Lösenord

söndag, januari 14, 2018

Smälla tårtfika, fåndansa och hämta min bästa vän

Fredags vaknade jag upp och såg ut såhär på jobbet. Jag var lyckligt glad efter torsdagsdejten igår, att det var fredagsfeeling i luften, att jag bara hade superhärliga patienter inbokade, att jag på eftermiddagen skulle fika och gå på bio med Emil och att Marieke, min bästa vän, skulle anlända från flygplatsen vid midnatt.


Ergo: dagen bara flög förbi! När jag stämplat ut kom Emil och vi gick upp till stan för att fika. På Var Dags Rum, i en av de små galleriorna, har de helt extravaganta, innovativa och fantastiska bakverk! Jag föll som en fura för den här "Crazy Cake", som är en mindre chokladtårta, toppad med kinderägg, chokladmynt, kinder maxi, dumle och marabou-choklad.


ALLTSÅ KOLLA BARA PÅ DEN! 


Förutom att den ser helt fantastisk ut, så var det också helt otroligt maffig. Inuti, som vi trodde skulle vara något lättare skum eller mousse, så var det full-on mäktig kladdkaka, chokladbitar, mini-marschmallows.... Det här skulle bli en utmaning.

(Kanske vi borde förstått när kassörskan frågade "Ska jag slå in den åt er?" och vi sade "Nej, det går bra." och hon fortsätte "Ska ni äta den här??").


Men åh!! Så god den var. Kladdig och maffig och krämig och mjuk men samtidigt med bra tuggmotstånd och chokladbitar...!

Det roliga med det här är att när vi kommit en tredjedel, så sade Emil "det kanske var dumt att jag köpte den där extra chokladbolls-cookien till..."... Jodå. Det visste jag redan.

Vi var tvungna att ta en liten paus, löste korsord och sedan pressade vi i oss resten. För jävlar, inte ska vi lämna en så god tårta ouppäten!


När vi ätit klart kändes det som att vi ätit två veckors kaloriintag bara där och då. Vi tog med oss kakan som Emil köpt och åkte mot biosalongen. Marieke skulle inte komma förrän midnatt, och vi behövde något att underhålla oss med (så att jag inte skulle sitta otåligt och vänta)..


Vi såg uppföljren av Jumanji! Bra film, underhållade, bra skådespelare. Men aningen förlorad röd tråd i vissa stycken. Men bra försök och absolut sevärd!

Sedan var vi tvungna att åka hem och städa/fixa inför Mariekes ankomst.


Och jag bäddade om vår säng (Emil gick med på att sova på soffan hela helgen så att hon kan sova i sängen med mig ) till nostalgiska sänglakan.


Sedan var vi helt klara med städningen och Marieke skulle inte komma förrän om 1½ timme. Då började tårtan äntligen lägga sig i magen och Emil frågade: "kaka...?"... Jag säger inte nej till kaka.


Det var en speciell sort, chokladbolls-cookie, som vi köpt med oss (sade ju att Var Dags Rum hade innovativa grejer igång! Vänta till dess att jag visar bilder på semlorna!).

Efter att vi ätit fick jag så oerhört härlig och glad energi sprudlande i hela kroppen. Vi satte på hög musik i högtalarna, dansade omkring, skämtade med varandra, tog en tryckare, fortsatte dansa tokfånigt, blev så svettiga att vi fick ta av oss tröjorna och fortsatte göra fåniga dansmoves.

Hela tiden följde vi Mariekes väg från flygplatsen med bussen. OCH TILLSLUT VAR HON FRAMME!



Så vi hämtade upp hemma, åkte hem till oss och... Hon fick för första gången se vårt nya bo, träffa Emil och Nyköping. Vi var rätt trötta, så vi gick och lade oss rätt snabbt. Sedan låg jag och Marieke dock och asgarvade över gamla brev jag hittade i en låda, som hon skrivit till mig för 10 år sedan..... Jag skrattade så att jag fick ont i käkarna och hela magen.

Finns ingen som jag skrattar så med som med henne.


6 kommentarer :

  1. Vilken fin vänskap ni har! Slutar aldrig förundras över din förmåga att reflektera och sätta ord på så mycket känslor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Min och Mariekes vänskap är minst sagt långvarig nu (12 år and going strong).

      Radera
  2. Myyys! Vilken underbart härlig helg!

    SvaraRadera
  3. Bakelsetårtan verkar ju som en dröm! Hoppas att ni får en härlig helg tillsammans!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)