Lösenord

torsdag, september 20, 2018

MBHV-konferens i Borås

På onsdagsmorgonen hade jag turen att kunna promenera i ett perfekt milt höstklimat, krispigt men inte kallt, ljumma vindpustar och ett fantastiskt morgonljus. Jag tog vägen förbi kyrkogården mot jobbet.


Väl där skulle jag inte ha en vanlig arbetsdag - nej, icket! Jag hämtade ut jobbets hyrbil, en liten vit golf, för här skulle det resas 3 timmar ned till Borås för tredagars-konferens!


Så fort jag fick koll på bilen (dvs: var sitter alla spakar och hur hårt tar gas/broms) så susade jag iväg, hämtade upp Malin (som hade sin första dag på BHV!) och bilade ned mot Borås.

Lite mer än tre timmar senare hade vi kommit fram, ätit lunch och satt nu stabilt i den stora föreläsningssalen som var fylld av MBHV-psykologer över hela Sverige. Det är nämligen den årliga konferensen för mödra- och barnhälsovård!


Föreläsningar om Barnkonventionen och barnens rättigheter, om hur barn reagerar på våld i hemmet och vilka studier som gjorts på ämnet. Allt detta medan Malin satt snörvlandes bredvid mig - bara under dagen hade hon tydligen drabbats av en förkylning.

Vid 16 var dagens föreläsningar avklarade (med en obligatorisk fikapaus), och vi sju psykologer från mitt jobb samlade ihop oss och gick mot hotellet. En riktigt pampigt, fint hotell, visade det sig vara!


Titta bara mitt enorma rum! 


För bara mig! 


.... och nu visade jag er inte ens badrummet! *wink*

Lite rastlös som jag är, så valde jag att gå ut på en promenad och utforska Borås medan Malin och resterande jobbsällskap ville ta sig en eftermiddagstupplur. Hade otur med vädret - naturligtvis skall det vara mulet och murrigt i Borås när det är strålande sol och över 23 grader i resterande Sverige........


Men Borås var himla fint ändå, och det var ändå milt ute. Jag var så tacksam för höst! Älskar höst!


Blev törstig så jag tänkte köpa en dricka på ICA, och då hittade jag en efterlängtad nyhet! Nya polly - super crunchy! (inte för min del, men för Emil som älskar polly). (okej jag gillar det väl också då). Den ser jag till att vi ska provsmaka på fredag när jag kommer hem!


Fortsatte promenera runt, och insåg att Borås var en rätt mysig stad... 


Lite över 18-tiden kom jag tillbaka till hotellet och piffade till mig inför middag. Jag och mina sju psykologkollegor skulle ut och äta gemensam middag!


Känner mig ibland så fånig när jag tar selfies sådär och försöker få till rätt vinkel. Det smyger lätt in en clown-min då och då för att förlöjliga mig själv lite, lätta på min känsla av att jag är en ytlig och självgod person.


Hursomhaver! Läppstift och eyeliner senare och vi möttes alla upp i hotellreceptionen innan vi traskade till restaurangen som vi bokat bord. Vinci, hette den.


Insidan hade samma hippa känsla som uteserveringen, utan att för den delen vara stel. Härlig stämning, tuffa och innovativa dekorer och stilren inredning. Jag hade förbeställt en tryffelpizza (inget annat alternativ finns om tryffel står på menyn!) med tomatsås, mozzarella, tryffelsalami, tryffelmajonnäs, parmesan, solroskärnor och ruccola. 


Den var jättegod! Inte som den från Pupetta i Paris, men ändå en 9/10! Lite väl dyr, dock (165 kronor), och kanterna var inte så mjuka och fluffiga som jag önskat. Däremot var smakerna on point, och därav det höga betyget.

Vi satt mer än två timmar och pratade, vi alla nya kollegor. Diskuterade härkomst, familjesituation, framtidsdrömmar, livsstil och tidigare psykologerfarenheter. Det var så himla härligt att lära känna dem! Mitt lilla BHV-gäng. För ja, vi är ju inte så många (10 stycken totalt).

Efter 21 var vi ett par stycken som ville gå förbi ICA, där jag köpte en kall dryck och hittade dessa nyheter!!!!!


LÄNGTAR till att testa tryffelchipsen! (det får också bli på fredag, med Emil). Verkligen, vad fått dille på tryffel nu. Jag får ta och lugna ned mig.

Jag somnade runt 23-tiden, i min stora bekväma dubbelsäng på hotellrummet. Sedan sov jag som en prinsessa fram till ovädret kl. 3 på natten, och sedan var det loppet kört. Får se hur länge jag håller mig vaken idag. Hotellfrukosten peppar ju faktiskt en del.

12 kommentarer :

  1. Haha, vad kul att ni skall vara i Borås (min hemstad som jag flydde från vid 19 års ålder, hehe) så länge! Obs att vädret ej är en slump; det är alltid mulet och murrigt. Ni hade ju t.o.m. tur som slapp regnet. ;) Hoppas att ni får en fin vistelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha oj!! Vad spännande att du kommer därifrån..! Men vad hemskt öde för en stad, att alltid ha dåligt väder? Blir man inte deprimerad som Borås-bo efter ett tag, haha?? (ps. vi slapp inte regnet. det regnade båda de två sista dagarna.......)....

      Radera
    2. Haha, jo - därav att många flyttar efter gymnasietiden (och av andra anledningar också förstås). Har iofs inte bott där på 10 år nu så staden känns inte direkt hemma längre.

      Radera
    3. Usch, det låter inte alls som en trevlig plats när du beskriver det på det sättet. Tur att jag bara hann vara där i tre dagar och fortfarande tycka det var mysigt :)))

      Radera
  2. Alltså dina pizzabildeeeeer. dreggel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, ja, jag önskar jag kunde ta åt mig äran, men den får jag nog ge till pizzabagarna....

      Radera
  3. Haha, jag tycker att Borås är typ Sveriges tråkigaste stad... men mysigt med konferens i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Vad har du för relation till Borås? Kan hålla med om att den inte var så mycket party, men rätt mysig!

      Radera
  4. Vad kul och lyxigt med kompetensutveckling som inkluderar övernattningar :)
    Var det bra föreläsningar?
    //Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjä. Alltså, vissa av dem gillade jag skarpt... Medan jag tyckte temat var lite trist. Jag hade hellre gått på FÖRRA årets konferens, som verkade ha temat sexualitet och parrelation. Men åh. En kan ju inte få allt....

      Radera
  5. Vad kul att Malin också börjat på samma arbetsplats! Tajming att ni kunde åka iväg tillsammans med. Vad spännande föreläsningar det lät som :D

    Alltså.. är det nu man kanske ska erkänna att jag tror att jag inte ens har smakat tryffel!? Inte så att jag kommer ihåg om det var gott eller inte iallafall haha! (Don't hate me, I am just a Margaritamedbanancurryochananaspizza-tjej)

    Men vart börjar man i denna tryffelvärld? What to smaka först?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja!! Jag hade riktigt flyt som övertalade henne att söka jobbet också, hehe. Det komer bli jääädrigt bra för oss!

      OMG! Vännen min!! Hur ska du någonsin få möjlighet då (för det måste du?!)... Kanske chipsen? För jag kan inte tänka mig att du kommer frångå ett vinnande pizzakoncept som du redan älskar, och jag kan inte heller föreställa mig dig stå och vispa ihop en tryffelpasta *bara för att* :P En får vara lite realistisk!

      Men om jag hade varit nybörjade, så hade jag DEFINITIVT börjat med tryffelmajonnäs. Antingen på burgare eller som dippsås till pommes. KÖR KÖR KÖR! Lätt att hitta i butik och en bra inkörsport!

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)