Lösenord

tisdag, februari 21, 2017

Dagens bakelsedisk - man får inte våldta kunderna!

Jobbar som vanligt 21h/veckan, vilket är tre heldagar, när jag inte (som idag) blev inkastad fyra timmar extra pga högt tryck nu efter fransosernas sportlov. Här kommer en liten smygbild på dagens bakelsedisk, som var härligt fylld innan lunchruschen!

Jag har dessutom fått en ny favorit tillsammans med pain au chocolat aux amandes; det är Rouleau Praliné - en snäcka som pain aux raisins fast med sockerkrisp. Så jävla god. (Den är som en kanelbulle utan kanel men med rosa fyllning, dessutom!). Får visa er en tydligare bild på en sådan någon dag.



Och bakelsedisken var ännu mer pampig. Femte från vänster skådar ni en bakelse som jag bara måste prova snart - Blanc Satin. Det är en vit choklad-bakelse toppad med två hallon. Gissar att den är tokgod?



Jag jobbar på, har blivit riktigt haj på att paketera i papperspyramider, är glad och trevlig mot kunderna.. Trots en del missförstånd.
Som exempelvis iförrgår när min chef ropade på mig att hämta en stor lila påse, och jag inte alls var med på noterna (sen söndagkväll).
"Emelie, est-ce que tu pourrais me chercher le sac violet ?" (Emelie, kan du hämta den lila påsen?)
"Mais... Il faut pas violer les clients ?!" (Men... Man får inte våldta kunderna?!)

För er som inte är fransktalande (och uppenbarligen inte tycker detta är lika roligt) så uttalas ordet "violet" och "violer" likadant, varav det första betyder "lila/violett" och det andra "våldta/antasta". Chefen skrattade gott åtminstone, och berättade nästkommande dag för alla mina kollegor om min svenska språkklumpighet.

Japp. Så kan det gå när inte haspen är på. 


13 kommentarer :

  1. Haha, men vilken spännande idé att kombinera bageri med bordell ändå! Typ "vill du ha en lite smisk på rumpan till din croissant eller var det bra så?"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha... Det kanske är som en del av en lunchmeny? BDSM-menyn, 8 euro för dryck, dessert, rätt och valfri lätt sadistisk behandling. ;)

      Radera
  2. Vet dessutom inte hur många gånger jag sett detta "e-ljud" stavas felaktigt i förhållande till önskad betydelse... (typ -er, -ez, -é) av fransmännen själva, med alla sorters "bildningsbakgrund" :) Kan ju vara en sorts tröst?!
    I övrigt: här har vi tryckt i oss varsin semla nyss, tur det när man ser ditt frestande foto! En sak till: Det är sannolikt ditt fel/din förtjänst att jag numera har så himla svårt att motstå inköp av glass, Häagen Dazs eller Ben&Jerry´s. J´accuse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näej, det är ingen tröst, jag behöver faktiskt ingen tröst. Jag lyssnade inte bara så bra på sammanhanget och var lite trött, och saker som uttalas likadant kan ju lätt bli fel. Men tack ändå! :) Efter intervjuerna tvivlar jag inte det minsta på mina franskkunskaper!

      MEN SEMLAAAA... Fy, så gott. Jag är avundsjuk. Och angående glassen, så har jag sagt att jag står för ditt nya inköp med STOLTHET. Mums! Har du hittat en favorit hittills?

      Radera
    2. Men oj, nu uttryckte jag mig visst slarvigt. Tror absolut inte att du behöver någon tröst, du verkar sannerligen mycket kapabel! Menade bara mer allmänt att missförstånd är svåra att undvika ibland, men inser att mitt exempel inte var någon bra jämförelse. Ville bara bidra med något eget, det är det hela :)

      Radera
    3. Haha, jo, det vet jag själv, när jag skriver med franska vänner i chatten. Jag är oftast den som skriver renast, rent grammatiskt, även om inte fraserna alltid klingar helt "franskt-nativt" ;)

      Radera
  3. Haha, vilket missförstånd. Och de där bakelserna ser ju helt gudomliga ut! Nästan så du måste skicka en till alla dina bloggläsare så vi får smaka på riktigt. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, skicka EN bakelse till ALLA bloggläsare?! Ska ni 40 stycken dela på en stackars? Oj oj, det blir svårt för er, plus att ni måste enas om vilken ni ska dela på?

      Haha, eller så kommer ni alla bara hit och köper en varsin från mitt boulangerie! <3

      Radera
    2. Jag tänkte kanske mer en till oss var ;) Men att få handla en direkt av dig hade ju helt klart varit roligare! :D

      Radera
    3. Hahaha, ja, det hade varit himla trevligt faktiskt. Meet-up and greet-up in Paris! :'D

      Radera
  4. Haha alltså felsägningar av alla dess slag är ändå så oförargliga i slutändan! Både komiskt och obekvämt att en sådant liten sak i vårt vokabulär kan förändra innebörden i (ganska drastiskt) i ett ord! xD Och diskarna och deras innandöme såg inte fy skam ut! Har alltid funderar över varför Frankrike ligger så i framkant gällande "bakelsevärlden"?! Varför ser det inte alls lika attraktivt i disken på mitt lokala fil? :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, ja, visst är det roligt...
      Frankrike är väl rent allmänt känd för sina bak - både baguetter/bröd och bakelser. Det, och vin, och ost. Sverige är väl mer känt för andra saker.. Såsom... typ färsk mjölk, IKEA och Abba? och typ billig fisk, hahaha!

      Radera
    2. Haha åh, Sverige låter så ickeattraktivt när en tänker på det på så vis! x) Men en får glädja sig över lösgodiset och marabou... typ! ^^

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)