Lösenord

tisdag, juli 24, 2018

Mitt första svenska dopp på flera år

Så med en fredag så började - efter en arbetsdag - helgen. Jobbet är verkligen helt dött just nu. Man ser knappt kollegorna i korridoren då de är så få, och arbetet som görs fylls ut med inläsningstid och alldeles för många uppdateringar av en inkorg som ändå lyser tom.

Varmt har det också varit. Varmt så pass att jag haft tunn långklänning som suttit som en smäck. Äntligen fått former som kan bära upp den här klänningen (för några år sedan hängde den mest). Kombinationen värme + för lite att göra på jobbet = långluncher i solen.


Annars har min ensamma helg bestått av att sakna Emil, städa lägenheten, äta godis, ta emot pappa för ett kort besök i Nyköping samt möta upp min gamla vän Jangi!

Jangi, eller Markus som han egentligen heter, umgicks jag tätt med för många år sedan (år 2013!). Fasiken, vad vi hade roligheter för oss. Hade låtsasfödelsedagar för varann, julpyntade, bakade scones, såg på filmer... Sedan kom livet emellan, han flyttade till Kanada och pluggade, och vi gled isär. Det var bara nyligen vi återupptog kontakten igen via messenger, och efter några chattomgångar beslutade vi att han skulle hälsa på! Han hade aldrig varit i Nyköping.

Jag visade honom staden på *allra bästa sätt*. 


Haha, skämt åsido. Han dök upp, jag visade honom runt i staden (tog väl cirka 10 minuter? Nyköping är smärtsamt litet), vi åt picknick och sen bestämde vi oss för att åka och bada. Vi googlade badplatser runt om i närheten och for sedan iväg med minin till Jogersö.


Det var fullsmockat med folk. Sedan var det ju också 31 grader i skuggan.


VET NI? VET NI?


Jag badade i svenskt vatten för första gången på flera flera år. jag kunde inte ens tro det! Jag menar, vi låg där på filten, det var olidligt varmt. Jangi sade "kom, vi går ned och badar!". Jag svarade "jag är en badkruka, det är för kallt. Jag badar inte i svenskt vatten". Ändock fick han med mig och doppa fötterna (för det var SJUKLIGT varmt att ligga kvar på filten), och innan jag visste ordet av hade jag vadat ned till höften och sedan dykt i med hela kroppen.

Jag kom upp över ytan skrattandes, chockad, lycklig, helt överväldigad. JAG BADADE. På riktigt? Det är ju helt vanskligt?! Att jag gjorde det?! Haha, vet att det låter överdrivet men var en så big deal för mig.

Sedan fortsatte badandet med simtävlingar, dykning och hopp från brygga, och jag lärde en liten främmande flicka att dyka. Att se hennes ansikte lysa av stolthet och lycka när hon kom upp efter första dyket, och mammans tacksamma leende, då blev jag helt varm i hela kroppen. Åh, vad jag saknar att vara simlärare.

Efter 2½ timme så hade jag fått nog och vi åkte hem och duschade. Två omgångar yatzy senare och vi hade bokat bord på Rökeriet. Tur det, för även där visade det sig bli helt fullbokat. Jag åt rökta räkor i kvällssolen (mmmm..!).


Sedan åkte vi hem, tittade på film, åt chips och drack pepsi max. Jangi sov över i gästrummet, och när vi vaknade bakade jag scones (traditioner!) som vi åt. Efter lite shopping på stan lade vi oss på Vallarna, lyssnade på musik och njöt av vädret.


Vid 15-tiden på söndagen lämnade jag av honom vid tågstationen med löften om att nästa gång besöka honom i Stockholm.

Klockan 23 samma dag hämtade jag upp två grabbar på flygplatsen. Det var en känslofylld natt och jag sov bara 4 timmar.

6 kommentarer :

  1. Åh, mys! Jag minns Jangi från din blogg för några år sedan - vad kul att ni fick ses igen efter så lång tid! :) Grattis till badet också, hehe. Hur kom det sig att det var en känslofylld natt efteråt (om du vill berätta)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var verkligen roligt! Jättespännande och nervöst, men kul :D Ja, läs i senaste inlägget så får du dig en liten bild. Kom gärna med fler frågor om du undrar något mer :)

      Radera
  2. CLIFFHANGER på slutet!!! Vill höra om känslorna!

    Och att du badade - mmmm! Bada är tamigtusan topp 3 i livet! Jag tycker NÄSTAN att det är för varmt nu... hehe. Man vill ju bli härligt svalkad :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, ja, håller med om att känslorna ALLTID är det mest intressanta.

      Vänta, va..... För varmt... i vattnet?!

      Radera
  3. Oj badar du inte i vanliga fall? Jäklar vad du går miste om något...fast å andra sidan verkar du ha det rätt nice i livet ändå, haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag badar ju i badkar och badhus där jag själv tycker att temperaturen är dräglig.. :* Och jo, jag kan ju verkligen inte klaga!

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)