Lösenord

lördag, maj 31, 2014

Glassrecension: Häagen-Dazs Salted Caramel


Här fortsätter vi! Samma glada glasstjomme (och många andra därtill) har tjatat på mig att testa en av rivalerna.
En bitter fiende; konkurrenten; den onda sidan..! Och egentligen borde jag inte ens tänka tanken, men när det var extrapris på ICA så var det med stor ambivalens en burk hängde med hem i ryggsäcken... Och nu...


Häagen-Dazs Salted Caramel
Kolaglass med bitar av knäck och kolasås.




Smak: 6/10
Alltså. Den är ju god och så - annat kan jag inte säga.. Men.. Den är väldigt stark. Väldigt, väldigt stark. Nästan så att jag behöver något att dricka. Tillsammans med den ännu mustigare kolasåsen (som i princip är hur mycket som helst!) så blir kolasmaken lite för mycket. Knäckbitarna är riktigt goda, men de är små, och på något vis saknar jag krispigheten från nötterna som finns i bland annat Pralines and Cream och Fairly Nuts.

Utseende: 3/5
Den är fullspäckad, som syns på bilden! Själv blir jag nästan lite virrig, och tycker att det är ett virrvarr av grejer. Sedan blir jag så besviken för att knäckbitarna är så små, så små, när jag hellre vill ha en stor klump av knaprig karamell, än småsplitter.

Tillgänglighet: 2/5
Själv jag har faktiskt inte sett den i alla butiker - sortimentet av Häagen-Dazs är lite mer sparsmakat än Ben & Jerry's. Men ungefär varannan butik här i Stockholm kan jag påstå mig sett den i.

Upplevelse: 5/10
Mja. Jag blev besviken. Antagligen för att jag jämförde med min älskade Fairly Nuts, och därmed inte fick upplevelsen jag förväntade mig. Jag kände mig helt enkelt mätt på kola redan efter halva burken. Jag letade frenetiskt efter att få upp en sked med bara kolaglass, men lyckades alltså få med massa sås på köpet, som jag tyckte gjorde smaken för stark. Eller... Så är jag bara en mes. Vem vet!


Totalt: 16/30

Men Salted Caramel lärde mig en sak, åtminstone.. Sometimes: Less is more!


3 kommentarer :

  1. sv:då ska jag prova göra sånna :D

    SvaraRadera
  2. Jag har inte smakat Häagen D ännu... Tror jag skulle gillat kolaglassen som liten, älskade kola då! :) Men nu vill jag nästan bara ha choklad... Har bara sett en chokladglass från det märket, men den finns nästan aldrig förutom på bild i de butiker jag varit i!

    SvaraRadera
  3. Jag smakade denna för inte allt för länge sedan; tyckte också att den var lite väl.. salt? Eller salt kanske inte är rätt ord, men något bättre ord faller inte i mig just nu. Jag (... sugarrush) är nog mer lagt åt det sötare hållet ;-)

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)