Lösenord

måndag, augusti 27, 2018

Paris: Dag 3, Pizza tartufo och ömma ben

Då jag föll helt medvetslös av trötthet och utmattning vid 22 kvällen innan, så vaknade jag lika pigg och glad runt 7-tiden som föregående morgon. Mitt första uppdrag för dagen var att pila iväg till närmaste boulangerie och kirra bröd!


Köpte med mig två halvbaguetter till mig och Emil, att ha som vi kunde äta när jag väl kom hem! För helt frankt finns det ingenting i brödväg i Sverige som kan mäta sig med äkta franska baguetter.


Efter att uppdraget genomförts blev det dusch och frukost och slutligen kunde jag posera såhär obekymrat i den lilla studion.


Under den långa promenaden under gårdagen hade JP sms:at mig, och frågat om jag ville ses någonting. Då jag var aaaningen upptagen med att promenera i min ensamhet den dagen, så föreslog jag att jag skulle möta upp honom denna morgon för lite snickesnack innan min lunch med Loïc. Det ville han gärna, så kl. 09:30 tog jag mig ut för att traska hem till honom.


"Ca ne me prendra qu'une heure!" (Det tar mig bara en timme!) sade jag. 
En timme kändes som ingenting jämfört med gårdagens åtta.


Inom en timme var jag där, hälsade på och satt i hans soffa i 1½ timme och pratade om allt som hänt på sista tiden. Om min jobb som psykolog, hur jag nu skall byta jobb, hans tankar om att flytta tillbaka till Kanada några år, mitt och Emils förhållande, tjejen som han nyss börjat dejta, om min kärlek till Paris och möjligheten att hitta en lägenhet här.


Jag har börjat fundera på det mer och mer seriöst. Möjligheterna för mig att hitta en lägenhet här, hyra eller köpa, bara en liten mini-studio som jag kan åka till och bo i under semestrar och helger. Jag vet, det låter helt orimligt, för jag har INGEN aning om hur det skulle gå till. Hur gör man?! Men jävlar, vad jag skulle offrat fingrar för möjligheten.

Vid kl. 12 var jag hungrig och sms:ade Loïc. Han kom på studs och vi möttes upp på en välkänd pizzeria.


Vi beställde varsin pizza och jag fick bästa platsen i soffan.


Jag hade hoppats på mirakel sedan pizzan jag åt i Paris förra gången, och beställde en tryffelpizza även här. Olyckligtvis var den inte i närheten som god som den på Pupetta. Lyckligtvis var den inte äcklig för det. 8/10!


Jag och Loïc tog en lång promenad tillbaka genom Paris. Jag började mer och mer inse att jag snart skulle åka hem. Samtidigt började benen ömma mer och mer för varje steg, och gårdagens promenadbedrift gjorde sig påmind.... Fasen, vad det sträckte i vaderna. Borde jag stretchat, tro?

Jag sade hejdå till Loïc och ville vara själv ett tag. Och kände mig rätt nere. Saknade Emil dessutom.


Jag vilade en stund i studion innan jag gick till bussterminalen och sedan flygplatsen. Slutligen såg den sista dagen ut såhär i promenadväg.


Trots att jag ätit både pizza och mellanmål började magen kurra på flygplatsen. Maten lockade varken visuellt eller ekonomiskt, men jag var tvungen att ha något i magen för att inte gå under. Speciellt inte när jag märkte att planet var drygt en timme försenat....

Jag kastade 8 euro i sjön med en sallad som smakade plast och en kall, hård brödbit. Men det minskade åtminstone på tomheten i magen.


Slutligen kom jag på planet, efter många om och men. Jag hade grämt mig innan resan eftersom jag fick sittplats 33D - längst bak i gången. "Jahapp", tänkte jag. "Här ska jag sitta, mitt i toakön...".

Som tur är flyttade personen med fönsterplats till en ledig plats längre fram i planet, så jag och grannflygare fick flytta in ett snäpp! och så kom det sig, att till och med lille Kånken fick en egen plats!


"Kånken, ready for take-off?"

Jag satt hela resan i lugn och ro med nyaste spotifylistan plingandes i öronen, och när jag landade efter 23 så var jag full av känslor. Emil kom och mötte upp mig vid flygplatsen men jag kände mig både ledsen, orolig, lättad, trött och slutkörd. Och vaderna ömmade.

Det tog ett tag innan jag värmde upp nog att kunna ge honom en kram och en kyss, men när vi väl var hemma efter midnatt så tände han ljusen på köksbordet och vi slog oss ned. Jag åt en rostad ostsmörgås och drack te, och så pratade vi om helgen som varit.


Nu har jag fått 4 timmars sömn och står redo att arbeta på BUP. Fyra besök inplanerade - två återgivningar och två avslutningssamtal. Det börjar dra ihop sig nu! (Ser fram emot ikväll när vi skall äta de franska baguetterna till middag)... 

20 kommentarer :

  1. Jag tänkte faktiskt på det häromdagen, att det optimala för dig och Emil skulle ju vara att ha en lägenhet i Paris på lång sikt :) Jag gissar på att det både är svårt att hyra och dyrt att köpa, men det är ju absolut värt att kolla upp och börja ha som målsättning! Tycker inte alls att det låter naivt utan helt rimligt att du vill satsa på en sådan sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo.. Jag vet.. Fasiken, vad jag önskar att det var en möjlighet. Jag måste bara lära mig HUR MAN GÖR. Hur man letar, hur man hittar, hur man köper/hyr! TACK för stödet, fina Louice! :*

      Radera
  2. Godmorgon!! Det låter som att Paris har varit underbart, som vanligt (något annat är väl inte möjligt ändå?). Vill bara påpeka att dina funderingar på en studio inte alls låter orimliga, man måste ju få sätta upp mål och drömmar för sig själv. Jag tänker att det lättaste sättet är att bara googla, det måste finnas hemsidor med tips och guidning om hur man kan gå tillväga.

    Btw, på tal om pizza. Gjorde pizza hemma i lördags, och tänker av någon anledning alltid på dig när jag gör det?? Haha. Kanske för att du är expert på ämnet. Min pizza blev iallafall så himla god (gjorde kanske den bästa tomatsåsen någonsin), men känns ändå som att degen hade kunnat bli ytterligare lite bättre. Så, önskeinlägg till framtiden: tips och tricks för hur du gör när du bakar pizza! Haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morgon, min vän! Åh.. Ja.. Det har du säkert rätt i. Men det tar emot, för jag är samtidigt så rädd att om jag lägger i min hjärta och själ i det, och det misslyckas.. så kommer jag typ gå sönder? Så jag är rätt försiktig i mina drömmar gällande detta. Det betyder så himla mycket och jag kommer behöva mycket kraft för att klara av/misslyckas med det...

      Haha, sötnos! Ge mig dina bästa tips på tomatsås, tack!! Blev SÅ nyfiken nu :O :D Haha, klart du skall få massa tips! Jag får skriva det i nästa "baka-hemmagjord-pizza-inlägg", som ett önskeinlägg!

      Radera
  3. Det är en sån "mysfaktor" att läsa din blogg. Du lever ett härligt liv! Kram

    SvaraRadera
  4. Blir så imponerad av dina promenader! 50k steg på en dag är ju helt otroligt!

    Var äter man förresten Stockholms bästa hamburgare? Jag och min sambo firar ett och ett halvt år om två veckor och då ska vi ut och äta. Så sugen på en riktigt god burgare och du är ju expert ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, jag är imponerad själv!! Det där kommer jag nog aldrig lyckas göra om!

      Åh, vilken toppenfråga! Jag hade sagt att Bistro Bons chiliburgare är den godaste jag ätit i Stockholm. Annars var Bastard Burgers fenomenala. Jag gillar även Barrels i gamla stan! Hamburgerköket på södra röda linjen är också ett bra alternativ om ni bor i södra förorten till Stockholm! GRATTIS TILL 1½ ÅR! :D

      Radera
  5. Vilka imponerande promenader! Jag tycker så mycket om hur du lyckas förmedla de där, helt vanliga humörsvängarna man går runt med, men som man lätt kan vilja sudda ut när man berättar. Det finns en sårbarhet i det som är så himla fin. Förstår också ditt ätbehov efter alla dessa mil, otroligt att du orkar! Lycka till på jobbet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är riktigt stolt själv faktiskt. Både över promenaderna och att jag lyckas skriva så öppet om hur jobbigt saker kan bli ibland, utan att det blir en stor grej av det. För tuffa känslor har vi ju allihopa?

      Tack!! Jo, jag har varit ett matvrak de senaste dagarna nu, haha!

      Radera
  6. Alltså WOW att du kan gå så jävla länge. Helt sjukt ju haha. Jag måste vila benen betyyyyyydligt mer än så. Har aldrig ens försökt mig på att gå sådär långt, känner nästan att det blir en utmaning till höstens resor att se hur många steg jag kan komma upp i på en dag. /mvh sjukgymnasten hehe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, jag fattar inte ens själv att jag klarade det?! Vid 35k steg så ville jag ge upp och dö, typ. Men på något vis... ja.. Ett jävlar-anamma ? ;)

      Radera
    2. Jag promotade idén till Sebbe igår o berättade om dina 8 timmar runt Paris o sa att vi får se hur mkt vi kommer upp i Rom när vi ska dit i oktober, han lät inte helt främmande för idén. Men med tillägg - att du måste nog äta ordentligt. Han är medveten om hur otroligt hangry jag blir utan mat haha

      Radera
    3. Haha!! Emil och jag är likadana. När jag är själv går det an - för då har jag liksom ingen att bli hangry PÅ. Då biter jag bara ihop och äter så fort jag får chansen. men är Emil i närheten - aj aj aj. då kan vi räkna med att jag försöker provocera fram bråk. :P Och Emil är likadan.
      Blir Sebbe hangry?

      Radera
    4. Nej han klarar sig betydligt bättre utan mat. Han blir nog mest irriterad på mig som hunnit bli hangry låååångt innan han kommer dit hehe

      Radera
    5. Hahah! Det är ju också en del av irritationscykeln ;) :P

      Radera
  7. Klart du måste ta reda på hur det går till att köpa/hyra i Frankrike! Även om det säkert kostar skjortan kan det ju vara ett mål för framtiden. Slår vad om att infon bara är en googling eller två bort. Du kan ju knappast vara ensam om den drömmen ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä.. Du har rätt <3333 Ska bara våga kasta mig ut i den starka förhoppningen!

      Radera
  8. Tycker det är så himla fint att du är öppen med alla typer av känslor! ♡
    //Em

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)