Lösenord

torsdag, juli 26, 2012

Efteling

Dag tre lyckades bli en av de roligaste dagarna jag någonsin upplevt, och jag har skrattat så mycket att jag knappt trott att jag kunnat sluta.

Dagen började med en stadig frukost, när vi kämpade oss upp ännu tidigare än gårdagen - klockan 06:00. Vi hade nämligen planer och biljetter till den gigantiska nöjesparken Efteling. Parken öppnade emellertid redan 10:00, och eftersom det tog 3 timmar dörr till dörr var det viktigt att vara väl förberedd.

Nederländsk yoghurt med nederländsk müsli och nederländskt bröd med.. ja, ni fattar.

På busshållplatsen höll jag mig alert med lite morgongympa. Eller stylade framför Bob och Marieke med hjulning.

Emelie hjular


Det blev en lååång resa under vilken vi var tre zombies... Men till slut kom vi fram till Efteling och var redo för allt kul vi skulle ha under dagen.

(Ännu hade jag däremot ingen aning..!)

Marieke and Emelie utanför Efteling

Efteling
var helt otroligt uppbyggt. Temat över parken var väldigt tydligt, och det var som att man strövade omkring i en oändlig, medeltida sagovärld.
Det var som ett kungarike med borgar, slott och palats; full med älvor och prinsessor och riddare och troll..

Jag hade nog kunnat gå runt hela dagen utan att faktiskt åka någon av attraktionerna och ändå varit nöjd.

Berg-o-dalbanan 'The Flying Dutchman'
Vi förundrades över att det var så få människor när vi var där. Vi spekulerade kring att det kunde vara den pinande värmen, eller något annat. Marieke kläckte därefter ur sig kommentaren som blev ett inside-skämt under hela dagen.

"Oh, and it's also ramadan - which means there are no muslims!"

Detta gjorde att jag brast ut i ett gapskratt och där gick startskottet för skämt som under hela dagen baserades på Eftelings brist på muslimer, tillsammans med Mariekes oförnekbara racism.

Bob and Marieke
Som sagt var Efteling inte bara vackert att strosa omkring i - det fanns massvis med olika attraktioner som man kunde åka.

Vi åkte totalt fyra berg-o-dalbanor, tre vattenbanor (man blev blöter, men det behövdes nästan i hettan), samt några övriga attraktioner som en gigantisk karusell och en fridfyll båttur genom parken.


Min favorit-attraktion var den första berg-o-dalbanan vi åkte, som hette Joris en de Draak (Joris and the Dragon). Bilden vi fick var helt oslagbar, och gav mig ett skrattanfall så att jag knappt kunde andas.

Jag köpte bilden, givetvis.

Bob, Marieke and me (the camera didn't catch me, mwaha!)
Skrattanfallen beblandades med lunchpaus, mjukglass, toalettbesök (många!) och allmänna vilostunder (förutom de timmarna vi köade utanför attraktionerna, givetvis).

Här under försöker jag ta en bild på Marieke.

Marieke inte glad nog

"But Marieke - you don't look happy enough!"
"Well, then, say something funny and make me happy!"
".... Okay.... Marieke... Think about all the muslims."

And this is what I got:

Success!
Sedan gick vi även in i Sagoskogen, i vilken det finns massor av olika sagor representerade.
Marieke, Bob och jag kikade in i Törnrosas slott, vandrade förbi Vargen och de sju kidsen, lyssnade på ett sagoberättande träd,
hälsade på Hans och Greta ...

Och tittade på häxans godishus som jag tyckte passade mig som handen i handsken.

Hans och Greta
.. Jag hade även turen att gå förbi Rumpelstiltskins hus precis när han stod och sjöng sitt namn!

Rumpelstiltskin i sitt hus

Sagoskogens stig kantades även av små sjungande flugsvampar, en av vilken Marieke beordrade mig att sitta på. Tydligen var det en signatur-grej för Efteling att ta kort när man sitter på en av dem.


Sedan tvingade vi även Bob att sitta på en!
Men det ville han definitivt inte. Marieke och jag försökte få honom att se bekväm ut.

"Bob, get comfortable! It's your mushroom! Treat it as your mushroom!"


Jag fick kärleksparet att posa på en. Så här bra gick det:




När vi varit där i sex timmar var vi rätt möra, men än vankades Mariekes och Bobs Efteling-middag.
Det är friterad fisk - kibbeling (torsk) - som brukar mumsas på denna plats. Jag följde exemplet.

Marieke kastar sig på sin kibbeling

Efter lite fler attraktioner så hann vi se slutet av Europas största vattenshow (som sägs vara coolare på vintern, med alla färger som de lägger till), innan vi påbörjade resan hemåt.

Den började vid 20:00- men hemma var vi inte förrän lite innan tolv.

Resan spenderades således med kombinerade tupplurar, inside-skämt och "when I get home..".
Sista biten blev däremot ett rent nöje, när Marieke försökte redovisa den lilla svenska hon kunde. Med ett uttal som var skrattretande försökte jag lära henne och Bob korrekt uttal, men det slutade med att jag inte kunde sluta garva.

Marieke försökte därefter med samma sak för mig - nederländska fraser. Där föddes en lek som jag sent kommer glömma.



Leken gick således ut på att antingen Marieke eller Bob försökte lära mig en nederländsk fras, och sedan fick jag säga den till resterande part och se om de kunde lista ut vad det var jag sade.

Jag tror vi alla höll på att falla ned på asfalten av skratt under promenaden hem.

Därefter somnade vi alla sötare än på många dagar, kan jag nog försäkra.





2 kommentarer :

  1. Alltså..... sagoskogen!!! Fantastisk grej ju, åh. Och du reser dessutom bara till såna platser jag själv önskar att besöka, blir ju alldeles avis, hmpft. Fast nu får man sig ju en liten mini-insider-guide, alltid något ;)

    Hahaha, eller hur?! Finns liksom ingen hejd på hur bortskämd jag blir här hemma. Tur att man har vett att uppskatta det i alla fall, fniss.

    Livsträning är för övrigt det bästa ord jag hört på länge, precis så känns det ju. Kloka du!

    SvaraRadera
  2. FYRKANTIG SKINKA!! gud så sött. (och ja, jag vet. typiskt mig att bara fokusera på maten när det är massor av fina bilder)

    du verkar ha det fint stumpan!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)