Lösenord

fredag, december 09, 2016

Idag har jag fått plankstek, guds gåva och urinvägsinfektion

I onsdags vaknade jag upp av Emils alarm, och pressade mig närmare honom efter att han tryckt på snooze. Jag pussade honom sömnigt på halsen och över hela ansiktet, och då sade han "Jag vill inte gå till jobbet idag. Jag vill vara med dig. Jag tar ut en semesterdag."

Lyckligt pep jag till och kramade om honom hårdare innan vi somnade om. Inte förrän tre timmar senare, vid 10-tiden, vaknade vi och gick upp. Vi gick en sväng till ICA och höll hand medan vi strosade mellan gångarna. Vi köpte vörtbröd, munsökorv, och ville testa en ny kryddost - spiskummin och nejlika.

Sedan gick vi hem och gjorde frukost.





I några timmar höll vi om varann i soffan medan vi såg på Eva & Adam och åt frukost, smaskade jultomte till efterrätt och hånglade. Massvis. #fånigtkär

Vid 15-tiden tog vi oss ut och promenerade in till stan. Det hade redan börjat skymma, och det gjorde enbart att julbelysningen blev ännu mysigare.




Vi strosade omkring i flera butiker - inredningsbutiker och klädbutiker. Bland annat dessa ugglor, som vi tyckte liknade en present som Emil nyligen köpt till mig.




Emil var fast besluten att köpa ett klädesplagg till mig. "Men jag vill köpa dig något fint att ha på dig!" resonerade han, och personligen tyckte jag generat att det behövs han inte alls göra..! (Jag har så otroligt svårt att ta emot gåvor, och att folk köper saker till mig, någon som känner igen sig?).

Vi gick i alla olika klädbutiker, men fastnade främst på HM. Där fick jag Emil att prova en tröja som var så ful att jag kiknade av skratt, och det slutade med att jag hittade tre klädesplagg som jag tyckte var fina; två tröjor och en lång tight klänning. Han köpte alla.

Det var fortfarande en timme kvar innan vår bordsreservation på en av Nyköpings välkända restauranger, och vi gick förbi Linnéas jobb på Pelles Lusthus. Där plirade vi in genom fönstret medan hon stod och hällde upp juldrinkar med ryggen mot oss. Hon såg oss inte.

Jag smög in i entrén och lyckades tjuva åt mig en "Gåva från Svenska Kyrkan" som låg i en korg. Det visade sig vara en Mariabild. Emil tittade på mig skeptiskt när jag visade honom "guds gåva" som jag tagit, och argumenterade för att jag inte alls hade rätten att sno med mig den.




"Vadå?! Är Guds Gåva bara för dem som pungar ut 700 för julbord?! Är Guds Gåva inte för alla?! Förtjänar inte JAG Guds Gåva?!" kontrade jag lekfullt.

Han kunde inte säga emot. Emil vägrade ha den stulna Gudagåvan som inredningsdetalj i sin lägenhet. Då skulle han minsann kasta den ut genom fönstret. Lite väl grovt, tyckte jag - kunde vi inte bara kasta den i Nyköpingsån istället?

Sagt och gjort. Vi gick ut på en av de små broarna. Emil slet avbilden i tre delar och gav mig ena. "Ska vi se detta som en symbol för hur ateistiska vi är?" skämtade han. Så kastade vi varsin bit så långt ut i vattnet vi kunde. (Obs! Måste säga att jag har absolut ingenting som helst emot tro och troende!)

Emil lyckades i alla fall kasta längst. Men nu var vi båda riktigt hungriga, efter ateist-akter och shopping. Vi gick till den engelska puben Oliver Twist, där vi bokat bord.




Som min favorittradition på bestämde vi oss för att börja med efterrätten. Ja, en vill ju vara äta det godaste när en är som hungrigast?!

Vi beställde in en stor hasselnötsbrownie med chokladsås och grädde att dela på. 



Mycket god!



Efter desserten kom maten in. Jag beställde en plankstek på oxfilé... 


.. och Emil tog en baconlindad oxfilé med potatisgratäng. Till det åt vi vitlöksbröd,



Det var så himla fint. Kärleksfullt. Vackert. Lyckligt.. Vi satt bredvid varandra och kysstes, pratade, ställde varandra frågor och lekte lekar, och det var inte förrän i slutet av kvällen jag märkte att jag var kissnödig trots att jag redan gått på toaletten tre gånger under middagen?...

Sedan började det göra ont. Det började sticka och svida i nedre delen av magen, och jag kände mig kissnödig. Fastän jag inte hade någonting i blåsan. Hade ingen aning om vad det berodde på, men hoppades att det skulle gå över pronto.

Emil föreslog att vi skulle besöka hans farmor - åh, det ville jag! Jag har hört så mycket gott om henne, Emil pratar alltid så fint om henne och jag såg verkligen fram emot det. Vi gick och knackade på, och blev inbjudna att sitta och prata i soffan.

Smärtan ökade. Kissnödigheten blev mer och mer akut. Helt plötsligt satt jag i fåtöljen och grinade; delvis på grund av smärtan, men också rädsla för vad som hände med min kropp. Emils farmor rekommenderade att jag kollade upp det, och skjutsade oss till vårdcentralen - klockan 22:30 på kvällen.

På vårdcentralen var väntetiden inte nådig. "Mellan 1-5 timmar, vi har ingen aning" sade dem. Det kände inte värt att tillbringa min sista kväll i Nyköping på vårdcentralen, så vi tog rekommendationen att köpa tranbärsjuice och åka hemåt.

Emils farmor skjutsade oss till ICA och där kilade vi in. Vi plockade på oss tranbärsjuice och choklad, och sedan åkte vi hem. Smärtan höll i sig, det kändes som att jag ständigt höll på att kissa på mig. Emil var så otroligt stöttande. Så fort han fick möjlighet kramade han om mig, han höll min hand där jag satt i baksätet på bilen, och det märktes verkligen hur mycket han brydde sig...

Vi kom hem och lade oss i soffan och tittade på min favoritserie. Scrubs. 




Vid midnatt övertalade jag Emil att  iskulle gå och lägga oss. Jag gick och försökte kissa för sjuttioelfte gången med svidande resultat, efter att ha klunkat mer än 1 liter tranbärsjuice.
När jag väl somnade så sov jag. Tack och lov. 

Tidigt på morgonen vaknade jag tidigt av pussar av Emil, innan han åkte till jobbet. Timmarna senare åkte även jag hem till Stockholm.

(Jag saknar honom redan).


22 kommentarer :

  1. Åh, så himla fin dag! Bortsett från smärtan förstås - har det gått över nu? Hoppas att du mår bättre! Stor kram. <3

    PS. Skall fundera på några frågor angående Psykologprogrammet och återkommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har blivit bättre, tack och lov! Nu svider det bara när jag kissar, men jag tror det är på bortgång.. Ska jag tacka tranbärsjuicen, chokladen eller att bli bortskämd av Emil?

      Ja, vad bra!!

      Radera
    2. Skönt att höra! Jag tror att en kombo av alltsammans har gjort susen. ;)

      Radera
  2. Haha, jag gillar de där Maria-Jesus-ikon-bilderna jättemycket... Kristen läsare här, hejhej! :)

    ÄLSKAR planka, för länge sen jag åt det! Såg supergott ut.

    Din stackare... Urinvägsinfektion är så jobbigt. Jag lider med dig! Hoppas det går över snabbt! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde skickat dem till dig istället för i ån! Attans..!
      Men plankstek är verkligen gudagott (på tal om tro).. Så himla mumsigt.

      Tack Malin! Det känns som att det redan börjar bli bättre.. <3

      Radera
  3. Vad mysigt ni alltid har det! :D blir helt varm av att läsa hur fint ni tar hand om varandra..
    Hade ganska nyligen urinvägsinfektion (brukar ha det ett par dar då och då) men senast hade jag sä otroligt ont i hela magen och till slut var det mest blod som kom vid alla 71-tusen gånger man behövde kissa. Hua! Men en penicillin-kur på det så blev det bra. Så för din skull så håll koll så det inte fortsätter! Hoppas du mår bättre nu 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tror det är lite så när man är nykär.. ALLT blir liksom magiskt?

      Men fy, stackars dig! Jag avskyr detta - har inte haft det sedan jag var typ 9 år... Kommer inte ihåg att det gjorde såhär ont? Och jag hade också blod i urinen, INTE kul. En blir ju skräckslagen?!
      Vad skönt att du kunde ta antibiotika som hjälpte dig..! För mig har det stadigt blivit bättre, så jag försöker undvika mediciner och tror det kommer gå över av sig själv :) Kram, Nina! <3

      Radera
  4. Omgggg vilken mysig dag! Blir avis. PÅ ALLT!!
    Haha kom btw på att era namn, Emelie och Emil, är ju sjuukt matchande?! Hade säkert blivit 100 % match på kärlekskalkylatorn som fanns på Funplanet (nån annan som kommer ihåg den eller? haha good times...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, SÖÖÖT Frida!

      Alltså du gav mig VÄRSTA bubbelruset i hela magen nu. Hade HELT glömt funplanet?!?! Fan vad jag älskade det när jag var liten... Och var besatt av kärlekskalkylatorn... Citerar den här kommentaren till Emil på studs, så mysig ju <333

      Radera
    2. Ååh vad fint att du också minns!! Haha samma här och minns att jag blev överlycklig när jag och min dåvarande crush Filip blev 100 % <3333 Och alla roliga spel som fanns där.. Puppy framförallt :''')

      Radera
    3. PUPPY OMG. Shit alla minnen du bringar tillbaka!! <333

      Radera
  5. MYS!!!! Allt förutom uvä!

    Jag undrar om du känner igen eller har känt känslan av att vara rädd för kärleken, så mycket att du stött bort den eller aldrig fullt gett dig in i den trots att du kanske velat? är det isf någon skillnad på när du hänger med 1 och när du är i fler mer öppna relationer? Du lever ett så kärleksfullt liv verkar det som, inte minst nu mitt i nyförälskelsen. Jag tänker att ju mer kärlek desto mer rädsla, ju mer kan gå förlorat, dum tanke eller hur? Men kan du känna igen det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan absolut känna igen mig, wow... Jag har många gånger känt så, och velat backa, varit rädd... Men så fort jag märkt av det har jag gjort motsatsen. KASTAT mig in i det, kastat mig in i känslan - så som jag gjort så många gånger förr med ångest och dylikt. Det hjälper. Det får en att känna livet i sig, fastän det är skitläskigt. <3

      Radera
  6. Åh så himla mysigt ni har det! Trist med UVI, hoppas den försvinner. Ha en fin dag!//Sandraemelie

    SvaraRadera
  7. Åhhh vad gosiga ni är! Era dagar verkar ju överflöda av mys! Så glad för din skull att du träffat någon som bryr sig om dig på ett så fint och genuint sätt.
    Men usch och fy för urinvägsinfektion! Haft det två gånger och vet vilket helvetesskap det är [särskilt på natten..!]. Har du fått någon penicillin eller liknande? Hoppas i alls fall det bättrar sig.
    Jag hoppas du åt lite av den där brownien åt mig också ;)
    Huuuugsies!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. TRO MIG MAJA, det är jag med!!! :')
      Tack, vad du är söt, men det är gudskelov bättre nu..! Och jag äter allt lite för dig, ska du veta, stora kramar! <3

      Radera
  8. Test test! / JohannaW

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testet fungerar! :D Har flera andra kommentarer haltat?

      Radera
  9. Åh vad bra nu verkar det funka!!
    Det som händer är att jag skriver en kommentar och sedan klickar på publicera,
    då bara avstannar allt. Den skickar inte iväg kommentaren. Men nu fungerar det verkar det som! :-) /JohannaW

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)