Lösenord

söndag, april 21, 2019

Långfredag med moff, Cinnabon och 450gradi

Jag vaknade upp runt 7-tiden på långfredagen - det är klart att en inte får en naturlig sovmorgon när en är ledig. När jag släppte ambitionen att försöka somna om låg jag istället och spontanshoppade på Zalando på mobilen innan jag gick upp och gjorde frukost.

Långfredagsfrukost blev rostis med rökt skinka och julknäcke (fråga inte) med massa smör. Och Earl Grey-te.


Sedan önskade jag fläta, men förbarmade mig över att jag inte kan göra fläta på mig själv (blir så svårt när en inte kan se bak, liksom).... Men Emil erbjöd sig att lära sig, så jag hade en crash-course i flätning med tre garnsnuttar. Kolla, två träningsförsök med garnet resulterade i detta som hans livs första fläta!


Är det inte lite lustigt (och sorgligt?) ändå, hur flickor lär sig att göra flätor så tidigt som i 5-6 års ålder... Och pojkar inte alls? Jag lärde mig när jag var 5 år, och Emil lärde sig alltså i 24 års ålder. Vilka olika kravbilder vi har på barn avseende genus, visst?

Försök nummer två och han essade det! 


Klockan var 10 när vi hade packat klart och skulle resa vidare. Upp mot Stockholm, och hem till Nattis och Victoria för att sitta kattvakt medan de reser bort.


.... Fast på vägen hade vi ett pitstop. Något som vi verkligen verkligen velat testa när vi var i London, men inte fick till. Cinnabon har nu äntligen etablerats i Sverige, med sin första lilla restaurang mitt i Skärholmens Centrum!


SOM jag har längtat!


Cinnabon säljer alltså kanelbullar - stora, degiga, härliga kanelbullar med olika toppings. Jag valde en klassisk med cream cheese-frosting, och Emil valde en karamell-pekan.


Vi båda kan intyga att det var den godaste kanelbullen vi ätit i våra liv. Alldeles krämiga, gojsiga, varma, mjuka, härliga, smakrika..... gudomliga!

Mätta och lyckliga gjorde vi high-five och kysstes över att ha få uppleva något som verkligen överträffade våra förväntningar. Två foodies i himmelriket, kan man säga.

Vi kom fram till Lidingö där Nathalie och Victoria höll på att packa det sista till sin Portugal-resa över påsk. Emil och jag skulle bo i lägenheten och vakta deras tillfälliga skrändjur, Myran. De passade på att ge henne p-piller innan de åkte.


Lilla fula Myran. Dig skall vi alltså ta hand om och mata under påsken. 


Vi önskade 'trevlig resa' till kärleksparet och såg fram emot en helg i Stockholm. En riktig moffhelg, skulle det bli!
Riktigt tacksam och glad var jag även att de hade fyllt skåpen med glass och pepsi max - bara till oss?! 
Hur söta är de inte?! 

När de åkt gick vi och stödhandlade lite (mjölk och kvarg och kinder choklad typ). Smååt lite kakor. Emil kände sig helt slutkörd men jag ville njuta av det vackra vädret. Jag tog en promenad längs Lidingö kust.


Hälsade på katter och gäss och hurtiga svinrika joggare i märkesträningskläder.


När jag kom tillbaka en timme senare låg Myran och gosade på Emils mage. Han själv såg lite bekymrad ut, då han höll på att förlora i sitt mobilspel. Aj aj aj.


Men! Nu blev vi hungriga igen (hur nu det är möjligt efter gigantus-bullen + kakor?).

Hur skulle kvällen tillbringas?... PIZZA och GLASS och PARADISE HOTEL. Kan det bli bättre?!


Vi köpte take-away från den napolitanska pizzerian nära lägenheten - Emil tog en capricciosa och jag en april med chèvre, honung, parma och pinjenötter.


Sedan låg vi och gosade med en uppmärksamhetskrävande katt som ville leka apport och krypa in under vår filt.


Vi grävde i frysen efter glass, och avslutade kvällen på topp. Emil började sakta känna en "känning i halsen" och förbarmade sig över att han kanske också höll på att bli krasslig. Men ändå tog han hand om mig och kokade te och gjorde mig stora glas O'boy när jag bad om det.

Vi somnade vid midnatt, efter att ha legat och pratat om allt bra som dagen innehållit och vilken ivrig helg vi har att se fram emot. 

8 kommentarer :

  1. Åh, detta cinnabon är på gång till Kista galleria, dvs där jag bor! Hade ingen aning om vad det var för något när jag såg skyltarna i förrgår, vilken timing att ni då åkte dit och kunde berätta det för mig! Ser fram emot att testa och hoppas att de klarar sig i gallerian :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Precis! Jag har hört att de skall öppna i Kista också, HEJA HEJA. Jag hoppas det går så bra att de fortsätter expandera, så att man snart får se dem här utanför Stockholm också ;) Skriv när du testat, för de är guuudagoda!

      Radera
  2. MYSIGT! Blev så extreeeemt sugen på bullar nu tror jag måste baka ikväll men de kommer såklart inte bli i närheten av lika goda som dom där såg ut att vara haha! Och pizzorna!!!!!!! E så hungrig men sitter på ett tåg plus har mens så det är liksom olidligt RIP mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, så duktig som du är så är jag säker på att du kan göra dem godare, till och med ;)
      Hahaha, näää, åååh, stackare?! Var är du på väg? Finns det dessutom goda pizzor i Uppsala?

      Radera
    2. Haha upp till bevis då ;)) bakade aldrig igår pga kom hem så sent men ska handla ingredienserna idag!!! Var på väg till Gävle för lunch med min killes släkt. Det var ok men det var inte pizza haha!

      Tyvärr är uppsalas pizzautbud inget att hurra över. Finns bra pizzor men inga wow-pizzor :(((

      Radera
    3. DET SÅG UT SOM ATT DU LYCKADES JU!!!

      Radera
  3. Så gulligt att han lärde sig fläta håret för din skull. I min vänskapskrets kan de som haft sådana frisyrer det, men inte alla.
    //Em

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)