration och motivation igen? <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får helt enkelt se vad jag gör. Bloggen skulle i så fall låsas och så skulle jag skriva, bara för mig själv :)

      Radera
  4. Spiskummin är så himla gott! Är lite för dålig på att komma ihåg att använda den men varje gång jag gör det så blir jag helt lycklig av doften. Ibland så går jag och luktar lite på den bara för jag glömt bort hur gott den luktar. *helt normalt*

    SvaraRadera
    Svar
    1. ELLER HUR! Folk säger att det luktar gammal strumpa, och de kanske har rätt? Det är sådant som man inte tänker på, när man istället börjat förknippa den mest mustiga grytor och chili con carne..!

      Radera
  5. Åh, vilken mysig frågestund! Inte konstigt att det här var så poppis på *den gamla goda tiden*, när det är så roligt! Fint att få ta del om dina tankar om så många olika saker.

    SvaraRadera
  6. Det är minst lika roligt för oss att läsa dina svar! Angående bloggisen så kanske du behöver en liten paus? Bara koppla av och slippa känna att du ska dokumentera allt, juvidare du inte tycker det ger dig något såklart. Jag har dig på snap som tur är :*

    Och appropå Gekås så är det så satans stort nu så man knappt hinner med badhuset på en dag. Jag rekommenderar att åka dit efter jul, typ januari för nu är det helt hysteriskt med folk som beter sig som hungriga krokodiler för att få sitt byte först..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov för snap, alltså! Dig ska jag INTE förlora ur mitt liv!!! <3

      Haha, det kan jag tänka mig.. Julrush! Åh, blir lite skraj bara jag tänker på det. Hatar när det är för mycket folk runt mig..

      Radera
  7. Kan bara instämma, du är grym! Jag slås ofta av att du verkar ha "ett så härligt liv". Dina Parisresor asså!!! Jäklar, jag inte alls avis..haha . Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, härligt och härligt. Jag kan nog bara instämma, faktiskt. Försöker göra det bästa av vad jag har, och som tur är har jag fötts med fantastiska förutsättningar!

      Radera
  8. Wow vilken gedigen fråge-svar läsning :D
    Stor like på sista kommentaren!!
    Hoppas du fortsätter blogga för det är en del av vardagslyxen att läsa inspirerande bloggar tycker jag. Men förstår såklart att det måste kännas bra också. Sånt är så himla viktigt och verkligen inget man ska förminska.
    //Em

    SvaraRadera
  9. Vilket snyggt typsnitt på text och rubrik, det ser verkligen nytt ut :)

    Älskade baguettefrågan och hoppas, som många andra, att du inte låser bloggen helt. Men du ska göra det som känns bäst för dig i slutändan.

    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisa! :) Man får försöka göra det lilla som gör skillnad!
      Stor kram!

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)