Lösenord

måndag, september 26, 2022

Min egen lilla ministudio i Paris

Det har hänt något ofattbart. Något som jag drömt om - min livsdröm - i nästan tio års tid. 

Jag har skaffat liten ministudio i Paris. 


Den ligger i den här byggnaden 👆🏻

Gud, var ska jag ens börja? Jag kan knappt förstå att det är sant. För sanningen är den att för fyra dagar sedan var detta inte ens en tanke. Allt har skett på tre dagar. Att jag nu fått okej på att hyra en egen ministudio i Paris. 

Och nu går jag runt och lyser såhär?


Jag börjar från början:
Jag har, sedan flera år tillbaka, pejlat lägen på olika facebook-sidor med uthyrning och boende i Paris. Ibland har jag skrivit till någon som verkar intressant - men har aldrig fått napp och det är också extremt svårt att få något då de flesta hyresvärdar vill ha en dossier (= mapp med massor av viktiga franska papper, garantier, fransk borgensman, franskt bankkonto, telefonnummer, elräkningar..) som är i princip omöjligt att få till om en inte är från Frankrike. Dessutom har det inte riktigt varit rätt i tiden, med covid och hemlöshet som kommit i vägen.

I fredags så skrev en man/hyresvärd till mig, till en studio jag visat intresse på för två år sen. Det råkade också vara precis samma dag som jag landade i Paris för min september-vistelse. Jag hade inte alls tänkt att jag skulle gå på lägenhetsvisningar denna vistelse i Paris (jag hade tänkt att det skulle bli en "vanlig" resa med promenader och baguetter, typ?), men när erbjudandet om att se studion så kunde jag inte säga nej. Och jag blev erbjuden den  - helt utan dossier. Jag var tvungen att lämna ett beslut senast två dagar senare.

Nu blev det inte den studion (pga priset och läget), men det väckte något i mig. Samma kväll, då jag hade beslutsångest som fan och jag tänkte "tänk om detta är min enda chans?", skrev jag till en svenska i en bostadsfacebookgrupp som lagt upp en annons för två år sedan, och frågade helt slumpartat "hur är status på er lilla studio?"... "Den är tillgänglig!" svarade hon... Och jag fick tid att komma och titta på den med.

En mindre studio än den förra, 10 kvm, sjunde våningen utan hiss, delad toalett, men helt nyrenoverad med säng, kokvrå, dusch, bord och stol... och jag blev kär. 







Så fin och fräsch! Svenskan som hyrde ut den menade att den var tillgänglig från när jag ville, till när jag ville. Jag lyckades till och med pruta ned priset. 

Den ligger i 16ème arrondissementet, i västra utkanten av Paris. Ungefär samma område som när jag var au pair - jag känner till området så väl. Jag vet att jag kommer trivas. Och jag är så jädra nöjd att snart kunna ha en trygg bas - en egen liten ministudio, där min tandborste kan bo.

ÅH TÄNK ATT DEN ÄR MIN?

Och jag ska pimpa den så den blir mysig ååååh jag längtar så! Har ni redan nu tips på smart förvaring? Och hur jag kan göra den extra mysig? 🥰


15 kommentarer :

  1. Nämen?!?!? GRATTIS! Mer ord behövs väl inte ens? 😍😍😍

    SvaraRadera
    Svar
    1. NEJ för jag har typ inga ord själv??? 😭❤️

      Radera
    2. SÅ roligt!!!!! Jag tycker lådor under sängen, kanske en liten byrå eller puff med förvaring som litet bord bredvid sängen. En matta och fint överkast för MYS! och ha bara dina finaste saker där. Lite krokar för att undvika att saker hamnar på golvet. Går det att få in något framför sängen? Typ en smal klädställning? Annars krokar att hänga förvaring på? <3

      Radera
  2. Men wow! Blev så glad när jag såg det här igår, tycker återigen att det visar hur handlingskraftig du är som faktiskt kollar runt och tar kontakt för att försöka komma närmare ditt mål. Och så modigt av dig! Förstår att det kommer bli skönt att ha en trygg plats att landa på när du kommer dit.

    Har så många frågor! 1) Har du redan fått nycklarna dit? 2) Hur stor (eller ja, liten?) är studion? 3) Hur tänker du att tillvaron ska se ut framöver? Hur kommer du balansera Nyköpings- och Parislivet? Ser så mycket framemot att följa ditt nya "studio i Paris"-liv, oavsett om det så är via blogg, insta eller facebook. Och stort grattis såklart!

    SvaraRadera
  3. Wiiiiiih SÅ GLAD FÖR DIN SKULL!! 😍😍🥳 Ska bli såå spännande att se hur du kommer göra den till DIN. Mitt tips är att bygga på höjden.. Alltså höga smala byrås, sen backar under sängen, ha hyllor på väggarna där du får plats med lådor att lägga saker i... Ja men typ det jag kommer på nu 🙈

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det låter helt i rätt ordning! Jag ska nog vänta innan jag vågar sätta upp hyllor, men att ha saker under sängen och kanske ha långa smala saker som kan stå på golvet, det känns väldigt essentiellt! 😀

      Radera
  4. Det är så vansinnigt galet, för jag hade inte alls planerat att det skulle ske nu?? Det känns som en sådan slump!

    OKEJ HÄR KOMMER SVAREN!
    1) Jag tänkte hämta nycklarna i slutet av oktober - nästa gång jag åker dit. Då ska vi fixa med alla papper och deposition osv.
    2) 10kvm! Mini mini!
    3) Jag tänker att det ska vara ungefär som det varit nu - ungefär en vecka i månaden, ibland lite mer sällan. Det här får vara pengar som får vara värda det. ❤️❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh, vad fint! Tycker det låter ganska mysigt att den är mini-mini. Och så fint att du kommer att kunna åka dit ungefär en vecka i månaden, och att du då kommer att ha din trygga bas där. Känns så fint att allt med Mindler och distansarbete har blivit så bra, och att det i sin tur har lett fram till att du har flexibiliteten att vara i Paris ofta <3

      Radera
    2. DU HAR HELT RÄTT! Nu äntligen jag har mitt place som jag kommer kunna återvända till <3333

      Radera
  5. Alltså det är ju SÅ COOLT! Och, här ber jag om blogginlägg, får ett nästan direkt och lyckas sen inte lämna en futtig kommentar. så här kommer en futtig kommentar: GRATTIS! Så imponerad och glad för din skull. Kommer kommentera mer utförligt senare, men den här veckan är. fan. kaos. KRAM <3 <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha åååååh, tack!! Amandah, det är verkligen det enda ord som behövs!! <333 jag försöker blogga mer nu men bilderna vägrar ladda upp, så det blir ju inget av det :(

      Radera
  6. Blev precis som ovanstående vansinnigt glad för din skull när jag såg detta häromdagen!! Stort stort grattis 😍 Och så fräsch studion såg ut! Ska klura på inredningstips 😄

    SvaraRadera
  7. https://swedearts.se/baguette-i-skivor-modern-kokstavla

    Denna poster är ett måste i köksdelen! Andas sååå Emelie med baguette och passar era desenio köksposters hemma. Både skitsnygg och så mycket du :)

    SvaraRadera
  8. Wow wow wow!!! Så otroligt glad för din skull Emelie!!! GRATTIS!!
    Känns som att det finns youtubevideos kring hur man kan inreda små lägenheter smart... sökte på "compact living" och fick upp massa – det kan säkert ge inspiration!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)