Lösenord

måndag, april 02, 2018

Lurigt "påskmingel" och indisk matfest med Teneriffa-gänget

En hel dag med finurligheter, och enbart en enda bild. Klarar ni av ett helt inlägg med skriftligt deskriptiva motiv, snarare än de sedvanliga bilderna?

Vi får se helt enkelt. Skriv en kommentar, ni som överlevde. 

Dagen började med sovmorgon i en gosig kontinentalsäng, Emil som kröp närmare och omfamnade mig (är så lycklig att jag har en grabb som fortfarande tycker att morgongos är så viktigt), och höll mig kvar i sängen några minuter extra. Sedan smög jag upp, fixade frukost på sängen och så kröp vi tillbaka ned och kikade på serier på laptopen.

Påskäggen åkte fram och vi lyckades smälla båda våra stora maxi-kinderägg, polly och smågodis. 

Vid 15 hade min jobbästis Malin bjudit in oss till påskmingel hos henne. Jag var aningen förberedd på, men inte helt införstådd i, att det skulle vara som att våldgästa en släktmiddag. Det var Malins sambos föräldrar, bror, brorsbarn och egna barn. Ett helt virrvarr av människor som kände varandra, delade ut kindpussar och försenade 50-års-presenter och frågade om helgen i fjällen. Och så var det jag och Emil, som inte kände en kotte förutom Malin (som var upptagen i köket med mat + sin 9-månaders-bebis), och således stod pinsamt tysta under fördrinken i köket.

Efter en timme började vi slappna av, och det var i ungefär den stunden vi insåg att det här "trevliga" minglet egentligen var en tre-rätters-matfest med fördrink, snittar i form av ost, kex och vindruvor, huvudrätt med tacopaj, nachos och bröd, efterrätt i form av citroncheesecake och halloncoulis, chokladbollar och så smågodis som eftersnacks.

Inte nog med det - Malin och hennes sambo hade ordnat med påskäggsjakt på deras stora tomt, och där fann även jag och Emil ett påskägg (!) med våra favoritgodisar (!). Kan säga att jag var rätt jävla mätt när klockan slog 17:30 och vi skulle åka därifrån. "Du lurade mig!" utropade jag med glimten i ögat över bordet, när jag blev påmind att jag strax därefter hade bord bokat på Stockholms bästa indiska restaurang.

När vi stod i hallen fick även Emil testa på att hålla i lilla 9-månaders gamla Agnes, och han höll henne så stelt och tafatt att jag inte kunde hjälpa att brista ut i skratt. Lustigt att se att grabben som retas mig att vi skall skaffa barn hela tiden stod som en malplacerad skyltdocka när han väl fick hålla en i sina händer - helt och hållet ovan och skräckslagen att hålla henne "fel".

Vi rullar vidare! Till Stockholm, närmare bestämt. Vi mötte upp Fredde på vägen, och sedan körde vi en timme upp till storstaden för att möta upp en annan Malin och Oscar. Teneriffa-gänget skulle återförenas för en indisk middag! *ÄNTLIGEN BILD*.


Nämnde jag hur lustigt det var när jag skulle boka bordet? Jag ringde in och sade "Ja, hej, jag heter Emelie och jag skulle.." innan jag blev avbruten med "Jag hör vem det är. Du behöver inte låta så artig och formell!".

Tillbaka till nuet. Jag och Emil var redan så mätta efter "minglet" att vi tog in en Balti att dela på (och varsin naan såklart!), och det var absolut mer än nog! För Fredde var det debut på 3i, men han verkade uppskatta det ordentligt. Så pass att han åt upp allt! (vilket är skrattretande ovanligt för att vara Fredde - vi har ett inside-skämt om att han är svinnaren #1).

Sedan satt vi där och babblade, pikade varandra och skrattade, planerade utgång i Stockholm framöver och uppdaterade varandra på vad som händer på våra olika håll.

Vid 21 sade vi adjö, Fredde åkte vidare till sin nya kärlek i Uppsala, Malin och Oscar for hem och jag och Emil susade tillbaka mot Nyköping. I bilen poppade Emil vår roadtrip-lista och matade mig med godis från vårt nyhittade påskägg. "Fan, vilken bra dag det har varit!" sade Emil spontant under bilresan.

En toppendag!!! Och idag skall vi montera bäddsoffan. 

23 kommentarer :

  1. Kan bara hålla med, låter som en kanonbra dag! Och jag saknar inte bilderna faktiskt, gillar att ibland få skapa sina egna inte bilder utifrån det en läser :)
    //Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vad tufft! Härligt att det gick sig ändå, då skall jag inte vara avskräckt från att blogga bara för att jag inte har bilder :')

      Radera
    2. Näe definitivt inte! :) Personligen har jag ju alltid dragits till de du beskriver i text, bilderna är mer en förstärkning/förtydligande.
      //Em

      Radera
  2. Härlig dag! Jag har fortfarande inte varit på tre indier, borde helt klart pallra mig dit!

    SvaraRadera
  3. Så trevligt med ett inlägg med en massa text i! Du har en tendens att beskriva allt så målande och kul :) Blev otroligt sugen på indiskt nu förresten, det är nog den matkultur som jag tycker allra mest om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen, så glad jag blir!!! Tänka sig, jag blir alltid så trött av massa text, och helt förundrad över att du uppskattar det! :D
      Och visst?! Indiskt har verkligen allt <3 Goda grytor, bröd, kyckling, massa kryddor. MUMS.

      Radera
  4. Först tänkte jag ååhnej jag vill ha bilder, massa bilder i vanlig ordning! Men faktiskt, så bildade man sig egna utifrån när man läste. Men.. Det får inte bli för ofta ;)

    Vad mysigt det är att läsa om hur du och Emil umgås med vänner tillsammans. Jag har tappat många av mina vänner sen några år tillbaka. Som tur är har jag Elin som ofta pushar mig att vara med när hon bestämt kompisdejt med någon fd gemensam vän. Hur var det för dig nu när du flyttade till Nyköping med vänskaper, din syster och din pappa? Du behöver såklart inte svara :*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut inte! Jag är själv bildnörd och blir helt galen av att behöva läsa långa texter utan bilder. Huga!

      Åh... Är det på grund av ditt eget mående som du dragit dig tillbkaa, eller har de försvunnit på andra sätt? <3 Och bra att du har Elin, hon är en riktig guldsyster!
      Angående vänskaper när jag flyttade... Ja, jag umgicks ju typ knappt med vänner när jag bodde i Stockholm? Alltså, jag föredrar ju att vara själv och hängde med på något bara ibland. Men annars var jag så nöjd med att bara jobba och plugga, träffade nog med människor på det sättet. Och i Paris hade jag ju dejtingen och Loïc, och att träffa honom 1g/v var mer än nog! Så här... Här umgås jag nog mer med vänner än jag någonsin gjort, mest för att Emils vänner drar ihop saker. och med min syster, så visst träffar jag henne lite mer sällan men ändå inte helt vanskligt sällan. Tack och lov! Min pappa har jag alltid sett så sällan så det är typ ingen skillnad, haha.

      Radera
    2. Ja hon är tamejtusan min guldklimp <3
      Ja, det är nog så. Men jag trivs med att vara ensam jag med. Eftersom jag alltid har haft Elin vid min sida i skola, vänskaper osv så här det alltid "räckt" för mig. Men det är på både gott och ont. Jag kan fortfarande tycka att det är fruktansvärt jobbigt att träffa en människa ensam. Spännande hur man egentligen fungerar haha!
      Jag imponeras av dig, hur du verkligen är DU. Jag älskar när du skriver känslo-inlägg eller andra när tankarna bara flödar. Det inspirerar mig <3

      Radera
    3. Jo, men verkligen! Det blir ju lätt så när man är van, och det här med social fobi är vanligare än en tror. Eller bara rent generellt, att det är obehagligt för att man är mån om att göra ett gott intryck och rädd att det ska bli stelt/att den andre inte ska gilla en..

      MEN ÅH! BABY. Så fint, jag blir helt rörd?! Måste skriva fler sådana nu. Har du tips på ämne??

      Radera
    4. Ja men precis så! Även om jag inte varit med om att det blir sådär pinsamt tyst (Jag babblar i 150 km/h när jag är nervös..) Så är nog den största rädslan att den andre tycker att jag är jobbig/tjatig. Samtidigt så är jag tyvärr gabska beroende av andra som det ser ut nu då jag inte ens kan gå och handla ensam.

      Haha söt <3 Jag ska klura lite så skriver jag igen när jag kommer på ett ämne :D

      Radera
  5. Gud vilka fina påskdagar ni verkar ha haft, ni verkar så bra på att hitta på grejer på helger alltså!!

    Ligger tre indier nära Medborgarplatsen/Götgatan, eller finns det fler i Stockholm?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, på något vänster får vi alltid massor av saker som skall ske??? Vad har du själv gjort, min sköna böna? :D

      ja, precis! Finns bara en <3 the one and only.

      Radera
    2. Så underbart! Riktigt inspirerande!
      Jag har mest tagit det sjukt lugnt efter ett en otrolig stressig början på 2018. Jobbat lite (jobbar med bemanning), lagat mat med Murre, kollat Vampire Diaries (är besatt...), tagit promenader i Stockholms fina vårväder! SOVIT. MM.

      Men gud min kompis bor granne med den! Beställt hämtmat därifrån en gång, otroooligt. Men aldrig ätit på plats. Får göra det!

      Radera
    3. Aaah, bemanning? Är det inom livsmedelsbranschen eller mer administrativt?
      OCH SOLEN. Vet hur galen du är i den <3

      MEN VILKEN LYX?!? Typ hat-älskar din kompis nu. Vilken lyxlirare.

      Radera
    4. Det är inom alla olika typer av branscher! Vi är en digital arbetsförmedling som finns i en app för uppdrag med kortare karaktär :) Så har vi ett nätverk av kunder som ibland behöver extra hjälpande händer, och ett nätverk av arbetshungriga studenter som vill ha ett varierande och flexibelt extrajobb! Jag jobbar med rekrytering och tillsättning av alla jobb, främst. Så kul!

      Jaaa förstår ditt hat-älsk haha!

      Radera
    5. solen är mitt ALLT, haha.
      kramis!!

      Radera
    6. ÅH vilket viktigt och bra jobb du har!!!

      Radera
  6. Lät som en toppendag som inte slutade med att ni gick och la er småhungriga. På tal om att hamna på släktträff så var jag och min sambo i december bjudna till min kompis sons 1-årskalas. Min sambo tyckte "ska vi verkligen gå, det brukar väl bara vara släkt på sånt" men jag sa att klart vi ska gå. Hon har bjudit kompisar också och bjuder hon vill de ju att vi kommer. När vi väl kommer dit visar det sig att alla de andra tre kompisarna, som alla har barn, har fått förhinder pga sjukdom. Så det var vi - och hela deras släkt där.. :P haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahah! Då vet du PRECIS hur det känns!! Visst är det lite läskigt? :O :P

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)