Lösenord

söndag, februari 17, 2019

Mitt livs andra panikattack

Under fredagskvällen hade jag mitt livs andra panikattack. Min första kom förra året; då jag insåg att jag skrapat upp hela sidan av BUP:s tjänstebil efter tre månaders anställning.

I fredags var det exakt samma sensation i kroppen. Pulsen ökade och började bulta i kroppen. Den förhöjdes; bultade i halsen, bultade i huvudet, bultade i ögonen och öronen. Allt jag hörde var bultandet. Helt plötsligt fick jag ingen luft - jag kippade efter andan, ett akut hyperventilerande för att få in liv i kroppen. Luften jag fick in hade som inget syre, varpå paniken steg i mig.

Från ögonen strilade tysta tårar, ned över nästippen, droppade på golvet - allt i bakgrunden av det höga bultandet och det desperata kippandet efter andan. Magen kändes som ett stort öppet sår, helt ihåligt och obeskrivligt smärtsamt. Det enda jag hann tänka var "nu är det över. nu dör jag. nu dör jag på riktigt."

Jag vek mig på mitten och gled ned på golvet, pressade knäna mot magen som för att dölja det öppna såret. Till slut var det enda jag kunde tänka "låt mig bara dö fort, så det inte fortsätter göra ont".

Efter ett par minuter, som av ett trollslag, så var luften jag andades full av syre igen. Jag tog långa, lugna andetag och försökte återuppfylla kroppen. Pulsen tystnade; smärtan i magen avtog; gråten dämpades. Ovanför mig stod Emil, och tittade på mig oförstående och skrämt.


Panikattacken lämnade mig utmattad, svag och orolig. Jag bar med mig den känslan hela gårdagen, och tillbringade lördagen med att gråta. All kraft var som bortblåst - jag försökte promenera, träna, men jag orkade ingenting. Istället grät jag i princip hela dagen, tysta tårar. Mina tankar präglades av ett dåligt självförtroende, en hopplöshet, en rädsla.

Idag, söndag, känns det bättre. Mina ögonlock är svullna och stora som kastruller efter att ha gråtit och torkats hela gårdagen. Ser ut lite som under den här perioden för tolv år sedan, när mamma dog. Då gick jag också runt med kastrullögonlock.

Ställer mig själv frågan om jag egentligen tillkännager för mycket av mig själv i den här texten just nu: om det jag skriver borde hållas för mig själv. Men just nu känns det bra att skriva, och därför kommer jag publicera den här texten. Det finns ingenting att skämmas över när det kommer till panikattacker, ångesttillstånd eller psykisk ohälsa. Det är naturligt, och vi alla har eller kommer att gå igenom någotdera (rent statistiskt sätt, och sorgligt nog).

Se på mig - jag lever ett i övrigt lyckligt liv med god självkänsla, trygg boendesituation, självförsörjande med trivsamt arbete, lever i kärleksfulla relationer (med både familj, vänner och partner), frihet och möjlighet att tillgodose alla mina behov och intressen... Ändå händer detta ibland. Och det är okej.

27 kommentarer :

  1. Usch, det låter verkligen som om du var med om något riktigt läskigt, som påverkade dig mycket. Var det något särskilt som utlöste det hela, eller kom det spontant? Du är modig som berättar. Jag har också haft många panikattacker men aldrig egentligen utan att jag har vetat varför, vilket jag på sätt och vis tror har varit till min hjälp, för jag har fått dem i anslutning till att jag varit upprörd, helt enkelt. Eller, jag vet inte, men jag tror att det för mig har varit en skyddande faktorer som gjort att jag inte blivit rädd för dem. De första gångerna blev jag blind och döv i flera minuter, vilket var väldigt, väldigt speciellt. Och läskigt för ddm runt mig. Ta hand om dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en särskilt trigger, så jag är ju medveten om vad det är. Förhoppningsvis kan det hjälpa mig framöver att undvika det - eller vara mer beredd, så att jag kanske kan hantera situationen bättre.

      Vad skönt att du också har haft en föraning om vad som föranledde attacken. Håller med om att det gör en ändå lite lite tryggare. Usch, det låter otroligt läskigt att bli både blind och döv... Händer det ofta att du får dem numera? <3

      Radera
  2. Tack för ett så helhjärtat, ärligt och öppet inlägg Emelie!<3 Hoppas att du mår bättre nu fina du. Jag känner så igen mig i det du skriver och det är läskigt, för hur många panikattacker man än har haft så "vänjer" man sig aldrig vid "nu kommer jag dö"-känslan. Däremot så lär man sig att hantera det allt eftersom och kan känna tidiga varningssignaler att något är på gång. Tycker det är fint ändå att du skriver om att även fast man har alla sina pusselbitar i livet så kan det hända vemsomhelst. Hoppas såklart inte du får det igen, men jag som lever med det känner lite hopplöshet ibland och tänker att jag aldrig kommer kunna fungera normalt igen med arbete, fritid, framtidsplaner, familj och allt detdär man kanske drömmer om.

    Stor kram finaste du! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbara, fina du... Hur tänker du att du inte kommer kunna fungera normalt igen? Varför känner du så? Är det för du att upplever dig begränsad att vara vem du vill vara, pga detta?

      Stor kram till dig med, och tack för din snap! <3333333

      Radera
    2. Jag hade nog mycket ångest när jag skrev kommentaren, för just i dom stunderna så känns allting oftast väldigt hopplöst. Men så är det ju inte och det vet jag rent logiskt egentligen..

      <3<3

      Radera
    3. Vad bra att du har stunder av klarhet också, mitt hjärta. Du är så värdefull och du KAN och KOMMER att skapa dig en tillvaro bättre än denna <3

      Radera
  3. Tack för att du delar. Det första som slog mig var att jag antog att du haft panikångest fler gånger under dina ätstörningsår men det kanske aldrig trodde sig så? Styrkekramar till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte på detta sätt, nej. Då har det mer varit långvarig och svidande, skrikande ångest - inte panik på samma sätt, faktiskt... Stor kram!

      Radera
  4. En stor kram till dig Emelie, panikångest är så otroligt obehagligt och jag hoppas att Emil har tagit hand om dig ordentligt under den här helgen. Panikångest och dess efterskälvningar ska man inte behöva gå igenom ensam. Du är så modig som vågar prata om det, kan du relatera dina panikångestattacker till specifika situationer så att du kan ana när de eventuellt (förhoppningsvis aldrig) kommer att uppstå igen? Stor kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Louice... Jag har tur som har Emil vid min sida. Tacksamt nog så hade jag en trigger som jag vet nu i efterhand, och det gör det lite lättare att hantera. Och kanske undvika framöver. Varma kramar <3

      Radera
  5. Precis som du själv skriver finns det inget att skämmas över. Tvärtom är det väldigt, väldigt modigt av dig att vara så öppen och transparent, vilket bidrar till att normalisera liknande upplevelser. Tack för att du delar med dig och hoppas att du känner dig bättre till mods nu. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen min. Jag mår fortfarande inte helt hundra, men hoppas det går över snart <3

      Radera
  6. Det är precis detta som är den största anledningen till att jag tycker din blogg är så fantastisk. Du är modig och vi får se alla sidor av vem du är. Otroligt mycket igenkänning! Och stor styrkekram till dig. Hoppas det känns ännu lite bättre nu. ♡♡
    //Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gud, vad fint av dig att skriva! Det fick mig verkligen att le, i allt det här mörka. Stor kram, Em, och massa kärlek <3

      Radera
  7. Tack för jag fått möjligheten att ”lära känna dig online”. Så genuin, med en aura som sprider hopp och välbehag. Jag menar det verkligen. Även om jag är dålig på att skriva till dig. Tack för du delar med dig.

    SvaraRadera
  8. Kram till dig, Emelie.
    /teruko

    SvaraRadera
  9. Kram till dig, Emelie.

    SvaraRadera
  10. Hoppas du mår bättre nu, panikångest är riktigt äckligt. Och, fint att du valde att berätta, för som du säger, det är absolut ingenting att skämmas över och borde likställas med typ...magsjuka eller andra mer "fysiska" (nog för att panikångest känns nog så fysiskt....) tillstånd som man inte tvekar en sekund att berätta om. Kram och krya!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt i det, verkligen, Emelie. Usch och fy fan. Stor kram till dig med, och tack för att du skrev <3

      Radera
  11. Åh Emelie, så läskigt det låter. Så starkt och tufft av dig att dela med dig. Varma kramar

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)