Lösenord

onsdag, november 07, 2018

Premiärkäk på Bar 'N' Burger

Igår hade jag en heldag i Eskilstuna med handledning och möten, innan jag runt 16 landade på kontoret tillbaka i Nypan. Kände mig toktrött men rätt söt faktiskt. Trots mössfrisyr 2.0.


Vid 17 hade jag, Emil, Fredde och Andreas stämt träff på det nyöppnade (och enda!) hamburgerhaket i Nypan. Bar 'N' Burger, heter det, och ser inte alls så tokigt ut från utsidan.


Jag kom försent. Inte med flit, utan för att Andreas - som lovade att hämta upp mig med bilen på vägen - körde fel och väntade utanför BUP istället för utanför lasarettet (20 minuters promenad emellan). Oops. Vi fick fnissa lite åt hans misstag över telefon och jag pilade dit till fots.

Hursomhaver! Slutligen var vi samlade. (Om ni bara visste hur svårt det är att få en redig bild av grabbarna nedan).


Emil och jag beställde in varsin milkshake. Jag bad om en vanlig vaniljmilkshake (för en kan inte bli trött på klassiker) och Emil tog en Nutella & Cookies-shake.


Smakerna var goda, men glaset var däremot fyllt av stora isbitar, som både minskade plats för milkshake i glaset, samt gjorde milkshaken liiiiite rinnigare ju längre en väntade. Lite synd! Men god var den, så jag sörplade i mig hela direkt!

Andreas beställde en halloumiburgare med sötpotatispommes.


Fredde en klassisk cheeseburgare med pommes och cheddardipp.


Emil tog en chiliburgare (som visade sig vara redigt med sting i!) och jag tog en tryffelburgare, sedan delade vi på sötpotatispommes med cheddar och stekt lök, samt en tryffeldipp. (we went all in!).


Min burgare såg riktigt tilltalande ut, tycker ni inte?


Gillar även det faktum att burgarna bestod av två tunnare patties med ost emellan. Känns så mycket proffsigare då. Synd dock att de inte frågade om stekgraden, utan allt kom ut well done.

Burgaren var mycket god! Tryffelmajonnäsen var smakrik, tillbehören fräscha, inget fel på smakerna... Men en kanske har blivit kräsen med tiden?... Jag har ätit en del burgare i mitt liv, och denna utmärkte sig tyvärr inte. Däremot, eftersom detta är det enda riktiga burgarhaket i Nypan, så kniper den trots det andraplatsen (efter äts burgare). Betyget blev 6/10 - över medelburgaren, men inte fantastisk.

Eller är det för att jag jämför med tryffelburgaren som jag åt i Stockholm i helgen? För den var ju en klockren 9/10.


Emil sade till mig imorse med lite fnissig röst, innan han hoppade in i duschen. "Emelie, är det inte lustigt, hur alla som kommer hit och vill umgås med oss... Gör det för att äta med oss?... Marieke och Dirk kommer på torsdag för 10K, Evelina kommer i december för ät och mina kakor..."

"Jo, men det klart att det är därför! Det är för att vi är så jävla BRA på det! Alla vill vara med och äta med oss!"

Tror det samtalet stärkte bandet mellan mig och Emil som foodie-soulmates.

8 kommentarer :

  1. Så fint att få dela en hobby! ;) Och tur för er båda att Emil hoppade av keton, kanske! Verkar inte helt som om det skulle givit honom livsglädje nog, oavsett hälsofördelar!

    Burgaren ser ju kanon ut, men det är ju inte bara det yttre som räknas... Jag blir alltid skeptisk när själva burgaren är tunn, så jag hade inte alls gillat två tunna istället för en tjock, just eftersom tunna burgare tenderar att gå mot gummihållet, medan tjockare oftare är rosa och saftiga *blir sjukt burgarsugen*. På tal om burgare så åt jag en sjukt förvånansvärt god burgare på burgerking häromdagen. Bled helt paff över hur god den var. Ska googla och se om jag hittar den!

    ...

    Hm, nej, den verkar borttagen :( :( :( Den var sjukt god, med bl.a. BBQ-sås, och jag brukar inte ens gilla BBQ-sås? Även lökringar, någon smaksatt majo. Sjukligt god.

    Ska bli spännande att se hur det går för er med 10k challenge! Jag har vid några tillfällen varut uppe på 5k ca, utan att egentligen försöka nå extermt högt. Men 10k, det låter kanske lite väl jobbigt. Bäst tror jag att det hade gått om ni hade storbantat i några veckor innan, det kan väcka en hunger som är extremt svår att mätta. Låter ändå som om du har mest realistisk syn på det hela!

    SvaraRadera
    Svar
    1. verkligen inte!! Keto var hemskt! (säger jag som bara var åskådade, haha). Och en hel motsats till 10K-kcal challenge.. Emil är allt lite food-borderline, visst, med sina helt vansinniga och motsägelsefulla dieter, haha!

      Aaah, jag förstår precis vad du menar!! Kan hålla med om att så är fallet. Plus att tunna oftare är mer välstekta då, iom att de tar kortare tid att stekas igenom. Suck. Risken med tjocka är att de däremot kan bli för kompakta, och inte så saftiga :/ Det är i alla fall min erfarenhet.

      Åh, vad spännande med en god burgare på BurgerKing! Det var verkligen otippat! Varför tog de bort den om den var så god :((((

      Risken med att storbanta innan 10K är väl att magsäcken är så krympt att man blir mätt så snabbt?? tror du inte? Då är väl hetsbehovet mer psykologiskt, och man orkar ändå inte så mycket som hjärnan vill. Tror det kan bli en rätt smärtsam upplevelse då :/

      Radera
  2. Klart alla vill äta med er efter alla din suktande matbilder!!
    Vad innebär 10k challenge? Är det en vaken dag eller ett dygn? Hur lång tid har ni på er att smälla i er allt detta haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. 24 timmar, inga flytande kalorier 😬😬😬

      Radera
    2. Fi fan det kan inte ens vara en rolig upplevelse haha! Men blir nog ett kul minne!

      Radera
    3. Haha, det blev det verkligen!!!

      Radera
  3. 10k challenge verkar hemskt, min minimage mår dåligt bara av att tänka på det :'(

    Nu kommer jag med en unpopular opinion, men jag tycker att burgare är så överskattat!? Beställer aldrig det från en meny (om jag inte befinner mig på ett ställe med enbart burgare och inte har något val). Jag tycker det är gott med tillbehör, som sötpotatispommes, lökringar och dipsåser, men tycker liksom inte att själva burgaren är så... god? Nuförtiden äter jag vegetariskt och det gör det ännu svårare att hitta burgare som är goda och inte torra :):):) Kan du förstå min poäng? Desto mer tycker jag om pizza (pizza!!! <3) och älskar således era sådana inlägg, även om jag alltid tycker det är fint att se vad ni foodies hittar på <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, verkligen en unpopular opinion!! jag menar, visst kan vissa burgare vara så himla trista att tillbehören fullkomligt ÖVERSKINER den, men inte om man går till ett riktigt bra hamburgarhak? Eller tycker du det oavsett var du äter den någonstans?

      Men förstår det vegetariska dilemmat. Ofta får man någon gummiskiva till halloumi eller en smaklös portabello.

      MEN PIZZA ÄR SÅ WIN <3 Always and forever. Pizza trumfar burgare även för mig.

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)