Lösenord

torsdag, juni 01, 2017

Det luktar Paris

Hoppsan hejsan och tillbaka till Paris-livet!

Det var sannerligen inte en lugn resa hem för min del...
För att göra en lång historia kort: Jag missade busstransfern till Arlanda, var tvungen att ta nästa, hamnade i lång köer på motorvägen och var helsäker på att jag skulle missa planet, men kom på något mirakulöst sätt förbi check-in och säkerhetskontroller på under fem minuter och hann med planet.

Emil tyckte jag skulle blogga om det, men för mig är det en alldeles stressig och ångestfylld situation för att jag ska klara av att skriva om det mer i detalj, haha. Hade fasiken panik där ett slag, innan jag kom till ro med att det inte vore hela världen att missa flyget. Aja.

Hursomhaver!

När jag klev upp från tågstationen i Paris väcktes den där gamla bekanta känslan i mig. Det var som en yrvind i magen på mig, jag kände mig lycklig och pirrig och hemma. Det luktade Paris, (vilket jag tror är en blandning mellan lukter såsom avgaser, sommar, cigarettrök och nybakt bröd) och jag kunde inte sätta fingret på vad exakt det var som luktade med det doftade... lycka. 


Jag gick igenom Jardin du Luxembourg precis när solen börjat gå ned, och strax var jag hemma i min lilla studio. Nu ska jag tillbringa hela sommaren här - mitt sista riktiga sommarlov innan jag börjar jobba som psykolog i höst. 

Snacka om att jag ska ta tillvara på det.


18 kommentarer :

  1. Och tvättmedlet! Haha jag tycker alltid att det luktar tvättmedel utanför vissa hus men det luktar också gott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvättmedel?? Det har jag inte ens tänkt på?! :O Det måste jag börja lukta över, och se om jag kan identifiera!

      Radera
  2. Men du ska väl ändå börja jobba som psykolog och inte plugga igen? ;)

    Hej förresten! Blogspot är spärrat i Kina men nu är jag hemma igen och har läst ikapp. Stort grattis till jobbet vännen! Och till att du ska bli sambo. Jag och min pojkvän har tekniskt sett varit sambos längre än vad vi varit ihop haha! Den åttonde mars kom jag till honom och sen hade vi gemensamma planer i några dagar. Den elfte bad han mig bli hans flickvän och efter det blev det aldrig att jag åkte hem. Han är det bästa som hänt mig och att få bo ihop med den man älskar är en verklig ynnest. Du har verkligen något att se fram emot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. HAHA, oj, vad jag tänkte fel när jag skrev där. Snacka om att vara inrutad i gamla vanor ;)

      ÅH, TACK MARIELLE :D Så fin historia med dig och din sambo.. <3 <3 <3

      Radera
  3. Sorry för att jag rättar dig, men börja JOBBA som psykolog i höst menar du väl?! ;) Nu behöver du inte plugga mer! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. HAHA, snacka om trött tjej som pluggat hela sitt liv och inte kan komma ifrån det tänket x')

      Radera
  4. Någon gång i livet vill jag också känna doften av Paris!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vännen, det önskar jag dig verkligen!! Och då skulle jag vilja vara där och träffa dig också! :')

      Radera
  5. Usch vilken mardröm att nästan missa flyget. Men det måste ha varit en underbar lättnad att sedan INTE missa det. Blir som vanligt gråtmild av dina Pariskärleksförklaringar, denna gång beskrivningen av hur du kommer upp från stationen och känner doften av lycka. Så fint <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. VERKLIGEN. Livets bergodalbana, liksom - det finns inget ont som inte bär något gott med sig, och tvärtom. Och aww.. :') Om du blir blödig nu ska du bara vänta på dagens inlägg!

      Radera
  6. Om du i framtiden kommer försent till Arlanda eller har lite tid mellan flyg och ska byta från inrikes till utrikes och ser mycket folk i kön till säkerhetskontrollen - spring till Fast track och be dem släppa dig före kön till "vanliga" säkerhets kontrollen. Jag har gjord så flera gånger och det funkar alltid! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! *tips från coachen* :'))) SMART.

      Radera
  7. Hallå där! Nu kan jag nog definitivt kommentera utan risk för misstolkning ;) Åh, som jag känner igen känslan. Den är som en ren befrielse faktiskt, att komma upp ur en metrouppgång och plötsligt befinna sig mitt i... ? Tja, livet typ. Lukten, intrycken, allt som pågår... Nu är det bara en och en halv månad tills jag äntligen får uppleva detta igen. (Såg idag fjolårets besöksbilder denna dag på FB - ett Paris i ösregn med citéön under vatten...otroligt! Det må vi väl ändå slippa i juli!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. *copy paste* :'))))

      Och ja, kan inte fatta förra årets vattenkaos.. Helt vansinnigt, men definitivt minnesvärt!

      Radera
  8. Alltså usch! Låter som en av mina gamla mardrömmar! Det är verkligen vidrigt att bli sen på det sättet och veta att man inte kan göra något annat än att sitta där på bussen och hoppas att man hinner. Vidrig stress verkligen! Tur att du hann med och att du ändå kunde vara lite rationell och tänka att det ju inte skulle vara hela världen att missa planet.

    Paris kärlek <3 Jag vill. jag vill, jag vill också <3<3<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den STRESSEN är fan förfärlig. Maktlöshet blandad med panik och så sitter man fast på ett och samma ställe. Avskyr.

      åååh.. Men kom hiiiit och äta lite crêpes med mig, vetja!

      Radera
    2. Asså ja gärna!!! Men omständigheterna tillåter inte det för tillfället. Min ettåring behöver mig och vågar inte lämna bort henne mer än någon natt än :/ Paris får nog tyvärr vänta ett tag till.

      Kram

      Radera
    3. Jag förstår det..! Barnen är alltid viktigast <333

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)