Lösenord

lördag, juni 29, 2019

Florida: Dag 9, IHOP, mer shopping och mac'n'cheese

Fredagsmorgonen hade vi lite häftigare frukostplaner än sedvanliga hemköpt-yoghurt-på-hotellrummet. Vi hade kommit överens kvällen innan om att vi skulle testa pannkakorna på IHOP. För er som inte har hört talas om IHOP tidigare, så är det en otroligt känd frukostkedja i USA, som står för International House of Pancakes. Och nog hade de pannkakor, minsann!


Blåbärspannkakor, churropannkakor, jordgubbspannkakor, chokladpannkakor, karamellpannkakor... 

Men det kändes självklart att testa klassiskern: Original Buttermilk Pancakes, med en stor klick smör. Emil och jag beställde varsin side-order med bacon också (för att lönnsirap och bacon till pannkakor är ett måste), och en vaniljmilkshake att dela på.


Vi fick in flera högar med tjocka, fluffiga, bubbliga pannkakor. Riktigt sådana som man ser på amerikanska filmer. Riktigt goda också...! (fast jag måste nog säga att de på Mr Cake är bättre).... Och rejält mättande.

Efter en kort vilostund hemma så ville X-fam ut och shoppa. Såklart. Då varken jag eller Emil hade annat för oss så valde vi att följa med, till ännu en galleria med outlet-butiker.


Ja. Alltså. Jag är ju mätt på att shoppa, och följer egentligen mest med i brist på bättre aktiviteter (kände inte heller för en till ensamdag). Nu förstår jag ju var Emil fått sitt shoppingintresse från - han är uppväxt med det!


Tungt och varmt var det där vi traskade omkring; in till Nike (för tredje gången denna resa) och Adidas (för fjärde gången) och Reebok (för tredje gången)... Blev så rastlös av att gå runt destinationslöst mellan hyllorna att jag till slut började testa jympaskor av ren tristess (hade dock aldrig köpt ett par, då de på rea redan kostar 600 kr+).

Råkade ändå hitta en butik med lite härliga örhängen och ringar. Råkade lägga 400 kr där (till mitt försvar inkluderade det även lite presenter).

Runt 15-tiden tyckte gänget att de handlat klart för dagen, och vi tog bilen tillbaka. Mörka moln samlades och erbjöd oss en liten regnskur. Det var lite skönt faktiskt, för det blev genast lite svalare (i.e. 29 grader) i luften.


När vi kom hem såg vi att Emils nya blåa Lee-tröja färgat av sig, och han var blå om hela händerna, bröstkorgen, ryggen och även byxlinningen på hans shorts var blåfärgad. Han såg ut som en halv smurf! (japp, jag skrattade). Jag fick rycka in och hjälpa skrubba honom över ryggen, för det var riktigt svårt att få bort allt det blåa.

Snart började magarna kurra igen, och vi kom gemensamt överens om restaurangen Red Robin.


Det var jag som kikat upp stället, efter att ha googlat runt som en galning. Jag ville nämligen hitta ett ställe som serverade lite redig mac'n'cheese. Äkta amerikanskt! Vi märkte rätt snabbt att det fanns annat som också verkade redigt...! X-fam beställde genast in en hasselnötsmilkshake.


.... och ett maffigt torn med lökringar som vi alla delade på. Och jösses, så krispiga och goda de var! 


"Find a man that looks at you the way Stefan looks at onion rings".

De andra beställde varsin burgare med garlic fries respektive chili cheese fries.


... och Emil tog en burgare med sötpotatispommes och en extra beställning mac'n'cheese.


Själv blev jag begeistrad av restaurangens alla sides (dvs tillbehör). Bestämde mig därför för att göra en tapas-variant, och beställa många sides som "smårätter". Första vändan blev det mac'n'cheese, sallad och svarta bönor.


Men gladast av allt blev jag för BROCCOLI. Beställde två skålar med ångkokt broccoli. Så gott!


Dessutom var det gratis påfyllning på drickan, så jag drack fyra stycken halvlitersglas med läsk. Men guuud, så gott allt var. Emil sade att burgaren var den bästa han ätit under hela USA-resan, och de andra var också grymt förtjusta i sina rätter. Själv var jag nöjd och glad, men hoppas vi åker tillbaka igen så jag också kan beställa en burgare.... 

På vägen tillbaka stannade vi förbi i en affär för att fylla på kylen med vätskeersättning. Jag och Emil hittade även en ny magnet till vår rese-samling på kylskåpet. 


När vi kom tillbaka var det mulet och fuktigt i luften efter eftermiddagens regn, och temperaturen kändes mild och behaglig (28 grader). Jag och Emil tog en promenad i hotellets park och spejade efter alligatorerna (men såg ingen).


X-fam skrev vid 20-tiden att de skulle upp till poolområdet för att kika på film. Varje kväll visar hotellet nämligen en film på den stora projektorduken framför hotellets största pool, så att en kan bada och se på film samtidigt.


Vi tog oss ned med lite pringles och oreo-kakor, och tittade på en del av Baby Boss som spelades denna kväll. Men efter en halvtimme så märkte jag att det var för brusigt för mig - jag började få huvudvärk.

Emil och jag sade godnatt till resterande, gick tillbaka till våra rum och bäddade ned oss.

Och därefter var det fem dagar kvar på denna Florida-vistelse. 

2 kommentarer :

  1. Underbara inlägg, med matval som verkar passa dig bättre de två senaste dagarna? Och vad härligt att du och Emil trivdes så bra med era egen dag, med spjut-äventyret! Är ju ändå väldigt lovande för era gemensamma semestrarna i framtiden att ni trivs allra bäst när ni får göra era egna grejer. Härligt att du plockade upp mitt förslag på familjenamn ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi har hittat lite fler restauranger på sista tiden som har lite av de alternativ som jag också tycker om. Gillar verkligen när det finns något grönt som sidorätt på menyn, exempelvis ;)
      Och du har ju helt rätt i det - det tyder ju på en god rese-framtid om vi trivs så bra att resa på ett gemensamt sätt :D

      Det var ett ypperligt förslag!! Tack Amandah :*

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)