Lösenord

tisdag, augusti 29, 2017

Budgivningen

Och nu, mina vänner, det vi alla har väntat på.. (eller okej, det kanske var högmodigt, men en kan väl låtsas???)...
Hur gick egentligen budgivningen till?!

Det började vid 10-tiden på onsdagsmorgonen, när Emil kom med sin första uppdatering. Jag hade varit spänd sedan flera dagar tillbaka, och så nervös inför vad som komma skulle... När klockan började närma sig 15-tiden - nästan fem timmar senare, så kom det första budet...


Vi lade ett relativt högt bud direkt, och sedan peppade vi varandra (som en bör i en relation, och särskilt i en budgivning!). 


Torsdagen var det snabba svängar, och det andra paret hade börjat komma igång. De kontrade våra motbud inom ett par minuter.
De - 1 050 000
Vi - 1 075 000
De - 1 100 000
Vi - 1 125 000
De - 1 150 000
Vi - 1 180 000
De - 1 210 000


Sedan kände vi att det var dags att vänta till dagen därpå. Jag kände mig nu lätt orolig, för de verkade riktigt engagerade. Och snabba på bollen.



Fredagen vaknade jag upp med en tanke: Vi måste chocka dem med en rejäl höjning. Få dem lite ur spel. Skrämma dem.

Emil började med att höja på morgonen. De kontrade direkt.
Vi - 1 225 000
De - 1 240 000
Jag kom hem till Sverige, jag och Emil väntade till kvällen och sedan satte vi in vårt chockbud.
Vi - 1 310 000


Vi hörde ingenting resten av kvällen. På lördagen ringde mäklaren och sade att de andra behövde betänketid till efter helgen, och att säljarna gärna tog vårt bud om vi ville skriva på kontraktet. Vi släppte allt och åkte dit direkt. Två timmar senare var vi officiellt framtida ägare till vårt nya hem.

Ps. Har just fått hem bilderna från visningsfotograferingen! Vill ni se dem? (och kanske lite beskrivet hur vi tänkt inreda den?)

OCH OCH OCH... Klicka HÄR för att komma till Emils lägenhet, som ligger ute på hemnet nu!


22 kommentarer :

  1. Waaaah, budgivningar är såååå jäkla pirriga!! Grattis igen!!!
    Klart vi vill se o höra planer!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ihihi, så roligt! Då får du se imorgon! :D

      Radera
    2. När börjar jobbet förresten? :)

      Radera
    3. 4 september! Alltså NU PÅ MÅNDAG (omg!).

      Radera
  2. iihh blir typ nervös trots att jag vet hur det slutade... JA JA JA jag vill se visningsbilderna och höra inredningstankar! gärna nu på en gång hehe (ivrig)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahah, sötnos! De kommer upp first thing imorgon!!! :D

      Radera
  3. Rafflande!
    Klart jag vill se bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja! Då är det klart du ska få göra det!

      Radera
  4. Jag tycker sånt här är så spännande, satt helt spänd när jag läste om budgivningen! Du får jättegärna skriva mer om allt som gäller lägenheten, typ tankar o förväntningar, inredning, varför ni valde att köpa en ny lägenhet tillsammans och hur det känns att bo i nyköping :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, så roligt att ett par siffror kunde vara intressant..!
      Och ja, det kommer komma, det lovar jag dig. Har ett sådant tanketrassel i huvudet just nu om allt jag vill kring inredning och planerande och åååh... Jag kommer dela med mig av allt! <3 Tack för dina konkreta tips, då vet jag mer hur jag ska skriva i inläggen :D

      Radera
  5. Haha, att det kan vara så intressant att bara titta på siffrorna...? Man ser ju att både ni och de VERKLIGEN gillar lägenheten och ger sig in i budgivningen med självförtroende och gott humör. I slutet ser man hur de börjar tveka (ökar med "bara" 15000) och då går ni in med storsläggan (70000). Varpå säljarna blir ivriga (och kanske oroliga att ni skulle få kalla fötter) och skyndar sig att avsluta affären.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ååh, älskar din analys av det hela..! För så tror jag verkligen det var! Eventuellt också att vi lade över 1 300 000-gränsen på FREDAG KVÄLL, och de andra inte hade lånelöfte över den summan + inte kunde ta kontakt med banken över helgen?? Kan ha varit ett genidrag!

      Radera
  6. Och just det! Bilder! Klart jag vill se dem! (Ska erkänna att jag även har spanat in lägenheten på Hemnet...)

    SvaraRadera
  7. Grattis till läggan!!!! Kul att ni fick den!!!!!! :)

    SvaraRadera
  8. Spännande att kolla in Emils gamla lägenhet! Tycker särskilt om det svarta kaklet i köket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han har renoverat det själv! Inte illa, va? (snubben har stil!)

      Radera
  9. Klaaart vi vill se bilder! Är nästan lika exalterad inför ditt lägenhetsköp som jag var inför mitt husköp ;)

    Vi fick för övrigt våndas i ca 2 veckor då det bara var vi som var intresserade men vi inte ville betala utgångspriset 1.950.000. Vi la ett bud som var rätt mycket lägre och säljarna kontrade osv. Till slut sa de "1.865.000kr, lägre går vi inte" och vi velade någon dag på om vi skulle dra till med 1.850.000kr eller inte alls. För vägrade vi fick de ju inte huset sålt. Men sedan tänkte vi att risken finns ju att de säger "då blir det inget" och då skulle vi få stå där med svansen mellan benen och utan hus. Egentligen är ju 15.000kr småpotatis när man pratar om bostadsköp och jag ville så himla gärna få bo i det här huset. Så vi sa okej. :) Helt galet att det var i oktober/novemberskiftet vi höll på med budgivningen. Känns som typ förra månaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, söte!!!

      Wow! Vilken räfflande historia (speciellt nu när jag själv är mitt i smeten). Och starkt gjort av er, tror definitivt att det var rätt val! Jag menar, ett hus är ju ett hem och som du säger.. 15 000 där hade ju mest varit en principsak, och inte spelat någon roll i långa loppet!

      Radera
  10. Jag har redan försökt snoka reda på bilder från lägenheten på nätet men ICKE, alla annonser hade ju tagits bort då lägenheten hade blivit såld & köpt av er! Haha. :D Så JA, klart vi vill se bilder & höra om inredning! :D
    Och hallå, ni kommer ju flytta in innan Jul & får julpynta & fira Jul i er lägenhet i år! :') (Jag älskar Julen så självklart lyckas jag tänka på det!) Jag kommer också få göra detsamma förresten; fick ÄNTLIGEN flytta hemifrån till min egna första lägenhet i Februari i år (en hyreslgh men i skitbra område + så gott som helt ny, kunde inte fått en bättre första lgh med andra ord!), ser fram emot att äntligen få ha en julgran på första gången på åratal & ha mitt egna winter wonderland här hemma! :')

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, typiskt! MEN NU HAR DU CHANSEN!

      Sötnos! Redan inne på julen? Ja, då är du verkligen en julnörd, på allra bästa sätt! Emil sade faktiskt det tidigast igår "åh, och så ska vi köpa julpynt ihop!" och jag som inte ens tänkt ett steg efter vanliga möbler x')

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)