Lösenord

tisdag, mars 26, 2019

En gigantisk Twix White

Hörrni! Vill ni höra om helgens stora (underdrift!) bakprojekt?! 

Jag och Emil har pratat länge om att vi älskar Twix White så pass, att ni någon dag skall vi baka en sådan fast i maxi-storlek. Jag hade funnit ett recept som jag sparat, och i söndags slog vi slag i saken. "Kan vi inte baka en gigantisk Twix White idag?" studsade jag. Emil var inte sen på bollen.


Detta ovan, plus baksmör, var de enda ingredienser som behövdes. Vi hade kladdkaka som bottnen, en kexblandning med digestive, smör och dulche de leche i mitten samt ett tjockt kolalager av dulche de leche på toppen.

Sedan lät vi den stelna.


Efter att den stelnat så var det dags för att temperera vit choklad och smeta ut. Emil gjorde ett fantastiskt jobb som chokladutsmetare. En hejare!


Se, så fin den blev! En gigantus Twixus.


Sanningens ögonblick blev ändå när det var dags för provsmakning, och vi skulle få se den härliga insidan. Jag fick kanten (för att Emil älskar mig!).


ALLTSÅ KOLLA IN!


Vi slog oss ned vid köksbordet med varsin kopp te och en bit twix white (som snart blev två). Omdöme? Den var så makalöst god att den totalöverträffade mina förväntningar. Jag tänkte att vi skulle baka denna som *en rolig grej*, men den blev så sjukt jädra god på köpet?!

Fylligheten i den mörka chokladen i kladdkakan blandat med krispet av kexet, sältan och krämigheten från kolasåsen och så sötman från den vita chokladen....

Kan säga att två bitar var - inte tillräckligt för att vi skulle bli nöjda.

Vad är det bästa ni bakat?
 Berätta för mig!

12 kommentarer :

  1. Omg började nästintill dreggla när jag såg den på snap! :O såå coolt att ni fick till det så likt :D

    Jag älskar att baka julgodis och det roligaste är nog "rocky road".. kanske för att det är det godaste med hehe. Lite kan jag sakna mitt gamla jobb på äldreboende för där bakade man nästan dagligen och det var alltid så uppskattat. Nu är det inte lika roligt längre och jag blir alltid för nervös över att det ska bli äckligt haha. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tycker du?? Jag är sjukt nöjd, men tänker mig att den inte är SÅ lik ändå. Eller kanske? Äsch, skall inte vara så hård mot mig själv, den är vrålfin!

      Åh, rocky road, ja! Jag tror jag hade älskat det om jag inte hade ogillat marschmallows. Men det känns som att marschmallows är en så obligatorisk del av rocky road att det kallas något helt annat annars (typ chokladbräck?)... Vilket inte låter lika fancy och gott.
      Men åh, blir du mer nervös när du lagar enbart för dig själv/vänner/familj än ett helt äldreboende? :P Tänk om det hade blivit äckligt på den tiden, då var du inte orolig? :O

      Radera
  2. Alltså, woooooow!!! Får man komma hem till er på fika eller? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men ABSOLUT. Du kommer alldeles för sällan ;) ;) ;)

      Radera
  3. Alltså den där är ju bara för fet! Jag gav mig direkt ut på handlingsjakt när jag hade fått receptet av dig, men affären hade inte karamelliserad mjölk? :( Det var lidl, och de har ju ibland väldigt bristfälligt sortiment (de har inte maränger t.ex??) så jag måste helt enkelt ge mig ut på jakt. För det här ser ju bara för gott ut. Har inte helt bestämt om det ska bli ljus eller vit choklad än dock.... Ni var alltså nöjda med den vita?

    Ja, mitt paradtricks är att baka Budapest. Det får jag alltid göra när det är släktkalas och den tar alltid slut först, så jag får nog ändå stolt säga att den brukar gå hem. Sist ville min mormors granne beställa en av mig till nästa besök hos mormor. Men om det ska vara mer galet eller dekadent... Jag har bakat enorma chokladbollar några gånger, av dubbla chokladbollssatser :) (och ätit upp alldeles för snabbt) och... hm, minns spontant inte något särskilt wildncrazy just nu tyvärr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, åååh, jag bara älskar hur du slår slag i saker och FÅR DET GJORT: Och jag kan säga dig - denna är DEFINITIVT värd att baka. Men jag vet ju att det kan vara lite klurigt (man får inte blanda ihop kondenserad mjölk med karamelliserad - om man inte har tid att koka den karamelliserad under tre timmar)... Men vi hittade på City Gross!
      Den vita chokladen var suuupergod! Tror inte det hade blivit lika bra med mörk, men mjölkchoklad hade nog fungerat typ lika bra?

      Det låter som att din Budapest är en riktig succé, faktiskt ;) Och dina chokladbollssatser.. De har jag hört en del om, på gott och ont ;) Men det är ju också en barndomsdröm - gigantiska chokladbollar. precis som detta var lite av en barndomsförtjusning att få göra :')

      Radera
  4. Nej, men nu..! 😭😍

    SvaraRadera
  5. Kärleksmumskladdkaka!! Asså mums! Galet gott :P
    Twixen såg ju inte helt fel ut heller :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det lät ju sjuuuukt gott?! Jag som älskar kärleksmums - det kan ju bara bli bättre om basen är krämigare och geggigare än sockerkaka? Det känns ju givet!!

      Radera
  6. Har låtit bli datorn och sociala medier några dagar, surfade in här och ba "hm, undrar vad Emelie har haft för sig i helgen?". Nä men, att baka en gigantisk Twix - vem gör inte sånt liksom? ;-)

    Är själv inte så mycket för bakverk och kakor, men i helgen fixade vi en kladdkaka med salted caramel-frosting som var SÅ JÄVLA GOD om jag får säga det själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, precis, en alldeles vanlig helg i Emelies liv :)))))))

      Men GUD så gott det lät?!?! Har du bild?!

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)