Lösenord

torsdag, januari 26, 2017

Red Velvet

Dagen innan kalaset, runt klockan 23 på kvällen, så bestämde sig jag och Emil för att förbereda tårtan till kalaset. Som ni vet var det min favorittårta Red Velvet som stod på menyn, och jag plockade fram alla relevanta ingredienser.



Efter en kvarts ihopvispning och sedan en dryg timme i ugnen så kom den ut såhär. Sedan så skulle både den, och vi, sova. Fast vi tog sängen - den fick kylskåpet.


På morgonen hade den sjunkit in sig en aning och var helt redo att bli glaserad med frosting.


Frosting gjord av cream cheese, florsocker och citron. Mmmm... Den blet vit som en Snövit-saga.


När vi skar upp den visade den sitt kännetecknande röda inre. Tyvärr inte så röd som jag önskat det - jag tror jag snålade lite med karamellfärgen där.


Men med rätt ljus och rätt filter så... *visslar*



Och som ni redan fått läsa om så var den succégod! I alla fall enligt mig. Jag fick inte ens en bit till kvällen, eftersom den blev uppslukad av gästerna under eftermiddagen. Det kallar jag ett bra betyg.

Har någon av er ätit Red Velvet? Och om inte.. VARFÖR INTE?!

15 kommentarer :

  1. Jag har faktiskt aldrig ätit Red Velvet! Vad har jag missat? Vad smakar det? Ser frickin' kalasgott ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har msisat MASSOR! Det är liksom som en sockerkaka, men MYCKET saftigare och lite syrligare i smaken. Lite som en morotskaka, liksom? Det är för att det är citron i. Frostingen är också syrlig, men samtidigt god. Så uppfriskande och alldeles, alldeles underbar! <3

      Radera
  2. Aldrig testat göra eller käka. En skam för världen! Borde kanske testa å kirra en sån jag med! :)

    Ha det fint! Kram Nadja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag, Nadja! Du skulle definitivt inte ångra dig ;)

      Radera
    2. Men ååååh den ser galet god ut och jag har aldrig ens hört talas om red velvet!! 😶

      Radera
  3. Nej jag har faktiskt aldrig provat en san... Men maste prova, det ser jättesmarrigt ut :)))))
    /Julia

    SvaraRadera
  4. Aldrig provat och inte hört talas om någon annanstans än här. Känns lite mer som än kaka än en tårta men låter som en bra kombination! Tårtor har en tendens att bli lite sliskiga tycker jag..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjo, det är ju en tårta egentligen eftersom det är som sockerkaksbas och så frosting.. Men som en gigantisk morotskaka kanske, med lager och rödare??? Denna är dock inte alls sliskig och man slipper all övermäktig grädde!

      Radera
  5. Tjusig tårta! Har aldrig testat red velvet, antar att den helt enkelt inte kommit i min väg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hoppas jag får din skull att den snart sätter sig på tvären framför dig!

      Radera
  6. Nej, men jag tror att jag måste prova den nån gång :)

    SvaraRadera
  7. Alltså drooooool! Men pinsamt nog har jag aldrig testat trots att den röda och vita färgen och kontrasten mellan dem tilltalar mig något fruktansvärt! Hm... Min sambo fyller år om 1,5 vecka, kanske är dags att ta red velvet-oskulden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, den är ju både estetiskt och smakmässigt tilltalande, måste jag säga..! Tror du att din sambo skulle uppskatta detta? För i så fall ser jag inga hinder (och i så fall vill jag ha en utförlig rapport och helst några bilder på mailen/fb också!!!!).

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)