Lösenord

torsdag, juni 27, 2019

Florida: Dag 7, Red velvet-frälst

Ännu en strålande dag i soliga Florida! Jag hade sovit vidrigt dåligt (vaknat klockan 02 och inte kunnat somna om, behövt gå ut på en ~varm~ nattpromenad för att få lite stimulans, råkat väcka Emil och så hade vi tjafsat hela morgonen pga sömnbrist). Klockan 10:30 skrev Ninni att de skulle iväg och shoppa, och vi ville båda (envist nog) följa med. Men vi var fortfarande sura på varandra, så vi satt och ignorerade varandra totalt i baksätet (mvh glädjespridarna).


Någonstans i bilen smög sig Emils hand över min arm och smekte den lätt, och så tittade han på mig ömt. Då log jag tillbaka, och sen var vi helt plötsligt sams. Utan anledning egentligen.

Innan vi kom fram till shoppingcentrumen så stannade vi snabbt förbi en livsmedelsbutik, och som vanligt fascinerades jag över det enorma färska bakelseutbudet. Jag tog två bilder bara för att visa er: kakor på den vänstra och tårtbitar/cupcakes på den högra.


Men just då ville jag bara ha något lätt i magen mellan frukost och lunch - ett äpple passade perfekt. Testade dagen innan deras Envy-äpplen (lokalt odlade) som var något av det saftigaste, krispigaste och sötaste jag mumsat i mig.


Så åkte vi vidare till shoppingcenter #1. Och sen shoppingcenter #2. Det verkar som att ett av sällskapets största intresse är att shoppa kläder i olika outlet-butiker: själv tycker jag mig redan ha shoppat massor av plagg och "behöver" inget mer. Tycker det mest är tröttsamt att gå i butiker, speciellt när det är så hett att gå emellan dem.


Särskilt inte sko-butiker. Men Nike, Reebok och Adidas är butiker i vilka de andra kan strosa i flera timmar. Själv tar jag mest selfies i spegeln.


Vid kl. 14 (alltså när vi shoppat i ungefär 3 timmar... jag säger "vi" för att JA, jag råkade också köpa på mig två nya toppar och tre nya tanktops....) blev vi hungriga, och stod och diskuterade var vi skulle äta. Valet föll sedan på något helt annorlunda än tidigare vana - grekiskt!


Vi tog alla gyros i pitabröd med eller utan pommes och alltså... JÖSSES. Pitabrödet var helt varmt och fluffigt, och vi nästintill inhalerade maten. Kändes gott, fräscht och mättande på en och samma gång.

Shoppingen fortsatte i fler butiker, och nu lufsade jag mest efter och väntade på att få åka hem. De andra fick några timmar i Nike- och Converse-butiken men det fanns ingenting som lockade mig. Plus att jag redan tycker jag shoppat alldeles för mycket den här resan (jag kommer behöva rensa ur hela min garderob ju!)... Är det bara jag som får små-ångest av att handla för mycket kläder? Känns typ onödigt och överflödigt på något vis... 

Men vid 17 valde vi att börja åka hemåt (phew!) och landade halvtimmen senare vid vårt hotell.


Nästan direkt när vi kommit innanför dörren och druckit många kalla klunkar vätskeersättning, så satte mitt sötsug igång. "Du, Emil... Ska vi inte ut och träna lite med vår hyrbil (som vi hyrt för 10K kronor men inte vågat använda?!?!) och kanske åka och handla glass?". Emil var på den idéen!

Så vi hoppade in i vårt dyrt hyrda Ford Fiesta och gjorde vårt första premiäråk helt ensamma, utan vägledning.


Det gick hur bra som helst! Vi åkte först till en butik som ryktades ha den Ben & Jerry's-smaken som jag har suktat efter i flera års tid... Och dra mig baklänges om inte...


DEN FANNS DÄR!!!! Herregud, jag började hoppa jämfota när jag såg den, och Emil bara skrattade åt mig. (Anna Maja, jag tog en bild för dig på hela den disken... även fast det finns många andra smaker i andra butiker).

Red Velvet Cake.... (Ja, jag är lite red velvet-galen, men det visste ni väl redan?).


Emil tog en annan cookie-core-glass som inte finns i Sverige, och så började vi smaska. Åh, så jag njöt. Äntligen, äntligen, äntligen, fick jag smaka den efterlängtade glassen. Och bäst av allt: den var så god!


När vi ätit upp, var mätta och belåtna (och glada över två nya lock, nu har vi totalt 7 stycken), så åkte vi vidare mot vår favorit-matbutik, Target, för att handla proviant som höll på att ta slut på hotellrummet.


Söta Emil i sin nya Mario-tröja, med en kundvagn full med gottis.


Jag var sugen på att testa en Pringles-sort jag inte sett tidigare (Cheddar & Sourcream), och sedan stod vi ett bra tag och försökte välja mellan två olika paket red velvet-kakor....


Efter lite om-och-men så valde vi oreos - mest för att Emil tycker om oreos så mycket. Tillsammans trängdes det i vagnen med vätskeersättning, pepsi max, yoghurt, flingor, mjölk, äpplen och en till B&J's (som Emil vill testa förvara i det bristfälliga frysfacket i kylen på hotellrummet).

Medan jag sedan körde hemåt matade Emil mig med red velvet oreos, och vi båda var på strålande humör. Nu när jag tagit tag i att åka iväg med vår egen lilla hyrbil så känner jag mig mycket mindre strandsatt. Lite friare, lite mer självständig, lite tryggare, liksom.


Red velvet oreos får högt betyg - 8/10! Jättegoda! Enligt både mig och Emil godare än vanliga oreos. 

Förstår inte att red velvet inte blivit större i Sverige. Det som är så fasligt gott?!
... Vi parkerade slutligen tillbaka utanför vårt hotellrum, och peppade inför morgondagen. Då skulle vi ut på vår planerade roadtrip - bara Emil och jag. Vi skulle åka 2 timmar sydväst för att besöka staden Sarasota och äta kända donuts... *så förväntansfull*.

8 kommentarer :

  1. Tur att man har hunnit äta lunch när man läser det här inlägget, annars hade hungern inte varit nådig... Men alltså gyros, det är ju livets mat?? SÅ GOTT.

    Pinsamt nog måste jag erkänna att jag aldrig har smakat Red Velvet - vad är det egentligen? Hur smakar det? Jag blir ju nyfiken när du hyllar det på detta viset. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, och jag hade helt glömt hur gott grekiskt är mellan alla burgare och pizzor!!

      Det är ju det jag menar - red velvet är så pass okänt i Sverige att de flesta inte ens vet vad det är? Och det är ju supersorgligt...

      Red velvet är som en lite saftigare chokladsockerkaka som får sin starkt röda färg av typ.. rödbeta, tror jag? (smakar inte alls rödbeta men den ser sjukt cool ut!). Så är den alltid toppad/varvad med cream cheese frosting, som är sååå god. (påminner lite om morotskaka liksom, i din saftighet och med glasyren). Så: saftig, lite småsyrlig chokladsockerkaka med cream cheese frosting.

      Radera
  2. Jag har inte heller smakat red velvet någon gång, men jag är väldigt fascinerad av färgen! Den är ju döläcker :D Men alltså VA!?! Dom smakerna hade jag aldrig tippat på haha. Jag visste att färgen är ifrån rödbeta, men sen trodde jag den skulle smaka mer mot frukt-hållet och absolut inte choklad. Men vilken spännande blandning, blev faktiskt lite mer sugen på att smaka någon gång haha :*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den smakar inte det minsta frukt!! (då hade jag nog inte gillat den, är inte så förtjust i frukt-desserter). Men ja, jag tycker definitivt du skall ta tillfället i akt om det någon gång passerar dig :D

      Radera
  3. Ihh, glassar! Tack! :D Såg allt Cherry Garcia där uppe som är en smak jag är så besviken över att de inte har i Sverige. Annars verkar amerikanerna gilla choklad, jordnötter och kola också. Antar det är lite av B&Js signum.

    Att få gå och handla är en av grejerna som lockar med att åka till USA. Eftersom de har såå mycket i sötsakeväg. (Förstår inte varför ni var tvungna att välja red velvet-kakor? Ni skulle köpt båda!) Samt att få gå runt i massa bokhandlar och köpa böcker ungefär som dina medresenärer köper kläder. Fast det hade ju inte varit möjligt om jag hade velat ha med mig alla hem utan att betala massa övervikt på planet.. :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och vissa butiker har några coola sorbet-typer (som jag aldrig skulle få för mig att testa pga gillar ju inte sånt)... Typ hallon/ananas-sorbet blandat med något crunchy-kak-aktigt. Men jo, amerikanerna är ju mer för de fylligare tjocka smakerna.

      Hahaha, jo, vi HADE kunnat ta båda, men det finns så mycket gott att prova (och min magsäck har ju tyvärr begränsat kapacitet :((( ). Haha, ja, att handla böcker vore svårt. Som det ser ut nu kommer vi behöva betala övervikt också (för Emil är en riktig tjocktröjenörd)...

      Radera
  4. Mysig inledning! Och amerikanska flaggan och allt!

    Håller med om det där med kläder, eller saker överlag. Önskar mig egentligen en seriefigurgarderob så man kunde ha typ samma saker på sig hela tiden. Det är mitt mål i klädväg.

    Modig du är som kör! Men 10k???? Wow. Förstår att man måste ha bil där men det var ju i saftigaste laget haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, jag tyckte det passade sig fint!
      Så trist att behöva vara snygg hela tiden. Jag har så mycket viktigaste saker att tänka på... *suck*.

      Ja, och att vi bara använde den i en dag också, det gör ju inte att det svider mindre i såren?? FY FAN. Försöker att inte tänka på det för jag blir så upprörd, haha.

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)