Lösenord

tisdag, mars 10, 2015

Vardag med promenad och baguettelunch

Så börjar jag komma tillbaka till rutinerna igen, med franskkurser och värdbarn som går i skolan halva dagarna. Så var det exempelvis denna simpla tisdag, när jag hade hela förmiddagen fram till 16 att döda med egna upptåg. Alldeles lagom propert klädd i blus och glasögon var jag, också.




Så tog jag mig ut från studion alldeles lagom till att jag vaknat till nog för att känna av mitt promenadsug, och traskade ut i mitt sextonde arrondissemang.




Jag kände mig inte för att ta mig iväg långt, utan en sväng i södra delarna av samma arrondissemang kändes alldeles lagom. 






Sextonde, ett väldigt stort och rikt bostadsområde, har många privata zoner, villor och snofsiga takvåningar. Jag stod på utsidan av många galler och plirade inåt, utestängd och nyfiken. Men det finns också lite simplare hörn, där till och med en byracka som jag har full insyn.




Efter en timme eller så kurrade magen lagom för lunch, och jag traskade in i sedvanligt boulangerie.
Där beställde jag mig en lyxlunch - en baguette med lufttorkad skinka, basilikapesto, sallad och tomat.




Annars brukar jag oftast vara en snålis (speciellt i hutlöst dyra sextonde!) och äta matrester från middagen innan. Men idag kunde jag bara inte motstå det, och det var mer än värt sina 5 euro!

Jag fortsatte promenaden med lycklig mage och därmed en lycklig själ.






Så började tiden bli knapp, och jag skyndade på stegen för att hinna fram till barnens skola innan klockan slog 16:20. Visserligen hann jag till utsläpp, men tyvärr inte till ett toalettbesök, och fick sedan sitta kissnödig när pojkarna sprang ruset av sig i parken. Varför jag skriver det vet jag nu inte, har tydligen tappat all uppfattning om vad som kan anses intressant och vi säger STOPP och SLUT PÅ INLÄGG nu.


9 kommentarer :

  1. Du tänkte ju helt rätt vid bedömningen av vad du bör meddela läsekretsen ;-) Den avslutande meningen förhöjde klart läsvärdet genom att göra inlägget så mycket personligare!

    Tack också för alla fina foton!

    SvaraRadera
  2. teruko: Tänk, att jag lyckas även fast jag misslyckas ibland! .. Och nog tänker jag på dig när jag lägger ut alla bilder på franska byggnader ;) Du är nog denne som uppskattar det allra, allra mest!

    (ps. snart kommer ett inlägg med lite kultur-trivia, i din ära!)

    SvaraRadera
  3. Hej Emelie! Det låter som du trivs väldigt bra i Paris och det glädjer mig. Har Caroline och Arnaud börjat se sig om efter ny au-pair till sommaren ännu? Passa på och njut nu av au-pair-tiden du har kvar. Hoppas att ni får fina dagar i citronstaden i påsk.

    SvaraRadera
  4. låter som en jättefin dag ju!

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Först vill jag säga att din blogg är hur grym som helst! Man får så himla mycket Paris inspiration från dig :)

    Sen tänkte jag fråga, (har inte inte läst din blogg så länge, så du kanske redan har nämnt det här) men vad gör du i Paris? Arbetar som aupair? Studerar? Hur gjorde du för att börja jobba i Paris? Hur länge har du bott där? Pratar du flytande franska?

    Haha många frågor men är själv väldigt sugen på att flytta till Paris :) Kram!

    SvaraRadera
  6. Känner mig hedrad av omtanken <3
    Un grand merci!

    SvaraRadera
  7. Angelica: Vad kul, tack!
    Jag är au pair i Paris under ett år, samtidigt som jag pluggar deltid i en franskkurs. Mest för att få igång franskan ordentligt. Jag gick genom agenturen STS, och flyttade hit i juni 2014. Ännu är jag inte helt flytande i språket, men ajg hoppas kunna kalla mig det när jag åker härifrån i sommar!

    teruko: Je t'en prie, mon amie!

    SvaraRadera
  8. Karin H: Jag vet faktiskt inte - jag antar att de har börjat leta, men de har inte tagit upp något med mig ännu. Tack för de fina orden och jag ska njuta allt jag kan! (Vi får se om det blir något Menton i påsk, inte alltid jag hänger med på alla semester-resor).

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)