Lösenord

söndag, oktober 28, 2012

Att göra rätt för sig


Någonting som jag har grubblat mycket över på sista tiden, och något jag har kommit till insikt - det är att göra rätt för sig.
Det sitter väldigt starkt rotat i att leva i stunden; att kunna följa spontana önskningar, impulser och plötsliga viljor.

Att göra rätt för sig är emellertid mer bara stundens barn. Det handlar om att våga värdera sina egna sinnestillstånd och följa eget behåg. Det handlar om att kunna förbise vad andra skulle vilja, strunta i alla "borden" och slå sig fri från den ögonblickliga normen.

Det handlar om att göra det man själv vill - och inte oroa sig över vad folk runt omkring en kommer tycka om saken.
Att sätta sig själv i första hand och våga förstå att jag är det största i mitt liv, jag är huvudrollen i mitt skådespel,
och jag ska ta hand om mig själv främst - om jag i någon mån ska kunna se till andra senare.

Det handlar inte om egoism eller att vara självisk - det handlar om att göra rätt för sig.
Det handlar om att bejaka sitt inre och våga vara precis den man är, precis när man är det.

Och det har jag insett att jag uppskattar något enormt. Att våga vara Emelie.
Att våga tycka om att åka spontant till min pojkvän och skippa föreläsningen, att våga tycka om att säga nej till umgänge och stanna hemma en fredagskväll, att våga be mitt besök att gå lite tidigare om jag känner för att vara ensam.

Jag har insett att det inte bara är något jag glädjs av - utan även de runt omkring mig. Både jag själv och de som bryr sig om mig kan finna trygghet att jag är ärlig mot både mig själv och dem, alltid. Man behöver inte oroa sig över dolda obehag eller att behöva läsa mellan raderna - man finner tillit i att handlingar utförs utefter bästa möjliga.


Och det är väl först då man kan vara genuint lycklig - när man vågar göra rätt för sig.







8 kommentarer :

  1. Ett väldigt inspirerande och innehållsrikt inlägg. Det är det som jag har svårt för, det där spontana. Att våga vara jag och våga känna efter vad jag tycker. Har alltid haft svårt att sätta mig själv först i kön, alla andras välmående har alltid hamnat före.
    Ditt inlägg inspirerade mig, får försöka komma på hur jag ska börja bli mer spontan!
    Kram <3

    SvaraRadera
  2. Jag borde nog bli bättre på det där med att göra rätt för sig. Du är en förebild när det gäller det emelie, du vågar säga nej. Du vågar lyssna på Emelie. Du vågar "gå emot strömmen". Är stolt över dig! Något för mig att kämpa emot.

    Imorgon blir det cafefika för oss. wie! Det blir väl cafe60? *bulldesperat* tog det bara för givet ;)

    Jobbet idag var så kul! Fullt upp = tiden går snabbt = nöjd isa.
    fick barnvaktsjobb på tisdagkväll med, till kl 23!! Den du! HUr ska det gå? ;)

    Kramr

    SvaraRadera
  3. Mhhmm!! *nickar instämmande* Extremt kloka och faktiskt även inspirerande ord, Emelie.
    Det ÄR svårt att tänka på sig själv och sätta sin egen lycka i första hand ibland, MEN ack så nödvändigt. Du ska leva på det sätt som du vill, och som du mår bra av, och om folk inte kan acceptera det - so what? I slutändan så kan man ju inte leva bara för någon annans skull, och på ett sätt som någon annan bestämt, för vad är det för liv egentligen?

    Och som du säger - att du är ärlig både mot dig själv och mot andra ger trygghet.
    Oh Emelie. You wise, wise little owl!

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. så sant, så ärligt och rakt. du är bra du Emelie, och jag håller bara med. men det är svårt, tycker jag. det känns som om det går ett tag, sen om det blir läskigt är det lätt att krypa tillbaka,,, tycker jag! kram på dig fina emelie<3

    SvaraRadera
  5. ÅÅh. Du har så himlan rätt i det du skriver. O än en gång skriver o förklarar du så målande. Så man förstår det självklara, på ett så fint vis.
    Det är ju verkligen så, det handlar inte på något plan om egoism. Bara som du skriver, man har själv makten o det är sig själv som ska ta hand om. Om man bara förbiser sig själv o bara hjälper o ger andra betydelse, då finns det stor risk att man förlorar sig själv någonstans där emellan. O man glömmer att man själv faktiskt också är viktig. Åh, vad jag känner igen mig..
    Tack för att du skrev den här texten, söta Liliemsen. Så klok du är. O modig. Så fint att du är medveten om det du är, det som är du. Fina människa.


    sv: Ja, då var det ju ett väldigt passande namn till den damen :3 hihi.
    Nej, det går inte så bra.. Jag mår väldigt dåligt o tycks inte ha minsta förmåga att inte fastna i mina känslor. Just nu är jag i Danmark en vecka. Ett poolhus med bastu, varma täcken o en väldigt hög mysnivå. O havet, förstås. Hoppas att den här veckan ska lugna ner kaoset en aning inom mig, eller om så bara ta en paus.
    Tack för att du bryr dig, fina fina vän.

    SvaraRadera
  6. Kanske inte exakt tankarna jag försökt formulera inför mitt nästa "prat" (jepp, I gave in och gav det där du pluggar till en chans) - men rätt nära. Så tack för det, nu känner jag mig inte som en självisk idiot för att jag börjat agera efter min egen VILJA på sistone...
    (det visade sig att jag hade en sådan, innanför äs-tankar och dåligt samvete för allt i allmänhet)

    Sen tror jag fortfarande att du gör det betydligt bättre och är grymt mycket coolare. Med tanke på din ålder är jag som vanligt imponerad.
    (och håller du i det tills du är i min ålder startar jag definitivt en fan-club)

    SvaraRadera
  7. Väldigt bra insikt! Det stämmer helt klart allt du skriver, men ofta är det svårt att leva efter i verkligheten. Och framför allt att våga, utan att uppfattas som självisk. Eller kanske snarare utan att anklaga sig själv för att vara det. Det låter som om du utvecklats ganska mycket den senaste tiden :) Så länge du mår bra, är det ju väldigt nyttigt.

    Sv: Ja usch, gillar inte hostan och det värsta är att den sitter i så länge..

    Hehe jaa det kommer, nu har jag avverkat ikea så nu kommer det se lite mer ut i lägenheten iaf. Ska bara skuffa undan kartongerna hehe. Sen är det fotodags!

    Ja men det är mysigt att äta ute numera tycker jag. Förut gillade jag inte det alls, men nu är det annorlunda. Blev bjuden på jättegod sushimiddag med hummer igår av svärisarna hihi :P

    SvaraRadera
  8. Åh det var precis det jag behövde läsa just nu!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)