Lösenord

måndag, juni 29, 2020

Sommar-roadtrip: Dag 6, Gränna

Jag vaknade upp runt kl. 07 i Bunn, och valde att ta en promenad runt i området. En måste ju njuta av de småländska skogarna när en väl är här! Det var 23 grader varmt allaredan, och jag svettades trots min tunna klädsel. 


Gick längs Bunns vatten. Tokvackert, var det. 


Jag kom tillbaka lagom till kl. 09, och in i den bastu som nu var vårat rum. Drog upp Emil ur sängen och så tog vi plats vid vårt frukostbord. Vi blev serverade en korg med bröd och smör. 


Det var frukostbuffé även här, med pålägg, yoghurt, äggröra och bacon. Jag tog lite av varje. 


Medan vi åt satt vi och pratade om vår roadtrip-resa vi nu gjort. Vad hade varit bäst med varje stopp? Vilket hotell hade varit bäst? Vad vill vi göra om igen? Älskar att utvärdera allt sådant vi gör, en får så bra perspektiv och sammanfattning på upplevelsen. 

Blev mätt. Vi gick och checkade ut, packade in oss i bilen och åkte mot vårt sista stopp på vår roadtrip. Var glad, pigg och pepp! Emil hade sin nya blomsterskjorta på sig. 


Så himla fint att åka landsvägen in mot Vättern igen, längs alléer, små sommarstugor, vackra herrgårdar och så utsikten över vattnet. Flera gånger sade vi "wow, så vackert det är!" och log mot varandra. #klyschigtmensant


Runt kl. 11 var vi framme vid Gränna! Polkagris-staden! Jag har varit här en gång när jag var typ.... 14 år? och Emil hade aldrig varit här. Därför var vi tvungna att ta en promenad i den pittoreska lilla svenska idyllen och äta lite nykokt polkagris! 


Vi gick runt i de olika små butikerna som var lika söta utanpå som inuti. 


Inuti fanns det minns ett trettiotal av olika smaker av polkagrisar. 


Vi hann se live på när polkagrisarna kokades, och fick även smaka en bit varm, ännu mjuk polkagris direkt från kokbordet. Både jag och Emil tog biten i munnen, kände hur mjuk och seg den var och hur den började stelna i munnen medan vi tuggade på den. Så nickade vi mot varandra och log igen. Jag tänkte "det är såhär minnen skapas"

Vi gick ett varv i den lilla staden, köpte pepsi max i en butik och bestämde oss även för att ta varsin glass. Grenna Glass, gjord på plats och säljs även i halvlitersformat i de små butikerna i staden. Emil tog en kula blåbär och jag romrussin + mjukglass


Den var så god! Vet ni om Grenna Glass säljs någon annanstans, utanför Gränna?

Sedan susade vi vidare med våra köpta polkagrisar och vår nya magnet. 


Jag plockade fram fångsten och räknade ihop den: hela 18 (!!!) polkastänger!?! 
Vi är dåliga på att hålla det måttligt.... 😬


Provsmakade mango, som var oväntat god! Lite halvseg och fullproppad med mangosmak! 

Det tog 1½ timme hem från Gränna, och vi pumpade musik och sjöng högt med. Nu var roadtripen snart över. Snart skulle vi få höra hur det gått för Tuva & Lucas, och äntligen-äntligen-äntligen träffa Minou igen! VÅR PÄLSKLING! 😍


Hade en liten oro att han skulle vara sur för att vi varit borta så länge, men han jamade och hälsade glatt på oss när vi kom. 

Eftersom vi kommit hem några timmar innan Tuva & Luvas var tvungna att ta tåget hem till Stockholm - och det var SVINVARMT i Nyköping - så valde vi att åka till en badplats och svalka av oss. Vi tog en tur ned till Råbybadet.


Jag badade igen. FRIVILLIGT. (okej det var mest grupptryck men ändå! var varmare i Bunn). 

Vi hade velat bjuda dem på Nyköpings bästa mjukglass - den på OKQ8 i Stigtomta, men tyvärr var maskinen under underhåll. Istället åkte vi och lämnade av dem på tågstationen, kramade dem adjö och tackade för att de tagit hand om både Minou och lägenheten så bra.

Emil och jag tog en sväng förbi Stefan & Ninni, pratade om hur vi skall göra med vår bil som inte fungerar (= laga och sälja) samt pratade om att köpa ny bil framöver. Lyckosamt nog fick vi tillstånd att låna deras volvo fram till på tisdag, då vi måste åka till veterinären och vaccinera Minou. Det är svårt på cykel 😉

"Vad ska vi äta till middag?" undrade jag. "Ska vi inte avsluta denna moffvecka... med ännu en pizza?" tyckte Emil. 


Så blev det! Vi avslutade denna (pizza)vecka med ännu en pizza: denna gång Nyköpings bästa. Plus lite mac'n'cheese-kroketter. Mmmm...! (Kan ni gissa var det är ifrån? 😆)

Minou var extra kelig och nära oss hela tiden - lite som när han var kattunge. Han ville vara med och nosa, med och gosa, med och leka, bara vara nära. Gud, så vi saknat honom. 


Vi var över och hämtade ett paket på ICA och i det fanns även en ny leksak till honom. En liten leksaksfågel som en fäster i dörrkarmen. Minou älskade denna! (syns inte på bilden, men alla bilder där han leker med den är han suddig AF). Han lekte med den i mer än en timme i sträck. 


Jag och Emil var uppe länge, länge. Jag låg och scrollade efter en ny bil på blocket (har ni tips? vilka bilmärken är do's and don'ts? vad har ni för erfarenheter???) och slösåg på serier. Vi gick inte och lade oss förrän kl.01, vilket jag nästan hade dåligt samvete över eftersom det kändes oansvarigt sent 😅

10 kommentarer :

  1. Så härligt att roadtripen blev lyckad ändå! Hade gärna läst ett inlägg med höjdpunkter och saker som inte levde upp till förväntningarna. :)

    SvaraRadera
  2. Hahah alltså jag läste om polkagrisarna och tänkte "oj köpte dom inga? otippat att dom bara smakade men inte köpte någon?" PLOT TWIST sen när det visade sig att ni visst köpt... 18 stycken! Haha!

    Jag har ÄLSKAT att läsa inläggen från roadtripen; så långa, beskrivande, härliga! Kan du inte summera med en liten lista, typ som du och Emil brukar göra ihop, här på bloggen? Topp 1 godast mat, topp 1 godaste sötsak, finaste stund, mest irriterande stund, härligast hotellsäng... osv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. HAHA! Självklart kunde vi inte värja oss från att köpa... typ halva affären 😂😂 Har du varit i Gränna?

      Vad glad jag blir att du uppskattat dem! Jag har älskat att skriva dem. Och tyckte din idé var så bra att jag skrev ett inlägg om det på studs! 😁

      Radera
  3. Så härligt att surfa in på din blogg för att läsa ikapp och få ta del av värsta road-tripen (anat utflykt iom Instagram)! Drömmer om att kunna göra liknande om det blir ett körkort för mig i framtiden. Så grymt att bara kunna ta bilen dit en vill.
    //Em
    Ps. Jämförelse-inlägget var ju supersmart!

    SvaraRadera
  4. Glömde: älskar att ni inte köpte polkagrisar med måtta! :)
    //Em

    SvaraRadera
  5. Jag älskar dina inlägg från roadtripen!! Det känns som att man har varit med hela tiden <3 Nu när det blev som det blev så funderar jag på när och hur man skulle kunna göra för att ses om inte allt förlänge.. Halmstad är ju inte en svinrolig stad på höst/vintern och har för mig att det är samma med Nyköping va? Men (beroende på corona) Halloween eller Jul på Liseberg kanske? Bara en idé som ploppade upp 😄

    Btw, är såå avis på alla dom där polkagrisarna!! Bästa godiset i hela världens 😍😍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, gulle!!! ❤❤❤

      Tyvärr har du rätt - Nyköping är trist när det är dåligt väder/höst/vinter. Då finns det typ inget att se eller uppleva. Förstår att det är liknande med Halmstad.

      Nu har vi ju ingen bil så jättesvårt att ens tänka så långt, dock. SUCK. 😭

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)