Lösenord

onsdag, april 24, 2013

Lyxigaste afternoon tea och myseftermiddag hos Tuva


Igår var en nedans fin dag - en alldeles ledig, fikabestämd och pluggvigd tisdag.
Närmare specifikt hade jag planer för afternoon tea hos lilla Tuva, som skulle bjuda på scones och te.

För att göra plan till verklighet; när klockan passerat lunchtid tog jag mig ut i det vackra vårvädret,
och tänka er lättnaden när man kliver utanför porten och inte fryser. Herreminje, hade helt glömt att den känslan fanns.




Tuva bor så härligt på södra sidan om staden, relativt nära tunnelbanan men till synes helt ute på vischan.
Det ser nästan ut som en liten by - pittoreskt, lugnt (nästan oroande så!) och lummigt.




När jag väl klev innanför dörren överträffades alla mina förväntningar för vad som skulle stå för dagens afternoon tea;




http://tuvans.files.wordpress.com/2013/04/img_9756.jpg?w=640&h=426
Denna bild är tjuvad av Tuva och hennes brottsligt fina kamera


Som Tuva själv beskriver det, så fanns det att behagas med...
... "scones, smör, färskost, skinka, ost, grönsaker, marmelad, honung, mjölk och en hel kanna tea."

Och därtill typiskt afternoon-tea-fika; små tranbärs- och vitchokladkakor samt hjärtformade kärleksmumsmuffins.
Helt otroligt. Att kvinnan kan! (Nästan så jag vill bjuda in mig själv igen, och igen, och igen....)


 (Dessa bilder är också tjuvade av Tuvis)

 
Bloggskadade och fotograferingstöntar som vi är (ja) hann vi dokumentera allt innan vi hann in på godsakerna och... mums.  

Vi snicksnackade om allt relevant; spindlar, arbetssökande, skolarbete och så mest om våra respektive Martin-ar. Sedan lyckades vi även vara produktiva, och jag satt faktiskt och pluggade koncentrerat i cirkus tre timmar av totalt sex stycken (mycket tack vare att Tuvas internet vägrade koppla upp sig på min datorn, hoho).

Tuva och jag har blivit nedrigt duktiga på att plugga tillsammans nu, tycker jag. Jag är så lugn eftersom vi verkligen fått till den där bekväma stämningen; när tystnaden varken blir för tät, påtaglig eller ens i närheten av besvärlig, utan känns så behaglig och helt naturlig.
Sådant som precis främjar både småsnack titt som tätt, men även en hel del tid till pluggframgång. Ett vinnande koncept, med andra ord (och speciellt när det finns lyxfika till! Fortfarande helt förundrad över hela festuppdukningen..!).

Lyckligt mättad av både scones, te, småkakor, plugg och mest av allt mysigt sällskap tog vi en buss som verkade kunna lura både väntande gubbar och SL:s realtid (den var magisk) innan vi kramades adjö vid Gullmarsplan.


Jag hoppas verkligen vi kan göra om detta, men.. hjälp!.. nu blir jag ju rädd.
Tänk om jag förväntas stå för denna grad av husmorsbriljans och lyx till nästa gång? Vilken ribba hon satt, den där Tuva.

Gäller att börja träna redan nu, tror jag.




2 kommentarer :

  1. alltså har en lite konstig fråga, men du njuter ju så mycket av maten och livet, hur lyckas du ha en sån himla fin figur?? jag vågar liksom inte njuta så för då tror jag man sväller upp, tränar du mycket eller vad är ditt ''knep'' hahah? :))

    SvaraRadera
  2. Haha! Nej, alltså jag har ju aldrig varit en inbiten tédrickare som du, utan har klarat mig bra med min kaffebryggare, men har varit ovanligt sugen på té på sistone, därför känns en vattenkokare, först nu som en bra sak att köpa! Ingen lust att koka på spisen liksom. Asdrygt!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)