Lösenord

måndag, mars 16, 2015

Det "lilla extra" med Paris

Paris är alltid Paris. Underbara, magkittlande, sprudlande, magiska, otroliga Paris. 

Jag har under dagarna plitat ned några vardagspunkter som gör Paris till just Paris, och varför det är något lite extra med att bo just här. Något jag inte känt av i Stockholm eller andra städer i världen, och vad det är som kan påpekas vara just det där "lilla extra".


 Doften när man passerar förbi ett boulangerie.
 De fåtal kypare som faktiskt ler.
 En perfekt rundsnirklig fransk balkong.




 Att ha exakt rätt mängd cent när man ska handla brunch (1.90 för en person, 3.10 för två).
 På första försöket lyckas komposera ihop en invecklad fransk mening.
 En baguette "pas trop cuit", och nygräddad! (hård, härlig skorpa och mjukt, degigt innandöme).




 Att bilen för en gångs skull stannar åt en vid ett övergångsställe.
 Tråckla av det guldiga plastlocket från en ny burk nutella.




 Att råka få syn på Eiffeltornet från ingenstans och tappa andan.
 Upptäcka hundbajset i tid.
 Att bli kallad "mademoiselle".


4 kommentarer :

  1. Har han en egen sms-signal? Vad gulligt!
    mademoiselle betyder typ fröken va? Använder man annars mkt titlar pa franska? Alltsa Niar varandra, Herr Doktor, Herr Direktör osv?

    Jättekul lista! Gillar detaljen med Eifeltornen ;-)

    SvaraRadera
  2. De tre sista är mina absoluta favoriter, det är rejäl igenkännings- och saknadsfaktor på dem! Jag unnar dig verkligen all den här Parisglädjen, du utnyttjar den till max. Paris hade inte kunnat få en mer älskande invandrare! ;)

    SvaraRadera
  3. Låter så fint och härligt. Vill också besöka paris nu ju!

    SvaraRadera
  4. Snubblade över din blogg precis och fick akut Paris-saknad av det här. Hög igenkänning på de tre sista punkterna!! Var också au pair i Paris, dock för alldeles för länge sen... (snart 4 år sedan). Kände precis så också, att Paris gav något mycket mer, något jag inte upplevt i andra städer i världen. Ååh... njut lite åt mig. //Julia

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)