Lösenord

fredag, november 09, 2012

Ni borde veta att jag vägrar välja mellan kladdkaka och Ben & Jerry's...


Nu har jag sammanfattat alla frågorna, och försökt svara på de allra flesta som jag anser mig bekväm med. Vissa saker kommer nog komma ut som jag tidigare inte skrivit om, vilket jag hoppas kommer underlätta i mitt senare skrivande.

För jag är ändå väldigt personlig när jag skriver, i mina texter och mina vardagssummeringar.
Det är så jag mår bäst av att uttrycka mig.


Personlighet

Vilken händelse/tid/person har format ditt liv mest?
Oj, det är i princip omöjligt att svara på. Det är så himlans mycket...
Men jag tror att det är pappa. Han och jag har alltid haft lite av en "du och jag, Alfred"-relation,
och lärt mig allt jag tycker är viktigt i livet. Han är ovärderlig för mig.


Vad är din sämsta/bästa egenskap?
Min bästa egenskap.. Är nog att jag är.. Viljestark. Jag har tillit till mig själv som person, min potential till utveckling och mina möjligheter att påverka. Jag har goda intentioner att hjälpa till och visa mina närstående att jag älskar dem,
och jag har tilltro till min förmåga att bejaka mina begär.
Min sämsta egenskap är väl att ibland kan jag bli lite känsloblind och bli överväldigad av känslostarka situationer.
Jag tappar då mycket rationellt tänkande och förlitar mig helt på aktuell känslosensation.

http://icons.iconarchive.com/icons/iconshock/christmas/64/gift-3-icon.png
Vill du ha en julklapp av mig? :3 (Majs)
Maw! Det klaaaaart jag vill. Jag älskar juleklappar!


 Hur spenderar du helst en ledig dag?
Martin. Kladdkaka. Film. Mys.


Vad är det bästa/roligaste/mest givande med att läsa till psykolog?
Att jag lär mig så otroligt mycket! Och det är saker jag verkligen trivs med att lära mig;
som jag förstår; som jag utnyttjar i vardagliga situationer och som gör mig rikare som person.
Jag utvecklas, personlighetsmässigt, jag får inte bara mer kunskap.
Jag växer i mig själv som individ, dotter, flickvän, barnbarn, syster och siminstruktör. Hela tiden. 


Har du någon hemlig talang?
Hm.. Hemlig och hemlig.. Men.. Jag kan vicka på lilltån? Jag kan hjula riktigt fint?
... Och sen så.. Så har jag litegranna av ett fotografiskt minne. 


Sjunger du i duschen? Vad har du då för repertoar? 
Det gör jag faktiskt inte.. Men jag borde börja! Skulle bara sjunga Bamse-sånger, dock. 


Det bästa minnet du har från gymnasiet?
Åh! När jag fick gå upp på scenen framför alla skolans elever, för att jag fick stipendium.
Jag hade bäst betyg i skolan och fick därmed 2000 kronor och en ros. (Och förevigad ära och stolthet!) 


Har du haft någon pinsam tonårsperiod du helst vill glömma?
Faktiskt inte. Jag var en väldigt lydig och stabil tonåring, till dess att jag flyttade hemifrån och blev vuxen. Typ direkt.
Jag kan inte riktigt påstå att jag haft min urspårade tonårsperiod, eftersom jag aldrig varit ute och festat, druckit,
snusat, rökt eller begått något brott.
Jag pluggade hellre.


Om du får drömma helt fritt; hur ser ditt liv ut om tio år?
Jag har ett barn! Och en hund. Och gärna ett hus. En karriär..


Vad är det första du tänker på när du hör ordet "lycka"?
Jag tänker inte lika mycket som jag ler. Fån-ler.
Sedan tänker jag på kramar och ögonkontakt och beröring och smaken av kladdkaka och harmonisk tystnad.


Hur går det med ditt bokskrivande?
 Det går .. sisådär! Jag har skrivit lite grand, men nu känner jag att jag inte riktigt har motivation eller tid att hålla i den röda tråden. Jag skriver hellre nya texter hela tiden...


---

Relationer

Hur lärde du känna Marieke, hon bor ju i Holland?
Marieke och jag fann varandra genom internet - ett forum på TV.com. Det var fem år sedan nu, och trots att vi snabbt slutade med det forumet så höll vi kontakten via MSN (tuffa brudar), facebook, Skype och även några resor.

Hon är utan tvekan min bästa vän och en av få personer jag känner möter mig på samma nivå, som jag kan tala med utan att behöva förklara vad jag menar. Det uppstår inte missförstånd mellan oss.


.. Din mamma? Har aldrig riktigt förstått hennes roll, eller var hon finns..
Om det är för känsligt behöver du naturligtvis inte svara <3

Jo.. Min mamma är inte i livet längre. Hon orkade inte mer, och valde att sätta punkt lite efter att jag fyllt 15 år. Det är ingenting jag ångrar eller vill göra om - hon mådde väldigt dåligt och jag tror det var för det bästa att hon fick frid. Inte för att mena att jag inte saknar henne - för det gör jag.


Hur var första mötet med Martin, och när insåg du att du hade känslor för honom?
(Är så nyfiken på er "historia") :)

Åh, haha. Det är en historia för sig (som tog typ hela dagboken att fylla). Vi träffades nyår 2011, på en av mina psykologkamraters nyårsfest. Han var definitivt inte som någon jag tidigare träffat, utan fascinerade mig genom att vara väldigt överdådig och mondänt charmant. Jag blev väldigt nyfiken på honom, för jag kände att han spelade ett väldigt intrikat socialt spel med (i princip) hela sin omgivning.

Och när jag insåg att jag hade känslor.. Ja.. Du.. Det tog ett tag. Tror inte jag vågade erkänna det för mig själv förrän jag antagligen var helt intrasslad i honom. Måtte varit någon gång i början av mars, när jag insåg att jag var litet förälskad i honom.


Vad är det sämsta/bästa med Martin?
Här går vi rakt på sak!
Åh, det bästa.. Det är nog.. Att han är så uppfriskande ärlig.
Han är modig i sina utsagor, skarpsint, rättvis men samtidigt förstående och väldigt förnuftig.

Och det sämsta.. Problematiskt att fråga mig det när jag är så kär. Haha.
Erm.. Måtte jag komma på något bra här, så jag inte låter alltför mycket som en toffel.
Typ.. Att.. Vi har lite olika värderingar ibland, vad gäller prioriteringar och dylikt. Och att hans ärlighet ibland kan gå i baklås och ointentionellt såra.


  Vad var det som fick dig att först falla för Martin?
   Hm, det beror på om man menar attraktionen eller främst förälskelsen.
   För attraktionen så var det på grund av hans radierande karisma.
   Men kärlekskänslorna.. Att han är så trogen sig själv; ärlig, frank och modig med sina egna känslor
   och tankar. Det förundrade mig väldigt tidigt.


Hur är din relation med din förra pojkvän? Pratar ni något?
Jag hade hoppats att vi kunnat hålla kontakten, Simon och jag. Han har trots allt varit med större delen av min uppväxt,
och varit med i min utveckling sedan efter mor dog.
Dock var försöket förgäves, och jag tror inte vi hittills varit (om vi någonsin kommer det) bli redo för att omvärdera våra roller gentemot varandra.
Han klandrar snarare mig för väldigt mycket - varav en hel del jag står till svars för - som förstör för eventuell kontakt.


Jag minns din "flykt" hemifrån, när du inte stod ut med att vara kvar utan behövde komma bort därifrån. Har relationen med din pappa och (jag gissar på att det är hans nya fru) förbättrats något eller är det fortfarande väldigt jobbigt emellan er?
Min pappa och jag talar mer numera, än när jag bodde där. Jag har kommit mycket närmare min pappa - nästan lika bra som innan han träffade sin nya fru (då var vi fasikens ler och långhalm, pappa och jag!)
Hans fru har jag dock inget till övers för, och kommer antagligen inte prata med mer för resten av mitt liv. Hon har betett sig på ett sätt som för mig är oacceptabelt. Hon är en av få personer som jag inte anser är värdig ett försök, och som jag hoppas håller sig borta från mig.

---

Favoriter

Favoritrestaurang i Stockholm? Italienskt: Bistro Celine; indiskt: 3 Indier; steakhouse: Jimmy's Steakhouse.

Favoritklädesplagg? Klänning! Bara synd att jag endast kan använda dem på somrarna - jag fryser så annars..

Vilket är ditt favorit-simsätt?
Ryggsim, utan tvekan. Lite för att jag alltid varit bäst på det, att jag kan simma längst och uthålligast i det,
plus att det är väldigt behagligt och skönt att simma på rygg.


Vilken är din favorit-julsång?
Guuud.. Alla? Jag tycker Rudolph har en härlig klang, och såklart Let It Snow
Men det är lite svårt att bara säga en. Många är så julestarka.


Favorit-julfilm?
How the Grinch Stole Christmas! Mwihi. Blir helt varm inombords när jag tänker på den.
Och The Nightmare Before Christmas är inte illa, den heller..!

---

Åsikter och tro

Vad tycker du att vi människor skulle behöva lite mer av? 
Medmänsklighet tycker jag att många av oss saknar. Och respekt. 


Tror du stjärnorna har någon inverkan på oss människor?
Cyniskt som jag är, så gör jag faktiskt inte det. Jag tror snarare att vi alla skapar våra egna öden. 


Vem ser du upp till mest? (Om du gör det, ibland har man ju ingen förebild på det sättet, hehe) 
Det är nog.. Min syster, tror jag. Och farmor, som är en fantastiskt krutkärring hon med! Nathalie för att hon är en så beundransvärt stark person, och farmor för att hon alltid har så fina intentioner om oss hon bryr sig hon.


Vad anser du om politik? Är du insatt? I så fall, vad röstar du på? 
 Jag är relativt insatt, men inte heller helt politiskt trångsynt.
I vilket fall som helst så lutar jag starkt mot blått block. I förra valet var det inriktning mot centerpartiet - men just nu känner jag att jag vill bli lite mer fördjupad i partiernas aktuella agenda innan jag yttrar mig om exakt parti. 


Om du fick en övermänsklig kraft, vad skulle du välja då?
Stanna tiden. Åh, det vore fantastiskt. Att få lite extra. 


Har du spelat något instrument någon gång, om inte, vad skulle du vilja kunna spela? 
Jag brukade spela lite trummor. Men numera är jag kass på allt.
Fast jag har alltid velat spela piano. Det verkar så vackert att kunna.  


Vad tycker du mest om att läsa på fritiden, skönlitterära böcker och sådär?
Jag älskar deckare! Massvis! Gärna Agatha Christie; hon är överlägsen alla författare jag utforskat alster av.

---

Godsaker

Vilken är din favoritchoklad?
Min egentliga favorit finns inte i Sverige. Boo..
Det är Cadbury Crunchie som min brittiska väninna en gång introducerade mig för.

Men i Sverige så är det..

Fazers mjölkchoklad, tror jag. Det eller Marabou mjölkchoklad, eller Marabou Digestive.
Jag gillar även mintchoklad och apelsinkrokanten, eller åh..!
Tryffelnougaten i Paradis/Aladdin-asken.


Favoritsmak på yoghurt/fil?
Haha, det är faktiskt olika beroende på var jag är någonstans..
Jag har mina olika rutiner.

Hos Emelie: Arlas Citronyoghurt
Hos Martin: Arla Yoggi fri, blåbär/banan


Vad är det ABSOLUT godaste du vet?
Kladdkaka!

Tycker du mest om underdelar/överdelar vad gäller smörgåsar?
Underdelar till skinka, överdelar till ost!

Vad tycker du om mannagrynsgröt?
Uuuuusch.. Nej, risgrynsgröt eller havregrynsgröt ska det vara!

Tycker du om jordgubbar och märänger? (Mwhihihihihi bara buuus den sista frågan)
Ännu mer uuuuuuuusch..!

---

Geografi

Om du skulle få välja tre ställen på jorden (eller utanför) som du skulle åka till, vilka skulle det vara? 
1. Paris, 2. Paris, 3. Paris.
(Okejdå, Japan och engelska landsbygden också..)

Om du skulle flytta utomlands, vart skulle flyttlasset gå?
Paris.

 ---


 Och så var det med det!

Jag vägrade svara på vissa frågor som ställde ultimatum mellan kladdkaka/b&j, kladdkaka/indiskt,
för de tyckte jag var rättfram grymma! Vad hände med medmänskligheten?!





7 kommentarer :

  1. Hahaha! I love Google Translate:

    "What do you most like to read at leisure, fiction books and like that? I Love Dick! Lots!"

    Classy, Emelie!

    (PS Weeeee I'm in your blog!)

    SvaraRadera
  2. HAHAHA älskar mariekes kommentar.

    Emelieeeee jag bara slås av hur lika vi är, är sjukt förvånad. JAG SAKNAR DIG.

    Och jesus christ jag tror det knappt själv, MEN jag är kär i någon som är kär i mig och det har hållt på den juli. JULI! Det är huuuur många månader som helst?!

    Sa jag att jag saknar dig?

    SvaraRadera
  3. Åh..vad tråkigt att höra om mamsen din :(
    Cadbury's choklad måste vara bland det godaste som finns! Åt mängder när jag var i London med klassen i april, såååååå gott!
    Wiiie, du ska få julklappisar av mig :3

    SvaraRadera
  4. hahaha. "I Love dick!" så jävla classy. roligaste kommentaren! man kanske ska börja google translatea istället för ÄNNU mer underhållande läsning! Och du, jag tror fan på allvar det är martin som ställt "martinfrågorna". HAHAHA!

    SvaraRadera
  5. Alltså, vilka fantastiska svar.
    Så ärligt och fint skrivet. Det känns verkligen som att man "lärde känna dig" på ett djupare plan efter detta. Och detta genom internet och lite frågor (med fantastiska svar). Knäppt!

    ...Emelie jag är så nyfiken på hur du är IRL. Röst, kroppsspråk, talspråk osv. Har ändå följt din blogg i säkert 2 år nu! Knäppt!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Crunchie!! Denna i bar-form (alltså inte en hel chokladkaka) introducerades jag till via C down-under. Är ingen chokladoman, men honungscrunchen... baren = honungscrunch med lagom tunn/tjock chokladöverdrag)... sen kan man köpa crunchbitar "naturella" = så gott som nyttigt! ;-) Mmmm.

    Och inte visste jag att du var deckar-fantast. Det är en sån där grej jag skäms för - så pass att jag läser massa andra böcker också för att kunna njuta av min "last"... :-)

    Skriv inte om politik föresten - nu känner jag att jag borde värva dig och hålla på... Och det är jag jättedålig på! (usch, jag är verkligen inte lagd för mitt jobb! ;-) )

    Det var väl ungefär de små detaljerna jag reagerade på... Har nog läst dig ett tag!

    SvaraRadera
  7. ÅH vad det var härligt att läsa om dig. Du verkar vara sådan fantastisk människa!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)