Lösenord

torsdag, juni 25, 2020

Sommar-roadtrip: Dag 2, Hotel Pigalle, Maison Caillard och Emsi

Igår, onsdag, vaknade jag extra tidigt och steg upp före Emil. Alldeles lagom innan kl. 09 väckte jag en (då grinig och sömnig) pojkvän som inte alls ville gå ut sängen. Men HOTELLFRUKOST god damnit!!! Upp ska du!

I och med "dessa tider" så fanns tyvärr ingen buffé, utan en fick en frukosttallrik med hopplock istället. Precis som Evelina viskat om (som varit här dagarna tidigare) så var brödet fantastiskt men resten rätt meh. 


Fin lokal att sitta och äta i, i alla fall 😊

Vi gick upp på rummen igen, gjorde oss i ordning och checkade ut kl. 11. Vi hade all packning med oss, som vi planerade att ha i bilen medan vi väntade på att checka in på vårt nästa boende.


Eftersom vi hade fyra timmar att döda innan check-in kl. 15, så bestämde i oss för att promenera och käka lunch. Det var fantastiskt sommarväder i Göteborg!


En 50 minuters promenad ledde oss hit, till boulangeriet som underbara Ebba tipsat mig om här via bloggen! (och som Emsi senare skrivit till mig om också, som hon tydligen bor granne med?!). 


Alltså ett litet franskt boulangerie som har det mest väsentliga en kan önska. 


Vi köpte klassikerna; en baguette tradition och en croissant. Vi hade med oss smör och nutella pga gamla i gemet 😎


Efter att ha ätit oss mätta på jävligt snabba kolhydrater så tog vi den 50 minuters långa promenaden in till stan igen. Med värmen och solen så blev vi helt matta, och var tvungna att vila oss på en bänk i Trädgårdsföreningen. 


Du och jag ❤


Efter nästan en halvtimme var vi på benen igen. Emil ville hinna ta ett varv inne på Science Fiction-bokhandeln medan jag satt och flåsade. Supertrött. 


Jag behövde fylla på med socker, så jag köpte mig en glass på Gelaterian (som jag hört så mycket gott om). Fick dock ett rätt otrevligt bemötande av personalen, vilket gjorde att upplevelsen inte var toppen. Glassen var emellertid god. 


Men! Nu var klockan 15. Då styrde vi stegen till vårt nästa boende i Göteborg: Hotel Pigalle! AKA mina drömmars hotell. Hade peppat inför detta hela resan - detta var ju min höjdpunkt på hela Göteborgs-vistelsen. Åh, så jag längtat efter att få bo här igen!

Som av en vansinnig slump så insåg vi efter incheck att vi råkat få exakt samma rum som förra gången: rum 339. Denna tillfällighet tyckte jag var så beklaglig, eftersom hotellet är känd för att varje rum är unikt i sin stil och färgskala. ÅH SÅ TYPISKT. Nog för att rum 339 är tokvackert.... Men jag som så gärna ville nyttja vistelsen och uppleva ett nytt rum!


Förtröstansfull tog jag chansen och gick ned till receptionen och frågade om det möjligtvis fanns något annat rum ledigt under dessa två nätter vi skulle bo på hotellet. Trots att receptionisten hade flera väntande kunder så var hen hur trevlig som helst, och hjälpte mig (efter lite krångligt letande i systemet) få ett nytt: rum 109. När jag och Emil pressade nyckeln i låset och skulle öppna dörren så hade jag en svag rädsla att "nej, hen tyckte säkert att jag var så jobbig nu att vi fick det sämsta rummet på hela stället. Vi fick säkert skrubben". 

Vi låste upp, klev in, och.... 


Wooooow....


Vi fick f*cking hörnrummet på den nyrenoverade våningen!!!! HUR SNÄLLT?


*lycklig tjej*

Vi lade oss i den stora sängen och vilade oss en timme. Sedan var det dags för mig att gå för att möta upp Emsi! Vi skulle träffas lite innan vår gemensamma middag med grabbarna, för lite promenad och tjejsnack. 


Emsiiiiiiiii 🥰🥰🥰

          

All them beootiful pictures in courtesy of Emsis iPhone. 


Vi promenerade och pratade i ungefär en timme innan vi var framme vid restaurangen som Emsi bokat bord; Magazzino


Skälet till att vi valde denna restaurang är för att Emil hade lagt in det som önskemål: när vi var här för två år sedan (Emsi, jag, Emil & Fredde), så tyckte vi pizzorna var fantastiskt goda! 

Emsi och jag var först på plats, och sedan dök Emsis sambo Benji, och senare Emil upp. Vi slog oss ned, ketchupade och beställde in mat. Jag tog en rigantoni napoletana (pasta med tomatsås och burrata). 


Emil tog en vit pizza med tryffelolja, parmaskinka och parmesan. 


SÅ GOTT! Medan vi åt höll vi upp samtalet med berättelser om udda matupplevelser, resor, arbetsförhållanden i covid-tider samt *båtar*. ⛴

En gigantus efterrätt kommer lastad! Tre kulor glass med färska bär och grädde, man tackar ja!


Såååå god! Alltså mums, blir lycklig bara jag tänker på den.

När klockan blivit efter 21 så tackade vi för oss, betalade notan och gav varandra corona-vänliga kramar innan de hoppade på spårvagnen hem. Jag och Emil gick för att handla mer pepsi till kvällen och kom in till vårt magiskt vackra hotellrum. Jag hann till och med ge beröm till den fantastiska receptionisten som hjälpt oss tidigare. 


🥰🥰🥰
Alltså en KLOCKREN 10/10-dag!

 Såg på min fitbit att jag denna dag lyckats promenera hela 3 mil!! Semester och moff är bra för mig, amen. 

2 kommentarer :

  1. Wow vilket rum! Superbra att det gick att ordna ett nytt, blev ju win win för båda tänker jag. Ytterligare en positiv upplevelse för er gynnar ju hotellet.
    //Em

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)