Lösenord

tisdag, oktober 25, 2016

Långkokt kalops, en liten kusin och två inbakade flätor

Igår vaknade jag upp likt nedan och inspekterade nunan i en selfie. Jag var ypperligt nöjd över mitt beslut att tillbringa nästkommande dagar ute i timmerstugan i skogen där mina farföräldrar bor - en välbehövd semester.

Här har i alla fall mitt face.


 TJENA.



Efter cirka 2,5h och en Emelie bakom ratten befann jag mig till slut här. 



Väl inomhus möttes jag av kramar, en varm brasa och doften av kokande kalops. Jag började med att värma fötterna vid den sprakande elden.




Och värmde sedan magen med farmors nyskapande kalops, som visade sig vara en blandning mellan pulled pork och kalops. Det vill säga: kalasgott.




Min 10-åriga lillkusin Wilma hade tagit tillfälle i akt att känna sig "hängig" denna dag, vilket tillät henne stanna hemma från skolan och umgås med mig hos farmor och farfar istället. Wilma är mitt absolut största fan (kommer ni ihåg världens bästa bok om mig som jag fick i julas?), och dessutom bäst på att göra frisyrer.

Och frisyr, det vägrade hon åka hem om hon inte fick göra!




Efter mycket borstning och flätande fram och tillbaka så satt jag slutligen med två inbakade flätor på vardera sida om huvudet. Jag har däremot inte varken hår eller huvud för att kunna bära upp det, vilket gjorde att jag såg ut som en fem-åring, eller Pippi Långstrump. Eller båda och på samma gång.




Hon är vansinnigt duktig åtminstone. Efter lite kvällshäng med choklad, glass och kvällsmackor så blev jag till slut så trött, så trött, så jag lade mig i sängen för att läsa. En deckare. Ps. Blommiga sängkläder är de allra mjukaste och varmaste.



Sååå trött, så trött. (obs ej fejkad gäsp)



(Men sorgligt nog blev jag sjuk under natten med svullen och ömmande hals, så jag sov inte så bra...)


1 kommentar :

  1. Krya på dig din stackare!!! Så härligt att få umgås med kusin och käka kalops, det låter awesome!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)