Lösenord

onsdag, november 01, 2017

Jobbets prestigefyllda onsdagsfika och allmän ketchup

Hej allihopa! Vill ni ha lite ketchup om mitt liv?

1) Jag peppar inför flytten. Om mindre än två veckor får vi inträdet, och det bara kliar i fingrarna att få börja packa ned saker i flyttlådor. Åh, tänk tänk tänk! Snart har vi vårt bo!

2) Jag tränar. Det har blivit mer och mer på sista tiden, och förutom jympan på Friskis så har jag även varvat med att gymma med Emil och Fredde, samt testade igår ett (för mig) nytt pass: Cirkelgym. Superroligt! Denna vecka kör jag rekord på 5 pass/veckan.

3) Jag förbereder inför min och Emils ettårsdag. Jag har hållit på med en present på mitt håll, och hört om hur Emil hemlighetsmakar med sin present på jobbet. Jag är så spänd, och ser fram emot spa/hotell och presentutdelning den 22/11.

4) Jag har bokat tid för att sätta in hormonspiral. Efter era skräckhistorier kring kopparspiral gick den bort direkt, och natural cycles och pessar (även om det känns som ett drömkoncept) talas vara alldeles för osäkert. Hormonspiral är ändå minsta möjliga hormon och minsta möjliga krångel. Nästa onsdag åker den in, och jag minskar min hormonkonsumtion med 97%! Lite stressad, lite orolig, lite överkänslig. Emil ger mig många kramar.

5, och mest av allt) Jag jobbar. Jag har verkligen kommit igång med arbetet och känner mig allt tryggare när det kommer till att utreda, välja adekvata psykometriska tester, ställa diagnoser, skapa en behandlingsplan och effektivisera terapiinsatser.


Dessutom ställde jag upp tillsammans med min psykologkollega Åsa att hålla i onsdagsfikat denna vecka. Onsdagsfikat är alltså det veckoliga fika vi har som roterande schema på jobbet, där vi vid 09:30 (mitt i behandlingskonferensen) tar en paus och äter smörgåsar, fika, frukt och lite godis.

De flesta brukar köpa frallor från Hemköp eller färdigpackade limpor från ICA, men jag ville slå på stort och sätta Rolf i verket. Jag såg alltså till att baka.

Mellan 18-22:30 stod jag hela gårdagskvällen och sprang mellan ugnen och diskhon, och jonglerade med att ha tre olika saker i ugnen med olika tillagningstid.


Till slut var jag klar, och kunde pusta ut. Snacka om att jag var trött! 

Totalt hade jag gjort fem surdegslimpor av olika sort, glutenfria frallor, citronkaka med kokosglasyr samt glutenfria chokladtryffelrutor med saltlakritsglasyr.


När jag dukade upp det jag fixat fram såg det ut såhär.


Och jag är jättejättespänd!


Åsa fixade till detta röda och gröna vindruvor, ruccola, paprika och gurka. 

Så nu ska vi bara komma igång med konferensen 08:30, och sedan ska jag och Åsa för första gången bjuda arbetskollegorna på fikat. Jag är jättenervös, för jag har hört att det är en hel del prestige i detta fika. Det tjattras och ryktas mycket om det efteråt, huruvida man har lyckats eller inte.. 

Jag bara ber till gudarna att Rolf inte levererat torra och kompakta limpor..!

33 kommentarer :

  1. Åh, skrev en kommentar igår men den verkar inte ha kommit fram... Med en lista på saker jag fann i mataffären. Kortversionen är att jag hittade viltskav, skitbillig entrecote, torkad frukt, irakiskt bröd (tänk mix mellan naan och tunnbröd), polska dumplings, samosa, polska raggmunkar... Ja, massor!

    Och, vad roligt med flytten! Det känns som.den optimala förändringen att se fram emot, att ni får ett gemensamt ställe som ni kan förändra helt enligt vad ni vill och hur ni vill!det typ spritter i mig av att tänka på det! Och då är det ändå inte jag ;)s

    SvaraRadera
    Svar
    1. MEN BLÄ! Varför blir det så?!?! :(( *arg*

      Oooh! Hur kunde entrecoten vara så billig, tro? Vilken jackpot!
      Hahah, söte.. ja, jag ser sååå fram emot att flytta nu!

      Radera
  2. Alltså, drömmen att ha dig som kollega när du dukar upp allt det där! :O Skulle förvåna mig om någon blev besviken...

    Du verkar ha många spännande saker på gång i livet just nu - så roligt! Jag hade kursstart för utvecklingspsykologi 4 igår och är ärligt talat inte supertaggad då de andra utvecklingskurserna (särskilt den förra!) har varit lite sisådär. Blir det bättre??? Haha. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahah, vad fin du är! Ingen blev besviken, men jag blev orolig eftersom brödet nästan tog slut..!

      Ooh.. Kommer inte ens ihåg att jag hade 4:an? tror jag bara hade tre? Vad handlar fyran om?

      Radera
    2. Hehe, men det är ju en komplimang om något! :)

      Fyran handlar om barns hälsa och livsvillkor, så det är ju - initialt i alla fall - intressant, med skolauskultation osv. Dock är upplägget sjuuukt rörigt med en helt ny lärare och två separata examinationsuppgifter (hemtenta + rapport över auskultationen), där vi dels endast har en (!) dag på oss att skriva rapporten och dels har olika grupper olika inlämningstider?!?!? Ahhhh så frustrerande, haha!

      Radera
    3. AAaah.. Låter tokintressant ju!! (men stressigt).

      Radera
  3. Mycket på gång, vad kul! Tror säkert att brödet blev bra, fikat såg underbart ut 😍

    SvaraRadera
  4. Hur gick fikat? I mina ögon ser det mycket trevligt ut och jag blir lite sugen på att ta mig en smakrunda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick jättebra, en sådan succé! hade gärna bjudit dig med om du varit där ;) Hade tyvärr inget knäckebröd, dock.

      Radera
  5. Bara en liten varning, när de sätter in spiralen känns det (för mig iallafall) otroligt obehagligt och gjorde satans ont. Så en hand att krama är att rekommendera. Se till att du har en barnmorska du känner dig lugn med. Men det går fort och det är bara att härda. Efteråt kan du ha rätt ont så åk hem och vila efteråt och ha lite tålamod för sen kommer du ha den där utan att märka den alls vilket är så skönt. Kanske skrämmer dig lite nu men ville dela med mig av min erfarenhet! Lycka till ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så bra med info.. <33 tack!!! Jag är dock lite orolig för jag har patient precis efteråt.. :( Hoppas jag kan gå på det..
      Jag är så glad att du delar med dig dock. Andra tips och trix? Saker att tänka på innan/efter/under?

      Radera
    2. Hmm. Kan vara värt att avboka patienten efter.. min vän som också satte in spiral (ej fått barn innan) fick svinont och var typ sängliggandes hela dagen efter :/

      Radera
    3. Ta två alvedon innan! Det gjorde jag och jag lyckades ta mig till skolan efteråt. Men jag måste vara ärlig att säga att det verkligen kändes ett tag... Men det fixar du! Kram <3 Och btw, angående ovan, jag skulle valt ditt egna surdegsbröd alla dagar i veckan framför knäckebröd ;)

      Radera
    4. Tak för tipset!!! Jag kan tyvärr inte ställa in eftersom det är ett SIP-möte.. :( Stor kram <33

      Radera
  6. Vilket lyxigt fika du slog till med! Men hur tänkte du och Åsa när ni delade upp jobbet mellan er? Blev det inte lite ojämnt? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, ja, det är HELT mitt fel. jag tog på mig bakning och så köpte jag smör och så för att jag hade tillfälle. Så blev det bara grönsakerna kvar till henne, hehe... Men nog var jag lite stressad allt, men det var värt det när jag fick allt beröm :'))

      Radera
  7. De kan ju inte bli annat än nöjda när du ansträngt dig och de får hembakat!! :)
    //Em

    SvaraRadera
  8. Vilken deömkollega du är!! Du måste fått fullpott på det där fikat alltså! Oavsett om det blev lite torrt så är det helt klart MVG för insatsen.

    Om det inte känns allt för privat vill jag gärna hur det går med spiralinsättningen sen, funderar på att göra det själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev faktiskt en succé, och jag blev så nöjd! :D Och bara en limpa blev torr, så den slängde jag!

      Ja, absolut!! Lovar att beskriva förloppet i ett detaljerat blogginlägg sen ;)

      Radera
  9. Så lyxigt med hembakade limpor! Som jag skrev i en kommentar som förmodligen aldrig nådde fram så har jag Nuva ring och den funkar jätte bra för mig. Det är en ring som man sätter in i 21 dagar och tar bort för 7 dagar. Och nu har jag knappt någon mensvärk, mensen är kortare och jag har inga mellanblödningar (somjag hade förut). Nu vet jag inte om p-ring har mer hormoner än en spiral, men för mig fungerar den utmärkt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aaah, ja!.. jag brukade använda NuvaRing förr men den ramlade ut så ofta under sex så jag bytte tillbaka till p-piller igen den.. Men det är ungefär samma hormonhalt som p-piller, bara ett mer regelbundet och hälsosamt flöde på utsöndringen :)

      Radera
  10. Ps. Det var Urszula som skrev den Anonyma kommentaren ;)

    SvaraRadera
  11. Men hur gott ser inte detta ut??? 😍😍 Blir så hungrig nu hehe. Och så himla kul att flytten närmar sig!! 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jaaa, verkligen. Står knappt ut med att vänta!!

      Radera
  12. Skulle nog avboka patienten efteråt! Tror du kommer vilja ligga med värmekudde och glass efteråt! Ta alvedon innan ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ett SIP-möte så jag kan inte det :((((

      Radera
  13. Bra val med hormonspiral! Jag hade det i tre år och den hormonbalansen fungerade jättebra för mig, som är väldigt känslig.
    Men som jag såg att en annan läsare skrivit - det gör ont efteråt. Som väldigt väldigt väldigt stark mensvärk. Jag kände inget obehag nedans de satte in den, det gick så fort. Blev rådad att ta alvedon innan för smärtan efteråt, men såhär i efterhand skulle jag nog hellre tagit diklofenak eller någonting starkare. Tips tips!
    Sedan är inställningsperioden ganska jobbig, du kanske fått information om att man kan få rätt rejäla mellanblödningar. Det händer ju inte alla och man hanterar det ju olika, men jag fick höra innan jag satte in min att vissa väljer att ta ut den för att de upplever blödningarna så jobbiga. Så jag var beredd, sen var det skitjobbigt att blöda så mycket och så länge, men eftersom jag visste att det skulle gå över så lät jag spiralen vara kvar. Och när kroppen till slut hade ställt in sig så var jag så nöjd med den.
    Hoppas det kommer fungera bra för dig! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack!! Älskar mer info. NEED IT. Så himla stingslig och orolig just nu....
      Så vill gärna veta allt allt allt. Hur lång tid tog det innan din kropp vande sig?

      Radera
  14. Det tog nästan fyra månader för mig. Det var inte problem under hela den tiden, men i stort. Det min kropp reagerade med var rikliga blödningar. Det går ju liksom att leva med, jag hade inte ont eller så, men det blev oerhört tröttsamt till slut att blöda så mycket under flera månader.
    Som sagt så hjälpte det för mig att tänka att det var en inställningsperiod som skulle gå över, för jag upplevde aldrig någon biverkning. Jag undrar vad det beror på att kroppen behöver så lång tid på sig, men jag antar att det är för att någonting "inkräktar" i kroppen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj!.. Men vad bra att ha en måttstock..! <3 Tack, Majsis!

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)