Lösenord

måndag, februari 19, 2018

Midvinterfest

I torsdags, vid lunch, så traskade jag tillbaka till jobbet med dessa i näven. Vad är detta då, tro? Jo, detta var matbiljetter till kvällens årliga Midvinterfest, som hålls i Nyköping på Stora Torget. För en hundring kunde en köpta tre matbiljetter, som stod för tre maträtter under Midvinterfesten. Detta skulle bli vår torsdagsdejt!


Vad är Midvinterfest? undrar ni. Jo, det är ett ståhej som Nyköping ordnar upp, där stadens restauranger och fik ställer upp i små bodar och ger smakprov och säljer delikatesser som de står för. Mellan 16-20 så står bodarna öppna med Nyköpings mat, det finns öppna eldar, trumpetspel, orkestrar och dockteater.

Lite efter 16, när både jag och Emil slutat, så slöt vi upp på Stora Torget.


Här är vi!


Till en början var det rätt glest på folk och en kunde gå runt och kika på sortimentet. Här ser ni Nystugans Ekogård, som sålde ekologiska ägg, honung och korv.


Eller Mats Konditori som hade en hel armé med små bakelser, kakor, biskvier och smoothies.


Det stod folk med öppna eldar och kokade kaffe, stekte hamburgare, ostkorvar, stekte crêpes och våfflor.


Eller i pizzerian Fazanas bod, där de stod och gräddade flatbread-pizza!


Emil och jag började med att lägga vår första matbiljett på varsin sådan. Mmmmm, så god den var! 


Elin och Robin slöt också upp med det sköna trumpetspelandet i bakgrunden, och valde också att köa för en pizza.


Vi blev snabbt väldigt kalla, och jag och Emil smög iväg till VarDagsRums bod, där de gav ut cupcakes och varm choklad för varsin matbiljett. Vi tog varsin varm choklad med grädde - hans med hasselnötssmak, min med karamellsmak.


Vi spenderade sedan den sista matbiljetten på en värmande rätt - jag tog en ekologisk böngryta från Hellmanska Gården, och Emil en stekt ostkorv från Nystugan.

Därefter var i så frusna att vi bestämde oss för att gå hem. Det hade redan börjat mörkna, och både jag och Emil kom fram till att det inte hade varit bästa beslutat att lämna bilen hemma...


Brrrr! Vi pilade på så snabbt vi kunde och värmde oss med en kopp varmt te väl hemma. Trots att det var kallt, så var det en otroligt mysig och fin kväll. Så pittoreskt småstadsaktigt, detta, visst?! Värt helt vita, förfrusna tår.

Detta vill jag göra om igen nästa år! Har ni något liknande där ni bor?

12 kommentarer :

  1. åh vad mysigt!! ändå billigt med en hunka för tre matgrejer måste jag säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jooo, det var det väl. Men samtidigt sjukt SMÅ grejer ibland - pizzan var ju lagom stor, men annars kunde det vara en yyyytte pyytte mini kaka för en matbiljett. Så det var tvunget att prioritera...!!

      Ps. GRATTIS I EFTERSKOTT BABE <3

      Radera
  2. Här finns flera återkommande marknader: Varje tidig vår Gregoriemarknad med massor av salustånd, mat och prylar + "forbönder" som kommer pälsklädda åkandes med släde. Sommartid är det ju Storsjöyran som är det dominerande jippot med extra allt. Artister, salustånd, restaurangstråk mm. Mysigt! Höstmarknad, den ambulerande "internationella" marknaden mm finns också. Allt är kul inslag i vardagen även om de är låångt ifrån Paris olika matmarknader... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, wow!! Östersund slår på stort ändå?

      Radera
    2. Faktiskt! Har bott i flera mellanstora svenska städer - Örebro, Västerås, Uppsala, Norrköping - men Östersund står sig väl i konkurrensen. Här händer en hel del och det är absolut en stad i positiv utveckling. Kul!

      Radera
    3. Haha, det hade jag inte satsar pengar på! Men vad härligt för er!

      Radera
  3. Vad mysigt! Göteborg bjuder nog på det ena och det andra. Jag har varit på kulturkalaset, kanske lite liknande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju bara varit i Götet en gång, och då var jag bara inne på Gothia Towers. Hm. Kulturkalaset. Det lät kul, åtminstone enligt namnet!

      Radera
  4. Vilken mysig grej :)
    Bor i Sthlm å där finns det ju liknande i Kungsan men med en helt annan känsla tänker jag mig.
    //Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo.. Du menar Smaka på Stockholm??? Älskar Smaka på Stockholm.

      Radera
  5. Men, så mysigt! Vilket bra sätt att skapa lite glädje när det är som tuffast också, med mörker, kyla och lågt framtidshopp. Jag vet inte om något liknande, men i min hemstad har vi tomteparad i december, en enorm grej runt att första uteplatsen på café öppnar (staden jag är från kallas caféstaden) och sedan även potatisfestivalen i mitten av juni (ja, just det... det andra smeknamnet till stan är potatisstaden...) Verkar som om ni hade det fint hur som helst, även om jag förstår att det var kallt som tusan! Tänk var bara några få minusgrader kan kännas kallt när man är stilla och ute för länge.

    Jag har en massa roligt på gång (som kan innebära minskade antal kommentarer igen, pga att jag är utanför EU). Imorgon åker jag till Lettland och Litauen, den 1 mars reser jag till Ghana, och därifrån direkt till Spanien, och därifrån med båten till Marocko! Blir nog borta till mitten av april, då jag kanske tar flyget direkt till Holland, eftersom mina kurser där börjar den 16/4! Fullt ös med andra ord, men jag är väldigt spänd på resorna som vankas :)

    PS. Den där red velvet-kakan lät ju kanongod, den vill jag verkligen prova!

    SvaraRadera
    Svar
    1. MEN ÅH SÅ SÖTT. Tomteparad. Dör av bara tanken. Potatisfestival? Haha, alltså, vad är detta för påhitt.... Roligt! Och det är ju så. Rör man sig inte är man dödens. Trots termo-strumpor och underställ :O

      WOW!! Men vilken globetrotter du är. Vadan dessa resor? Har du sällskap? Hur skall du få med dig all packning? Speciellt om skolan drar igång sedan direkt i Holland? Är det psykologistudier?

      JA, MUMS!

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)