Lösenord

torsdag, april 25, 2013

Sconesbrunch, klyftig kakglass och en blåst Emelie


Denna onsdag var, likt föregående dag, en ledig dag med tid för hemtentaskrivning.
Däremot vaknade jag upp med en Martin, och hade planerat att laga en liten lyxig scones-frukost till oss.

Precis när jag tänkte börja röra ihop scones-smeten får jag höra i luren att har möjlighet att gå på en arbetsintervju för sommaranställningen jag sökt, på en dagverksamhet för äldre med demens och Alzheimers.
Men helst om jag lyckas pallra mig dit inom en timme.

Med massa förlåt-jag-är-tillbaka-snart-jag-lovar-och-då-äter-vi-lyxbrunch-pussar till Martin kastade jag mig utanför dörren för att möta upp min eventuella arbetsgivare, och förhoppningsvis få det jobb jag verkligen ville ha.





Trots försenade pendeltåg anlände jag precis en timme senare, och de verkade riktigt nöjda.
Eftersom jag pluggar psykologprogrammet så hade de ett extra öga för mig, och avvisade därmed de andra som
stod i kö för tjänsten (de är nämligen rätt eftertraktade; tjänsterna på dagverksamheterna).

 JAG FICK JOBBET!

Makalöst peppglada Emelie skyndade sig hem för att göra sconsen, som nu blev brunch istället för frukost. Men det gjorde vilket - jag har fem veckors jobb som kommer bringa hyrapengar och ovärderlig erfarenhet och kunskap till min utbildning. Tjoho!

Scones var klara femton minuter efter att jag kommit innanför dörren, och det dukades upp på vardagsrumsbordet.
Havrescones med smör, cream cheese, ost, marmelad, skinka, tomat, gurka och givetvis te.




Vi var så hungriga att vi bokstavligen krängde i oss maten. Men gott var det!

---

Inte långt därefter kom den trevande frågan..
"Emelie.. Har du Ben & Jerry's hemma?"..

.. Vilken fråga! Givetvis har jag det.
 



Tjoff, och så fanns det ingen Clever Cookies kvar längre.
Den goda, kaksprängda glassen är numera ett minne blott - och ett saknat sådant.
Glassen var ju till och med godare än jag minns den; första gången jag smakade den.

 ---


Efter lite plugg, sommarplanerande och en mysig tupplur åkte Martin iväg till jobbet, och rastlösheten fick mig på knasiga tankar.. "Jag kanske ska ut och testa att springa lite.. Inte kan det väl varit så helvetiskt jobbigt som jag minns det förra gången?" (det vill säga typ två år sedan).




Jag är inte den som är den! På med träningsskorna och ut och jogga. 5 km hade jag satt som målsträcka, eftersom det är den sträcka jag tidigare brukat springa.
Men fy sjuttningen, så jobbigt det var... Jag höll ju på att dö!

Efter att mobilen annonserade att jag sprungit 3 km höll jag på att smälla av.
Herregud, kan 5 kilometer verkligen vara så här långt?
, tänkte jag, när klockan passerade 30-minuters-sträcket.

När mobilen sedan visade 4,5 km på 50 minuter insåg jag att jag nog var världens långsammaste löpare med sämst kondition i hela världen. Det var ju inte möjligt, så dålig jag var på att springa.

Så kommer jag innanför dörren, och märker...





... Att jag glömt ställa om från "mile" till "kilometer".. Alltså har jag istället sprungit 8 km, och inte knappa 5 km.
Phew. Jag pustade ut hemma, kände mig lite bättre över min löpförmåga, men desto sämre över min intelligens.


... Ibland är man allt bra blåst.




5 kommentarer :

  1. Åh vad kul att du fick jobbet, stort grattis till dig!
    Ang. din joggingrunda.. Jadu.. ;) Ibland glömmer man bort sånt där, men skönt att komma ut en stund också.

    Sv: Man är alltid närmast en mor/ farförälder. Känslan är oslagbar! :)

    SvaraRadera
  2. Weee, congrats on the job :D What are you going to do there? Just hang out with old people or keep them company, or do you have to bathe them as well? (Friend of mine does the latter, I could never do it after three weeks of smelling what it was like in the hospital)

    SvaraRadera
  3. Grattis igen till jobbet! Sjukt ändå att de hörde av sig med så kort varsel? Men bra att du åkte in och snappade åt dig det :D

    Men nu borde du väl allt va trött på scones för ett tag? :P jag känner mig iaf hyffsat mätt på dem. Lite kul med löpningen för nu kommer du ju springa 5km med lätthet :) Men din runda haha, virrvarr runt bara :P

    Gillar verkligen ditt inlägg om vår dag också :P så mysigt! Haha alltså jag älskar ju att baka å fixa saker så det har jag väl gjort en del, min obotliga dröm om det där cafet finns ju kvar :P

    Haha självklart fick du ta dem :)

    Och angående brödet, alltså allt det där hade jag ju redan hemma så ja slängde bara i det. Inte så att jag köpte det för att baka det inte. Ja har alltid linfrön, solroskärnor å olika mjölsorter hemma. De räcker ju så länge och jag bakar nästan bara detta brödet :)

    SvaraRadera
  4. GRATTIS till jobbet!!!!
    Är det inom psykiatrin?
    Du har fått mig att längta mer och mer efter scones. Har totalt glömt bort att scones finns. Skämms lite när jag inte har bakat det sen jag gick på högstadiet (dvs hur längesen somhelst).
    Ha en bra dag! KRAMAR från Anna

    SvaraRadera
  5. Grattis igen till jobbet Emelie! :D
    Och alltså jag FÖRSTÅR inte hur du kan fortsätta springa och inte inse förrän du är hemma att du sprungit 3 (!) km extra. Förresten måste du ha helt fantastisk kondition. Jag tränar en del, men fy vad jag hatar att springa (om jag inte kommer in i en spring-period). Är helt värdelös.

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)