Lösenord

måndag, februari 22, 2016

Christoffer svarar!

Så, här kommer det...! 
Nu har han suttit och knapprat vilt, Christoffer, resonerat hit och dit och skrattat högt åt sig själv för sin egen finurlighet och vitsighet.




Beskriv Emelie med tre ord.
Tre ord var inte mycket att beskriva en människa med men jag försöker. Energisk, Modig, Pussgurka.

Hur kändes/känns det att bli involverad med någon som lever polyamoröst? Hur har du hanterat det? 
Det kändes... inte alls i början vad jag minns. På senare tid har det kanske blivit lite mer... konstigt i och med att vi gått mer mot monogami. Anledningen är väl att jag själv aldrig hade andra relationer och att inleda något nu känns kontraproduktivt även om jag faktiskt skulle kunna. Emelie har till skillnad från mig gamla relationer som hon gradvis har avslutat men under hela processen har jag varit låst vid mållinjen och det är lite frustrerande att vänta. Jag tycker dock att Emelie är värd att vänta på och det underlättar.

Vad var det som gjorde att du föll för Emelie?
Vi gillar samma saker och är ganska lata när det gäller annat som att ha byxor på sig eller vara utomhus. Sen är jag ju attraherad av hennes personlighet och utseende också. Jag vet inte. Det känns bra och bekvämt utan att vara tråkigt antar jag. Att vara kär är också ett plus.

Emelies bästa egenskaper? Och sämsta, om du vill.
Jag skulle nog säga att Emelies bästa egenskaper också kan vara hennes sämsta. Envishet är en fantastisk egenskap hon har men den kan vara lite frustrerande att ha emot sig. Men jag gillar att hon är glad och rolig, kreativ, intressant och att hon inte tar skit från någon. Tuff är hon! Ibland mot mig :(

Bästa sakerna med psykologprogrammet? (Okej, inte om Emelie, men kanske ni kan svara på den frågan båda två och jämföra? Annars, skippa den!)
Christoffer: Det är okej. Hon ingår ju faktiskt där med.
Bäst... jag skulle nog säga att det bästa av allt är att det är ett så fantastiskt intressant ämne att fördjupa sig i. Inte nog med att det leder till arbete, det ger mig också en fantastisk inblick i mig själv. Jag har utvecklats mer under dom tre och ett halvt år jag pluggat psykologi än jag gjort i någon annan fas i mitt liv. Aha-upplevelser har gått från att vara aha-upplevelser till oj, okej-upplevelser. Jag förvånas inte längre av att jag inte vet någonting alls om mig själv och det är väldigt kul och lite läskigt på samma gång.

Emelie: Bästa sakerna med psykologprogrammet är definitivt självinsikten man får, och också verktygen att hjälpa (både sig själv och) andra! Jag blir helt fascinerad av de metoder man kan använda sig av i terapeutiska sammanhang, och börjar äntligen (i termin 8) inse hur man kan sätta all den här teorin i praktiken. Det är ett fantastiskt pussel som växer fram!

Till er båda: Kan Emelie tänka sig att "dela med sig" av dig, Christoffer, till andra parallella "flickvänner? Kan hon tänka sig fler pojkvänner i nuläget, samtidigt med dig?
Christoffer: Jag tror på ett rent regelstyrt plan att Emelie skulle vara okej med att jag träffade andra men jag tror att det skulle utsätta vår relation och den framtid vi har målat upp tillsammans för onödig påfrestning. Jag känner inte heller att det är något jag vill i dagsläget. Jag har dock sagt att om det inte fungerar i höst eller tidigare som vi tänkt så är jag beredd att prova på att vara polyamorös. Jag anser att en relation bör vara ömsesidig för att kunna fungera.

Emelie: Jag tror Christoffer är rätt spot-on på den punkten... Rent teoretiskt så har jag absolut ingenting emot att Christoffer skulle ha flera flickvänner - men eftersom vi heller inte har testat på den teorin så vet jag inte att den med säkerhet stämmer. Oundvikligen skulle jag bli svartsjuk i början - så som man blir i förhållanden innan tryggheten kan lindra den osäkerheten. I det stora hela så litar jag på polyamorin, och jag litar på Christoffer, och jag skulle inte vara rädd att sätta det i praktiken. Däremot går det inte enligt planerna vi har nu, som vi tänkt utpröva till höst, och jag är helt game med tanken på denna monogami med.

What are your intentions? 
I can assure you that my intentions are honest, old chap. The lady will be treated with dignity and her honour will not be questioned. As a gentleman and a scholar, I give you my word.

Hur känns det är din flickvän varit med flera? 
Det känns inte alls. Jag har aldrig träffat någon eller varit i en relation som varit helt monogam, hela tiden. Jag har heller aldrig varit med någon som inte tidigare varit med någon annan. Jag tänker att alla människor är fria att själva välja med vem och under vilka omständigheter de har relationer. Öppenhet är det enda jag önskar för då är det upp till mig hur jag sedan väljer att agera.

Var bor du Christoffer? Bor ni tillsammans? 
Just nu bor jag mycket hos Emelie, men jag är hemma hos mig ibland också.

På vilka sätt liknar du & Emelie varandra och på vilka sätt är ni olika?(värderingar, intressen, smak, personlighet....) 
Vi delar ganska många intressen och har samma smak men vi saknar helt stil. Värderingar… Emelie är egoist jag är altruist. Jag är också extremt ödmjuk. Kanske mest ödmjuk av alla. Emelie är skrytig. Jag är introvert och Emelie är (Emelies tillägg: INTE) extrovert. Vi är ganska olika, men en sak har vi nog gemensamt… Polly!

Vad var ditt första intryck av Emelie?
Att hon var en glad och pigg tjej och hade väldigt kloka tankar om saker och ting.

Hur ser du på er framtid tillsammans?
Jag har väldigt diffusa mål och sällan framförhållning. Emelie är den av oss som har drivkraft så om vi hamnar någonstans i framtiden har nog hon ett finger med i spelet. Jag frågar henne… Hon svarar ”Om hur många år? Vad är framtiden för dig?” Psykolog… suck.

Vad/hur och när kom du på att du ville läsa till psykolog?
Eftersom jag svarade på den förra psykologfrågan får jag väl svara på den här också. Jag hamnade på programmet av en slump. Jag gjorde högskoleprovet mest på skoj och fick tillräckligt bra resultat för att kunna bli vad som hest. Psykolog verkade intressant och jag tänkte att jag förmodligen skulle ha nytta av det på ett personligt plan också. Jag hade rätt och jag ångrar inte mitt val.

4 kommentarer :

  1. Tack för kloka och välformulerade svar! (Då teori och praktik inte alltid är detsamma i människors relation, tycker jag att det är intressantast med det praktiska agerandet ;-) /teruko

    SvaraRadera
  2. Åh! Vilket oerhört spännande och intressant inlägg! Det är alltid kul att få en inblick i hur andra människor tänker och tycker om någon som man känner :D

    SvaraRadera
  3. Tack Christoffer för dina svar!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)