Lösenord

fredag, juni 26, 2020

Sommar-roadtrip: Dag 3, Trampbåt längs vallgraven

I torsdags vaknade vi upp till vår första morgon på Pigalle, och gick för att äta hotellfrukosten. Jag minns från förra året att den varit FeNOmeNAL, men i och med "rådande omständigheter" så förstod jag att hotellet, liksom andra hotell, fått göra vissa förändringar.


Vi slog oss ned i matsalen och fick fylla i ett formulär med önskade frukostartiklar. Se våra val ovan 😉


Vi fick in en maffig ansamling med två surdegsfrallor, fröknäcke, danskt rådbröd, ost och charkuterier, grönsaker, två ägg, yoghurt med granola samt fruktsallad. SÅ himla gott. Åt självklart mer än dagsbehovet där och då. 

Gjorde mig i ordning. Hade en gloende i bakgrunden.


Så gick vi ut runt kl. 11 för ett äventyr som jag hade föreslagit. Trampbåt! Vi hade sett dagen innan att de hyrde ut trampbåtar för att glida omkring med i kanalen, längs vallgraven. Jag var snabbt på att övertala Emil att det måste vi minsann testa!


Här guppar vi fram! Det var oerhört mycket tyngre att trampa än vi hade tänkt oss, faktiskt. Tur att jag har en erfaren cyklist på sidan om mig som kunde pressa de hårdaste tramptagen. 


"Det här är livet" sade Emil, "att glida runt... på vattnet". 


Vi trampade på längs kanalen till dess att vi nådde utkanten av Trädgårdsföreningen, och sedan trampade vi tillbaka igen. Nu hade det blivit över 27 grader och solen gassade. Det RANN svett mellan mina fettkullar. 


Här hade jag gärna bara lämnat skeppet och hoppat i plurret 👆🏻

Emil var till och med tvungen att gå tillbaka och byta kläder! Så svettigt var det! Därefter var vi sugna på lunch, så vi gick till ett länge omtyckt ställe: Mr Cake.


Vi som tidigare skådat lång kö varje gång vi varit här, så var det nu glest och nästan ingen där. Så härligt att slippa vänta utan kunna kasta sig över sitt socker omedelbart! Jag beställde en red velvet croissant och en sockerkringla, medan Emil tog en solbulle och en cinnabun. 


Allt slukades. MUMS. Efter det ville Emil förverkliga en äventyrsidé han haft - att hoppa på en buss och åka runt i Göteborg, för att sedan kliva av och utforska lite. Dagen innan hade vi fått tips från Emsi & Benji om att ta buss 60, som pendlar mellan Göteborgs östra och västra sida. 


Så mysigt att åka buss! Det var himla länge sedan, faktiskt. 

Vi hoppade av där *vi tror* att Benji rekommenderat, men råkade visst gå åt fel håll. Vi gick in i Slottsskogen och irrade oss fram till vattentornet. Hade gärna velat gå upp där (gissade att det var en rätt maffig utsikt!) men det var stängt 🙁


Det var supervarmt och vi var tvungna att svalka oss med glass. 


Precis när jag gett upp på att hitta en bra utkiksplats så fick Emil upp ett spår. Lite motvilligt följde jag med, med svetten lackandes. Upp klättrar vi lite till... Mot Masthuggskyrkan!


OCH VI KOMMER UPP. Och det är en utkiksplats!!!! 


"Här är två som tycker att det var värt det", hintar Emil. "Jaja", säger jag. 


Sedan tog vi bussen hem, för vi hade fortfarande 20 minuter kvar på våra engångsbiljetter. Vi kraschlandade på hotellrummet, klädde av oss spritt språngande och lade oss på sängen. Andas djupt. GUD SÅ SKÖNT att ligga och vila näck på en hotellsäng när det är miljarder grader varmt ute. 


Till middag önskade Emil burgare, och jag önskade att vi äter i sängen på hotellet. Sagt och gjort! 


Olyckligtvis smakade min burgare lite surt (?) så jag fick bara i mig halva. Åt nästan alla Emils sötpotatisstrips som kompensation. Jag gick faktiskt tillbaka och berättade för personalen på Bastard Burgers (med trevlig ton) att min burgare tyvärr inte var helt hundra. Kände mig så himla bra medmänniska som langar ärlig feedback som om det inte fanns någon morgondag. 🧐

På vägen tillbaka stannade jag i hotellobbyn och köpte med mig en liten ost- och charkbricka upp till rummet. Jag har 100 kr innestående på ett presentkort som jag tänkte att jag lika gärna kan använda för lyxiga ändamål. 


Så bra service i hotellbaren också - jag fick själv välja mellan olika ostar och chark som jag ville ha på min tallrik. Jag valde comté, parmesan, tryffelsalami och parmaskinka. Till det fick jag fröknäcke, oliver och björnbärsmarmelad. 

Brickan var suuuupergod. Emil var mätt så jag fick hela själv (kanske rättvist iom mitt burgar-missöde?) och sedan låg jag med matkoma i sängen hela kvällen. Spillde bara pyttepyttelite björnbärssylt på täcket 🙈 Vi tittade på serier, spelade och drack pepsi max samt åt choklad.


Livet. Detta var sista dagen i Göteborg - idag, fredag, tar vi och brummar vidare ned mot Malmö med stopp i Falkenberg och Halmstad. 🤩

4 kommentarer :

  1. Tack för att du delar med dig så frikostigt av era äventyr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att höra att det uppskattas! 🥰

      Radera
  2. Det här är underbar läsning, Emelie!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)