Lösenord

fredag, februari 10, 2017

Douceur d'Automne

Kommer ni ihåg att jag sade att jag fick en välkomstpresent min första dag på mitt nya boulangerie, i form av en bakelse?
Det var nämligen en liten kreation jag såg när jag skulle placera ut dem i montern snyggt, och utbrast "ah, regarde ! C'est quoi ca ?" (åh, kolla! Vad är det?)... "C'est caramel au beurre salé, ma belle." (Det är saltad karamell, min kära). "Waaaouh... Elle a l'air délicieuse..." (Wow... Den ser gudomlig ut...).

Bara en timme senare ropade de till mig "Vi lägger undan den här till dig så att du får ta med dig den hem sedan, eftersom du inte smakat den!". När jag traskade hem den där första dagen såg jag fram emot en riktig lyxig  liten dessert.

Douceur d'Automne (höstens mjukhet)
Bakelse med karamelliserat äpple, hasselnöt och saltad karamell 


Hur fin är den inte? Liten, perfekt gyllene, delikat, vacker...


Jag kunde knappt bärga mig förrän jag fick äta den!


Så jag kom hem, åt min middag, och sedan tog jag fram min lilla bakelse. Jag var otroligt sugen på att se hur den smakade, och delade först upp den på mitten för att beskåda innandömet.



Till min förvåning var den fylld med något. Låt mig nu beskriva den, nedifrån och upp:
Underst är det ett sprött, men fortfarande mjukt kex. Lite som en sockerkaka med hård skorpa. Därefter kommer det en karamellmouse, en så otroligt krämig karamellmousse med karamellglaserat täcke, Inuti finns det karamelliserade äppelbitar (eller är det päron? äpple? päron?) och överst är den toppad med karamellgrädde och en karamelliserad hasselnöt.


Jag var inte alls beredd på att den skulle innehålla frukt, men det gifte sig otroligt bra med karamellen. Karamellsmaken var verkligen on point - den var precis såhär lagom mörk, nötig och gyllene utan att bli för bränd.  Mmmm, så god den var... 

Tror ni att ni hade gillat den?

10 kommentarer :

  1. Åh vad gott!!! Men ser dock inte ut som en Religieuse... Då Religieuse är med Pâte à choux och detta är mer tartelette-liknamde. Mvh pâtisseriepolisen :')

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, expertutlåtande!! <3 Nä, det måste vara my bad. Har för mig att den hette så, men du har säkert rätt... Byter namn direkt!

      Radera
  2. Den ser jättegod ut och jag skulle nog tycka om den...men lite väl mäktig kanske? Hur upplevde du det, gick det bra att äta hela på en gång? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch.. Mäktig scmäktig. Jag kan äta allt, väldigt sällan något blir för mycket eller sött för mig, haha. Jag är nog sockerskadad... :')

      Radera
  3. Ja ja ja ja jaaaaa :))))))
    /julia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, miaaam, du borde varit här och delat den med mig, Julia! :D

      Radera
  4. Såklart! Saltad karamell alltså 🙌🏻
    Åt apropå det Marabous nya fudge havssalt i veckan. Alltså nej. Torr och tråkig och för lite salt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet. Saltad karamell är guds gåva till människan.

      Näää? Är den?! Så sjukt synd. Men aja... DÅå behöver jag inte sakna den iaf...

      Radera
  5. Jag ÄLSKAR salt karamell, så jag hade säkert gillat den!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)