Lösenord

onsdag, oktober 09, 2019

Paris: Dag 7, Dripp dropp dripp med lite pizza och bio

typiskt när en vaknar upp av regndroppar som smattrar mot taket, och inser att... det skall regna hela dagen min sista dag i Paris. Och tittar en på prognosen så står det att bara två dagar senare skall det vara 25 grader och solsken. (ja' e' int' bitter....).


... Men det är något poetiskt och vackert med regnet också, egentligen...


Tillbringade morgonen inomhus med te och bloggande innan jag skulle möta upp Loïc för lunch. Jag var rätt orolig att blöta ned fötterna.. Så jag förberedde mig noggrannt: med plastpåsar i skorna. #hatersgonnahate


Så skyndade jag mig iväg i spöregnet till métron. Sicken tur att linje 6 gick hela vägen till restaurangen, utan behov av byte! (inte ens planerat i förväg, jag hade ju tänkt promenera!).


Linje 6 är dessutom den trevligaste tunnelbanelinjen - den som inte ens går under jorden. Den går högt över marken på en bro, och en ser både en ståtlig vy av både Eiffeltornet och franska fasader som kantar spåret.




Jag gick sedan den kortare biten mot restaurangen under mitt lila paraply. Ragazzi heter en pizzeria som jag fått nys om via lockande bilder på instagram.


Slog mig ned innan Loïc kom inspringande. "Hade du inget paraply?" frågade jag. "Nej, jag glömde det! Men det är lugnt, jag är skallig så min frisyr blev ändå inte förstörd."


Jag beställde in en vit pizza med ricotta, provola, tryffelcrème, champinjoner och svart tryffel.


Loïc tog en rackabajsare med pistaschkräm, mozzarella, mortadella, pistachsmulor och burrata. 


HEJ HÄR ÄR JAG hungrig som ett djur 🐺


Och vi högg in och alltså... Den här pizzadegen var inte att leka med.


SER ni kanterna?? Fluffigare får en leta efter. Alldeles mjuka och elastiska och sega och härliga. Tryffelpizzan i sig var också genuint god, men jag föredrar den från Pupetta (utan ricotta). Ricottan gjorde pizzan lite syrligare än jag önskat - men faller säkert någon annan mer i smaken.

Smakade även en bit från Loïcs pizza, och var lite skeptisk.. Men pistaschen var en riktig vinnare!

Efteråt var Loïc sugen på dessert, och vi kom överens om att dela. Vi beställde in en tiramisù med nutella.


Därefter var jag mättare än mätt. Vi skyndade vidare i regnet, kramades hejdå och "vi ses imorgonbitti, tidigt tidigt!" innan vi separerade vi métron. Han skulle hem och sova, och jag skulle gå på bio. Innan bion hann jag även med ett samtal med Christer på telefon medan jag vankade fram och tillbaka i en klädbutik för att inte bli blöt.


I Paris kryllar det av små biografer som alla spelar olika filmer. Jag skulle se filmen som min f.d. kollega Daniel hade en liten roll i - en romantisk dramakomedi med namn "Tu mérites un amour" - du förtjänar en kärlek. Den filmen spelades på en liten oansenlig biograf på en enslig gata.


Det som är skiljer sig från bio i Sverige är att biograferna oftast är mindre och inte så pampiga, att de sällan "lutar" i stolsraderna och att det alltid är fri placering. Folk sprider alltså ut sig hur de vill i biosalen.

Jag slog mig ned och tittade på filmen - min f.d. kollega fick nästan två minuters biotid i rollen av en tillfällig tinder-dejt. Så roligt att se! Filmen däremot var rätt deppig och melankolisk, och när jag gick därifrån och det fortfarande regnade fick jag en klump i magen.


Behövde höra Emils röst för att bli på bättre tankar, så jag ringde upp honom. Kändes skönt i kontrasten av en sorgsen film och ett tråkigt väder (det hade på riktigt regnat non-stop hela dagen från 07-18), att få höra den pigga rösten från personen en älskar. 💗

Tog métron tillbaka mot kvarteret och studion. När jag klev ur métron började regnet avta lite, och jag kände hur humöret genast lättade. Gick på de fuktiga gatorna längst en höstklädd allé medan jag pratade med Nattis i telefon om hennes plugg.


Pratade även om att jag under morgondagen skulle åka hem, och på kvällen hämta vår kattunge! När jag lagt på luren så pratade jag ihop mig med Julia, uppfödaren.


Berättade för Emil också, som oroade sig för en annalkande sjukdom. Men finns det någon mer perfekt tid att vara sjuk, än när ens flickvän är hemma och ledig med ens nya kattunge? NÄ, PRECIS.

Jag köpte en baguette som vistelsens sista middag. "Ska du äta baguette ikväll, och sen ta med dig baguetter från Loïc till frukost OCH middag imorgon? Kommer du inte tröttna?"....

.... sade han till tjejen som igår åt baguette till frukost, lunch och middag och fortfarande vill ha mer.


Så åt jag min sista baguette i Paris med smör, ost, basilika och tomat, samt ost och sylt. Jättejättejättegott.

Jag såg på youtube fram till dess att jag blev sömnig, och sedan lade jag mig. Klockan skulle ringa 04:55 morgonen därpå - dagen jag skulle flyga hem och sedan hämta vår kattunge.

9 kommentarer :

  1. Iiihh! Kattunge! :D Vet inte om du hämtade igår eller om det är ikväll, ibland har jag svårt att avgöra hur långt efter du skriver dina inlägg. Men jag är så exalterad för er kattunge! :D

    SvaraRadera
  2. Okej, läste precis första meningen i gårdagens inlägg och inser att du åker hem idag. Så kattunge ikväll! :D

    SvaraRadera
  3. Wooooooo!!!!!!!!!!!!!! Kan tänka mig att post-paris-deppen inte känns lika illa med en kattunge????

    SvaraRadera
  4. Jag har också testat plastpåsar i skorna tidigare, men fick sån sjukt illaluktande fotsvett (?) av det, trots att jag inte brukar ha illaluktande fötter. har du också upplevt det? Så smart trick annars!

    Men gud, detta betyder att ni typ är och hämtar Minou exakt just nu! Vill såklart veta ALLT. Och tänker att jag kanske får det av kommande inlägg? Sjukt spännande ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte nog det kändes varmare och lite kletigare än innan, men upplevde inte att mina fötter blev blöta..! Men jag kanske har en oförmåga att se fotsvett, haha.

      JAG VET JAG VET JAG VET <3

      Radera
  5. Alltså din blogg är bättre än alla böcker i världen! Längtar varje dag till nästa inlägg för att få läsa nästa kapitel :) Hoppas resan hem gått bra och att ni landat hemma med er nya familjemedlem - utan fejkbaguetter som efter förra Paris-resan ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. MEN GULLE DU <333

      Tack och lov var det riktiga traditionella baguetter denna gång, PHEW! Om du bara visste hur frustrerad jag var förra gången över det, haha...!

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)