Lösenord

torsdag, oktober 20, 2016

10 tankar om hur en tar upp plugget igen

Hej fick en kommentar för ett litet tag sedan, som jag tänkte ta lite tid att besvara....

Har du några bra pluggtips att dela med dig av, ett inlägg om det kanske? Hur kommer du igång med plugget efter ett längre uppehåll, typ sommaren, och även: hur kommer du igång när du kommer hem efter en resa likt denna, lite tung i hjärtat och en längtan tillbaka? Jag befinner mig nu i en situation då det känns stört omöjligt för mig att komma igång med studierna igen, och hade gärna läst dina kloka råd om hur bäst ta sig igenom allting. Kram!

I ärlighetens namn känner jag väl mig inte helt i fas att kunna besvara den här kommentaren på ett fullgott och självsäkert sätt (eftersom jag själv känner mig helt hopplöst låst i en pluggrävsax), men jag tänkte dela med mig lite av mina tankar kring det hela. Vi börjar.



1. Anpassa kraven efter kapaciteten
Nu, till en början, så går tankarna inte i en rak linje. En är inte van att hålla fokus under en längre tid, när en låtit hjärna spåra ur totalt under uppehållet och inte behövt sitta koncentrerad på ett och samma ämne. I början är det inte lätt att börja kontrollera tankarna - det är det inte. Jag har tappat knycket. Jag tycker då att det är viktigt att jag klappar mig själv på axeln, säger till mig själv "nej, jag är inte helt kognitivt finslipad just nu", och accepterar det. Sänk kraven på vad jag presterar, i vetskapen om att jag just nu inte har en kapacitet att matcha mina ambitioner.





2. Låt det ta tid - försök inte pressa fram motivation...
När en inte känner sig kompetent på ett visst ämne, då är det väldigt, väldigt sällan roligt att göra det. För egen del kan jag säga att motivationen inte finns där. Jag kommer inte vakna upp med ett supersug att sätta mig ned med kurslitteraturen i knäet - det kommer inte hända. Jag kan inte tvinga mig själv att tycka att det är roligt, det går bara inte. Det blir snarare värre.

3... men var mottaglig för den. 
Med det sagt måste det ju ändå göras, och när det görs... Var mottaglig för att bli intresserad av vad du läser. Sitt inte rigid med inställningen att "när är det över?" eller "hur många kapitel har jag kvar?". Vänta inte ut det. Försök vara i det medan du är där, och när du väl tänder till på ett moment i plugget... Uppskatta det!

4. Planera in bestämda pluggtider
För att plugget ska bli gjort måste det planeras in. Se till att skapa tid för korta, men frekventa, pluggtider när du vet att du kommer vara tillgänglig att göra det. Försök inte att plugga precis innan en spännande aktivitet eller en lockande måltid - det gör åtminstone att jag inte kan fokusera på plugget utan hela tiden längtar till nästkommande sysselsättning. Sätt dig istället ned med plugget den magiska timme när dagens roligheter är över, men du fortfarande inte är alltför trött för att ta dig an det.





5. Individuell pluggbas
Alla pluggar på olika sätt. Vissa prokrastinerar, andra vill göra allt på en gång. Vissa pluggar bäst på vissa platser, andra får till koncentrationen på en helt annan. Jag har vänner som måste åka till ett bibliotek och plugga, andra som vill sitta i grupp i skolan, andra som vill sitta i en mjuk fåtölj på ett bullrigt café. Jag är snarare av den sorten att jag behöver plugga själv för att det ska ge effekt. Jag blir lätt distraherad om jag har människor runt mig, och lyckas sällan komma in i rätt "tillåtande motivation"-stämning om jag sitter i en stel stol i ett bibliotek. Jag måste vara i en miljö jag känner mig trygg (hemma hos mig, på ett favoritcafé) men där jag inte har distraktioner runt om mig.

6. A och O - organisation
Jag måste vara väldigt organiserad för att lyckas med mina studier. Jag har många olika mappar i min dator, alla i en logisk struktur. HT16 > Statistik > Psykofysik > Föreläsning, och under varje delmapp finns det relevant information. Jag skriver anteckningar med mycket rum, tydlig översikt, blandar fetstil med stora rubriker - allt för att göra mina anteckningar lättlästa. Skriv i kalendern när och var du ska plugga. Använd markeringspennor och färgpennor. Organisation är verkligen essensen för att plugget ska kännas begripligt. (Fråga bara Viktoria.)

7. Belöna dig efter varje delmål
Okej, den här tisdagskvällen ska jag läsa tre kapitel. Sedan får jag se ett avsnitt av den där serien jag egentligen vill maratonglutta, eller äta den där chokladbiten jag sparat i skafferiet. Men jag behöver inte brådska - jag får det när jag är kvar.





8. Uppskatta studentlivet
Personligen är jag väldigt dålig på att komma ihåg detta, men att vara student... Det är verkligen fantastiskt. Det är ett privilegium - att en får tillbringa tid i en sal, lära sig nya saker, bygga på sin kunskap och dessutom få betalt för det. Trots alla nackdelar så finns det enorma fördelar med att vara student - en har mer flexibel tid, eftersom skolschemat ofta ändras och en ofta inte är i skolan 8-17 mån/fre (nu talar jag för mig själv, visserligen). Du har otroligt lätt att umgås och träffa vänner dagligen, som går samma utbildning. Tänk - snart kommer du inte kunna ta en after-tenta-öl, eller äta på den där halvtaskiga skolrestaurangen. Det kommer saknas. Jag försöker påminna mig om att njuta av det, den sista tiden jag har kvar.

9. Återkoppla till syftet
Varför gör jag egentligen det här? Varför tragglar jag vidrig, mardömslik, obegriplig och smärtsamt jobbig statistik? Jo, för att jag vill bli psykolog. Och snart kommer jag bli det. Världens bästa psykolog (som visserligen inte kan statistik, men ska se till att få godkänt på tentan i alla fall). Tänk alltid tillbaka på varför du sitter med den tunga bok i famnen som du gör, eller på den där föreläsningen som bara helst av allt skulle vilja slippa. Då känns det ofta lättare.

10. Tillåt skolk
Med det sagt, så är det inte alltid du måste sitta där på föreläsningen. Ibland när alarmet ringer och en bara känner "nej för i helvete" - tillåt dig att skolka. Värdera tiden du inte pluggar, för att kunna värdera tiden när du väl pluggar. Plugget kommer bli mer och mer tärande om du alltid tvingar dig vara där, prestera och lyckas. Genom att tillåta sig att vara lite frånvarande så minskar du indirekt pressen och därmed den negativa känslan kring plugget, och det gör åtminstone mig mer benägen att plugga när jag väl gör det.






1 kommentar :

  1. Nu blev jag minsann studiepeppad! Håller med på alla punkter, även om jag inte är så bra på alla (som att planera in pluggtider...) - men organisationspunkten håller jag helt med om! Det är näst intill orgasmiskt att ha fullständig ordning på sitt plugg med färger, raka linjer, tydliga rader och kolumner och mappar med noggranna och utförliga anteckningar kompletta med förklarande bilder! *hjärtögonsmiley* Vad söt du är som tänkte på mig, haha!

    Btw, gissa vem jag såg på spårvagnen igår? Vår vän Tom från den höstälskande videon!!!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)