Lösenord

söndag, januari 20, 2019

Vår första hemgjorda ostbricka

Jag har nyligen klickat hem ett par fina köksredskap, nämligen fina smörknivar, osthyvel samt ostkniv. Detta väckte ett starkt begär i mig - som jag sedan smittade över på Emil - att göra vår första riktiga ostbricka hemmavid. (Jag har också fått lite inspiration från bloggläsare Sara, som ibland lyxar till det med sin grabb).


Så fort dessa kom hem så inhandlade vi artiklar för vår perfekta ostbricka. Jag älskar ost, och har rätt bra koll på vad jag tycker om. Men trots detta handlar jag inte ofta finare ostar, och det är därför lite experimentellt för mig att välja i ostdisken. Jag fick Emil till hjälp och tillsammans valde vi ut fyra olika charkuterier och tre ostar.

Men se, vad fint det blev!


I delikatessen valde vi ur charkdisken: tryffelsalami, prosciutto crudo, små ölkorvar med ost-&-baconsmak samt pepparsalami. I ostdisken valde vi 100-150g vardera av gruyère, västerbottenost samt tryffeltaleggio.


 Vi dukade upp med digestivekex, hembakt surdegsbaguette och mörk choklad med karamell och havssalt.

Sedan satte vi på de sista två avsnitten vi hade kvar av Netflix-serien You (gåshud!) och mumsade på det brickan hade att bjuda på.


Det vi kom fram till gemensamt var följande: tryffelsalamin var den godaste charken, västerbotten den godaste osten (8/10) och surdegsbaguetten oumbärlig. Emil tyckte inte alls om gruyèren (han upplevde den torr), men jag tyckte den var riktigt god (6/10). Tryffeltaleggion var mjuk och krämig och hade riktigt god smak, men lite för gräddig för mig (5/10). Jag älskar prosciutton, men Emil är inte ett fan, och jag tycker pepparsalamin är alldeles för stark.

Men när vi båda satt där, skar bitar av ost och åt av baguetten, charken och chokladen, drack pepsi max och myste... Jösses, vad det var underbart. Det var verkligen fredagsmys, och vi båda tittade på varandra och sade: "Detta gör vi om igen!".

Och nästa gång låter vi tryffelsalamin och västerbottenosten vara med, och testar lite mer nytt!

12 kommentarer :

  1. Åh, gu’ så mysigt och gott! Men ingen mögelost?! *besviken*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej, jag gillar tyvärr bara mögelost i grytor (typ gorgonzola i grytor och i pasta).. Annars är jag inget fan. Däremot åt jag mycket av det i Paris när jag bodde där, och blev bjuden på ostbricka. Men ingenting jag lägger till ostbrickan självmant - då väljer jag hellre mer långlagrade hårdostar :)
      Vad vill du ha för ost på din bricka?

      Radera
    2. Åh, älskar verkligen all ost.. men skulle jag behöva välja nu bara såhär så skulle jag säga att brie och någon blåmögelost är ett måste. Och gärna parmesan!

      Radera
  2. Mysigt med ostbricka, men håller med Malin om att mögelosten saknas ;) Tyckte det var fint med utvärderingen av ostarna och charkuterierna. För ett tag sedan åt jag en mango chutney-ost, typ lite brie:ig med mangobitar i, den var svingod! Tips till ostbrickan om ni lyckas hitta någon liknande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det lät spännande!!! Jag är lite försiktig med brie i och med att för gräddiga ostar kan göra mig illamående (åt för mycket av det en gång som liten och sedan dess har jag lite obehagskänslor), men jag gillar verkligen tanken på den du beskrev..! Ska leta till nästa gång :D Var hittade du din?

      Radera
  3. Ååååh! Får nog bli lite ost o chark snart här hemma igen! MUMS! Vilken grej att äta västerbotten sådär på en ostbricka, kanske måste testas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Du inspirerade mig, jag inspirerar tillbaka!!! Och testa västerbotten - det måste du ju älska som gillar gruyère!

      Radera
  4. vad tyckte du/ni om You?

    Ost/charkbrickan såg svingod ut! Men håller med dig om att pepparsalami är för starkt! Fast, tycker å andra sidan att Västerbotten är för starkt också, iaf att bara äta sådär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÄLSKADE. Fick lite 'Dexter'-känsla av den, och jag älskar ju serien Dexter. Vad tyckte du själv (om du sett den)?

      Haha, jo, Västerbotten kan lätt ta överhand om en inte har tillbehör. Därför baguetten och charken gjorde sig så bra till - annars hade det nog inte blivit så pass bra. Då hade en blivit mätt på den smaken direkt.

      Radera
    2. Tycker You får en stabil 6,5/10 i sin genre. Helt klart sevärd, underhållande men inte WOW typ. Dexter gillar jag mer då (eventuellt för att jag föredrar Dexter mer som karaktär) även om jag måste erkänna att han i You verkligen passar som stalker hehe. Han ser liksom obehaglig ut men kan komma undan som "normal".

      Ja, förstår! Brukar äta chark/ost-brickor ibland, fast vi kallar det för "plock". Pga, kan vara oliver och räkor och sånt också. Typ allt som e gott. Nu blev jag hungrig!!! Har inte ätit frukost ännu så nu måste jag rusa (en meter till köket, haha)

      Radera
    3. Haha, du är hård, du. Jag tycker den är mer än sevärd. Dexter däremot oslagbar, så ddet håller jag med om...

      Ja, men det är ju som plock! Jag tycker nästan brödet och chokladen äts mer av än osten egentligen, men "ostbricka" låter så mycket mer fancy, liksom. Haha.
      Spring och ät, jag skall göra detsamma!

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)