Lösenord

torsdag, februari 16, 2017

En solskensrunda och ett flyende busfrö

I måndags var jag ledig, och gissa min glädje när jag såg att solen hade återvänt! Nu var det runt 10 grader igen, och solen sken upp promenadlyckan i mig. Jag bestämde mig för att ta en riktig långrunda denna dag, och började traska ned mot södra delarna av Paris. Jag hade även planer på att ta en sväng i 16:e och se mina gamla kvarter, för att sedan återvända till fots.

Här kommer dagens vyer genom min kameralins.



Ser ni hur blå himlen är? Det är ju otroligt.


I södra delarna av 16:e ramlade jag över en loppmarknad... (Ps. Beskåda damen som pillemariskt fnular på en av de groteska skulpturerna. Jag undrar om hon köpte något).


..Traskade vidare...









Här någonstans hittade jag världens pampigaste villaområde mitt i Paris, där portarna stod helt öppna. Jag "ignorerade" lite snällt PROPRIETÉ PRIVÉE INTERDICTION-skylten som stod i rött utanför, och traskade glatt in. Längre bort såg jag den vackraste villan jag någonsin sett, och började gå ditåt. Precis när jag lyfte kameran för att knäppa av ett kort av min drömbostad så hör jag en dam bakom mig "Mademoiselle ! Mademoiselle ! Vous allez où ?!" och jag blev snällt bortschasad. Hann inte ens ta ett kort.




Istället gick jag upp till rondellen i Victor Hugo, där jag varit minst trehundratals gånger i mitt liv. Där jag gått förbi för att gå på Friskis, där jag köpt bröd, ätit glass, promenerad, åkt métro ifrån, gått på fransklektioner och köpt matvaror.

När jag gick förbi boulangeriet på hörnet möttes jag av detta lilla busfrö som lurigt försökte fly sin storebror som skulle köpa bröd hem till matbordet. "Marie ! Marie !" ropade han, och här ser ni hennes finurliga min när hon vet att hon egentligen inte får smyga därifrån men precis ska börja springa. (Ps. Han gick tag i henne innan hon hann runt hörnet).



Här började jag vända hemåt igen. Gick förbi både en, två och sju pampiga portar på vägen.


Totalt blev rundan 4,5 timmar lång, och sträckte sig över en kvarts Paris. Se nedan! Jag blev rätt nöjd med sträckan.



Den var varm, solig, och med varje timme tog jag av mig ett till klädesplagg. Efter en kvart åkte mössan, efter en timme halsduken, efter två timmar vantarna och slutligen öppnade jag jackan och svettades fortfarande!

När jag kom hem kände jag mig helt död i benen och låg i sänglänge redan av kvällen, från klockan 16 till sömndags. Så underbart skön dag.

9 kommentarer :

  1. Åh, tänk ändå att få SVETTAS under promenaden! Jag vill också ha 10 grader och sol. Gillar förresten fotot på busfröt, så kul när det händer något i bilden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, ja, jag kanske inte ska klaga alltså... Haha..! Och ja, jag blev helt varm i hjärtat av att se henne vara så finurlig och busig :')

      Radera
  2. Alltså det där vädret! Blir inte alls avundsjuk för här hemma njuter en av att halka runt i snöslask ömsom blixthalka ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snöslask och halka?! Nej bevare mig väl!!!!

      Radera
  3. Här har busstrafiken idag stått still p g a blixthalka. Snorig snömodd på trottoarerna. Men! Ljuset återvänder med ca 45 minuter/vecka, det finns semlor och vi har tre (3!) resor inbokade. Kroatien i maj, Paris <3 i juli och - tada! plötsligt nu också två veckor i Marocko i oktober. Rundresa (Casablanca,Fez, Agadir mm) + en vecka i Marrakech. Känns hoppfullt!
    Men blir dock halvknäpp av dina underbara foton. Så,tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. WOW! Ja, då förstår jag att du är hoppfull. Du har ju massor att se fram emot. Jag hoppas dessutom att mina bilder inte är för påträngande på snap - i så fall får du säga till!

      Radera
  4. Påträngande? Absolut i n t e! Får aldrig nog av Parisbilder... Följer ju en hel del på insta också, så ibland tror jag nästan att jag själv är där ;)Är dock usel på snap, det är ett rent under om jag lyckas se eller kommentera där, men gillar allt jag får fram! Glad för allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vad bra då! Och jag tycker du verkar lyckas ypperligt bra med allt som har med teknik att göra - imponerad, måste jag säga ;)

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)