Lösenord

fredag, juli 27, 2012

Smaaktest en biljart

Dag fyra började för en gångs skull med sovmorgon - denna dag hade vi lagt undan för att ta det lugnt och bara göra bekväma saker.
Vi hade ju trots allt varit igång hela tisdagen och onsdagen utan stopp!

Efter en riktigt god frukost framför TV:n funderade vi på att bowla, kanske se på bio, strosa runt i deras närområde...


Så vi tog bussen till Prinsessekade, där vi gick runt i affärer och njöt av det fina vädret.
Ett så otroligt vackert område, och nedan ser man en av Leidens kanaler.

Leidens båtkanal
Vi kom även fram till att jag var tvungen att testa många av de nederländska snacksen som är så vanliga där -
- men som jag aldrig hört talas om i Sverige.

Bob och jag köpte därvid på oss saucijzebroodje (här hade de mer kul åt mitt uttal när jag försökte beställa, mmmh),
frikandel samt kroket och delade på - alla någon konstig sort av friterad korv som såg i princip likadan ut (men som de hävdade smakade helt olika).


Så stiligt jag posar med min saucijzebroodje. På bilden bredvid ser man en långsmal frikandel och en lite tjockare kroket.
Jag tyckte personligen att de alla smakade rätt lika, men föredrog kroketten. Den hade nämligen en mjuk och krämig insida.

Efter det gick vi runt och jag shoppade lite.
Jag köpte lite för många ugglor (om man nu skulle kalla 6 stycken för många), och jag hittade ännu en kvarn!
Denna gång fastnade den åtminstone på bild.

Otroligt genuin reaktion inför nederländsk upptäckt
Därefter åkte vi till matbutiken.
Det som är speciellt med nederländska matbutiker är främst bröddisken - de har hur många olika sorters hamburgerbröd som helst. Detsamma med skivat rostbröd.

Jag menar, mer än 30 sorters rostbröd. Behöver man verkligen det?
(Och inget annat sorts bröd, må tilläggas. Vi i Sverige är bortskämda med våra valmöjligheter och brödvariation!)


Efter inhandlandet var det dags för ett av mina favoritspel: Biljard. 
Det är något jag spelade väldigt mycket som ung, och som jag har riktigt starka associationer till.
Både Marieke och Bob briljerade dock.

Marieke spelar biljard

Bob spelar biljard också

Hipp som happ
så var klockan redan halv sex, och magarna började kurra (på mig och Marieke, det vill säga. Bob verkar aldrig vara varken hungrig eller mätt).

Vi åkte därmed hem och påbörjade middagen - broccolipaj; en av min och Mariekes favoriträtter.
En utan pajskal till nyttiga Marieke, och en ordinarie degpaj till mig och Bob.

Broccolipaj till middag

Kvällen spenderades sedan med film, wii samt beundrandet av Mariekes sykunskaper.
Kvinnan kan nämligen sy, och sydde mig en liten avskedspresent i form av en uggla.



Emelie vilar på Marieke

Min bästa vän, alltså. Kan ju inte förnekas.


1 kommentar :

  1. Måste bara säga jisses vilken fin klänning hörru, älskar den!

    Jag är städtant, fniss! Himla bra faktiskt. Jobbar inom kommun så jag har bra arbetstider och lön, plus en alldeles egen sommarjobbare att köra med. Inte alls dumt ;)

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)