Lösenord

torsdag, november 09, 2017

Historien om hormonspiralen

TACK för alla era snaps, kommentarer, stöttande och underbara ord!

Igår var en anspänningens dag.

Jag kom till jobbet vid 07 som vanligt, hade behandlingskonferens till 12 och bara inväntade att få åka till lasarettet. Jag var mer stel och tystlåten än vanligt, vilket gjorde att mina kollegor reagerade och snart hade större delen av mottagningen fått nys om vad som skulle hända och kom med stöttande ord och fina peptalks.

Vid 12:30 var det meningen att jag skulle ta två alvedon och en ipren. I ren stress tog jag tre alvedon och två ipren. "Jag ska bannemig inte kunna känna mina egna ben i gynstolen, så bedövad ska jag vara".

Ju närmare klockan 13:00 det blev och jag var tvungen att åka, desto mer började jag ångra att jag avböjt Emils erbjudande att följa med (två gånger, dessutom!). När oron kröp närmare kände jag alltmer behovet att fråga honom. Vilket han märkte av, såklart, och när jag kom för att hämta bilen vid hans jobb frågade han sina chefer om han kunde åka med mig.

Det fick han.

Vi åkte tillsammans till lasarettet, parkerade utan att betala parkeringsavgiften (so sue me) och gick in. Jag tyckte situationen blev alltmer pressad och laddad ju närmare gynekologavdelningen jag kom, och när jag väl gick in i barnmorskans rum tyckte jag nästan min gång var absurt onaturlig. Som att jag försökte fejka att gå in lugnt.

Vi satte oss ned och började prata kort, men jag var så nervös att jag inte ens minns vad jag sade. Säkert kläckte jag ur mig något, i stunden till synes lättsamt, men egentligen platt skämt följt av mitt egna obekväma skratt. Antagligen. Så brukar jag göra.

Jag fick komma upp i stolen à la Kalle Anka och särade på benen. Emil satt vid min huvudända och höll mig i handen. Jag var så sjukt orolig inför en eventuell smärta, medan jag försökte upprepa orden som barnmorskan nyss sagt "kommer sticka till lite grann". 

Det blev kallt ett tag och hon sprayade på någon sorts bedövningsspray. "Bra" tänkte jag, "Spraya mig full med bedövning, tack". 

Inte för att det hjälpte. Det började sticka försiktigt långt ner i magen här hon mötte hormonspiralen vid öppningen, och jag klämde åt Emils hand. Smärtan spred sig genom magen och höll i sig så pass att mina ögon tårades. Jag höll andan.

"Oj, det här var lite kämpigt, ser jag. Ibland kan det vara så, att livmodern krampar. Då får man kämpa lite extra med den." sade barnmorskan.

Och krampen gick och kom totalt tre gånger; vi fick vänta några sekunder och sedan tryckte hon på igen. Smärtan ökade långsamt och sticket blev allt vassare. Till slut verkade krampen släppa helt, och då kände jag en skarp, vass smärta genom hela magen. Som att någon pressade en nål rakt igenom livmodern, och det gjorde så ont att jag drog skarpt och ofrivilligt efter andan för att inte tappa den. En hårsmån från att skrika rakt ut.

Ögonen började rinna av smärtan som nu började falna, men känslan av nålen i livmodern gjorde sig påmind som ett svidande sår. Barnmorskan frågade om hon skulle hämta läkare för smärtans skull, men jag sade att det var lugnt och att smärtan höll på att gå över. Jag fick ligga och vila en stund och gråta ut i gynstolen innan jag satte mig upp och fick sätta på mig kläderna.

När jag gick därifrån kände jag mig ynklig, svag och trött. Jag hade en molande mensvärk i hela kroppen (som skulle tillta under kvällen, men detta var jag i denna stuck - ack! - ovetande om).

Jag åkte och hade dagens sista patient, lyckades ignorera värken och tog mig igenom dagen. På kvällen lagade jag en lasagne som jag åt tillsammans med Emil och Fredde.


Sedan började vi titta på säsong 2 av Stranger Things medan jag vek mig av smärta mellan avsnitten.

Summan av kardemumman: Hade jag vetat att det gjorde få här ont (på mig! alla är ju olika!) så hade jag inte gjort det. Men nu är det värsta över.


20 kommentarer :

  1. <3<3<3 Så himla starkt av dig att genomföra det! Och som du själv skriver: nu är det värsta över. Jag hoppas och tror att smärtan har lagt sig ytterligare nu. KRAM, fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Emma! Idag känns det faktiskt bättre.. :)

      Radera
  2. åhh missade att skicka peppande ord innan. jag VET att det gör ont, har satt in både koppar- och hormonspiral (andra gången var mycket lättare, men kan bero på att jag inte ens tog smärtstillande när jag satte in kopparspiralen och därmed HALLUCINERADE av smärta (helt sant, jag såg flygande får?)). en annan grej var att jag andades genom smärtan, så pass att läkaren/barnmorskan frågade om jag gick på yoga (vilket jag inte gjorde). denna info är ju irrelevant nuuuu, men, om du får ont de kommande dagarna: smärta är inte farligt! smärta går över! försök "bli kompis" med den, andas!!! typ mitt bästa tips, att andas igenom det. nu är det värsta över, vad grym du är!<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså FIFAN vad du behövt gå igenom... <33 Tack för att du delar med dig!

      Radera
  3. Nej men uuuuh, smärtar i mig bara av att läsa om det! Stackare! (och stackars fiffin!!) men men!!! förhoppningsvis fungerar den bra och är värd eländet <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja.. Jag hoppas det med.. Upp till bevis! <3

      Radera
  4. Alltså AJ!! FI fan vad vi kvinnor ska utståååå. Lider med dig och hoppas du får må bra nu och att den inte påverkar dig för mycket längre fram heller. Heja dig din fighter!

    SvaraRadera
  5. När jag för jättejättelänge sen hittade till din blogg led du av ätstörningar, kan inte du skriva lite om det? Känner du dig helt fri idag eller finns det stunder då ätstörningen fortfarande gör sig påmind? Hur gjorde du för att bli frisk?

    Jag är själv i tillfrisknadsprocessen och även om jag ofta tvivlar på om det ens går att bli helt frisk (särskilt i det sjuka samhälle vi lever i) så är du en av dom som får mig att inte tappa hoppet!! Du verkar ha ett så naturligt förhållningssätt till mat och träning nu för tiden vilket inspirerar mig att fortsätta kämpa för att en dag komma dit jag också. Mottager dock gärna alla möjliga tips om du har några!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maja! Ätstörningen är inte längre en del av mitt liv. Du kan läsa lite om historien här om du vill: http://sockerskrin.blogspot.se/2016/12/min-tid-pa-sca.html

      Och svaret är nog det alla fruktar: Gör allt som ger dig ångest. ta dig igenom ångesten. Utsätt dig för ångesten om och om igen genom att äta, till dess att det inte är jobbigt längre. Exponera för mat. Tyvärr är den bästa lösningen den tuffaste.. ;)

      Radera
  6. Oj vilken prövning du tog dig igenom! Nu får du se till att ha riktigt mycket sex så att du får valuta för smärtan :) Kram!

    SvaraRadera
  7. Men guuud, jag blev tårögt av att läsa det här- vad stark du är som klarade det här. Jag skulle typ springa ut eller svimma. Jag klarar inte av att vaxinera mig för jag har en sån fobi för nålar och för det att det är nånting som hamnar inom mig. Jag är verkligen lyckligt lottad att jag kan ha min pring och slipper att ha spiral känner jag nu efter jag har läst detta inlägg.
    Det käns som att jag har varit här för hundra år sen. För att sammanfatta - livet är hektiskt. Och ganska ångestfylld. Tiden rusar. Jag längtar lite till julen men samtidigt inte för inte långt efter kommer tentor och all sån skit. Så jag kommer förmodligen att gå in här lite då och då nu. Förvänta dig små buntar av kommentarer av mig just lite då och då. Särskild i konstiga timmar- som typ 1 på natten.
    //Urszula

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fint att du hittat något som passar för dig! För det här med spiral var verkligen inte trevligt alls :((((

      Åh, U, det är inte alls någon fara! ta hand om dig själv första och främst, mota stressen. Jag ser fram emot några buntar kommentarer då och då, och att du förklarar hur du har det <3

      Radera
  8. Men fy vad obehagligt. Sådan enorm prestation av dig som trots det genomförde det. Grymt bra jobbat!
    //Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack!! men fattar inte hur andra klarar det?!?!

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)