Lösenord

söndag, september 25, 2016

Min livsglädje (i en paj)

När jag satt i skolan häromdagen och rullade tummarna mellan föreläsarens monotona frasutfall, så började jag tänka igenom innehållet i mitt liv. Vad är det egentligen som gör mig lycklig? Vad är det som förgyller min vardag? Vad är beståndsdelarna i mitt liv som jag betraktar som bidragande till min lycka?

Så då började jag knåpa på en livsglädje-paj.





Så nu tänkte jag, steg för steg, (oavsett om ni är intresserade eller ej!) gå igenom dessa pajbitar och beskriva vad de innebär för mig. Jag tar dem i turordning enligt storlek i procentantal, dessutom.

Allt ätbart
Måste här tillägga att jag under skapandet av denna paj var väldigt hungrig (därav maten som en otroligt stor beståndsdel). Kanske även därför det blev en paj, och inte en tabell, en graf eller ett stoltdiagram. Hursomhaver - även när hunger inte är aktuellt tror jag att äta är typ en av mina favorithobbies. Alltså mat, vad bra det är.

Intimitet och validation 
För mig är känslor och emotioner likt kärlek och närhet en stor del av vad som gör mig lycklig. Kyssar, kramar, känslofyllda och ärliga samtal samt en känsla av att bli älskad och att vara omtyckt. Att ha en varm kontakt med någon är en stor ingång till min vardagliga lycka.

Självförverkligande egentid
För mig inkluderar detta allt från att promenera planlöst på Paris gator och göra det jag verkligen drömmer om, till att ligga ihopkrupen i min soffa med en kopp te och göra absolut ingenting. Det är allt som gör att jag gör att jag får återhämta mig, att jag ägnar mig åt aktiviteter som stärker mig och som får mig redo att ge av mig själv under nästkommande timmar. Det som jag verkligen vill göra - för mig själv.

Stimulerande diskussion
Att ha ett intressant samtal med någon är otroligt berikande. Att kunna ha ett en intellektuell och stimulerande diskussion - antingen genom läsning, en film eller bara en konversation som gör att jag börjar tänka i en ny bana, och lär mig någonting.

Självuppfyllande arbete
Både klientarbetet på psykologiska mottagningen, simskolearbetet och jobbet på PAUL ser jag som självuppfyllande och intressant. Jag ger av mig själv och känner att jag bidrar med någonting nyttigt, samtidigt blir jag berikad av att kunna se att jag kan influera och påverka min tillvaro, och kanske till och med göra den bättre.

Sex
Behövs det ord? Vem gillar inte sex? Sex är en viktig del för att jag ska känna mig fullständig - det är både ett uttryckssätt och ett utlopp för ett inre behov, önskningar och njutning. Oavsett om det pågår själv eller med en annan person. Sex går in litegrann under "intimitet och validation", men kan fortfarande separeras för mig. Man kan ha bra sex utan att man är kär i personen eller känner ett starkt band - däremot kan jag medge att sex med någon man tycker om oftast blir fasligt mycket skönare.

Stärkande familjeband
Att umgås med min syster, min farmor och farfar, att prata med min far eller bara känna att jag har en grupp människor runt omkring mig som känner mig, som skulle ställa upp för mig och till vilka jag känner en oersättlig trygghet gentemot.



Detta är alltså delarna jag kvickt identifierat som essentiella för att mitt livspussel ska hålla ihop någorlunda. Sedan finns det givetvis personer som passar in under dessa kategorier, och platser som förstärker dessa pajbitar.

Hur ser ni på detta?
Har ni en likande paj, eller helt andra ingredienser? Och hur skulle era andelar se ut?



5 kommentarer :

  1. Det här är första gången det känns som du uttryckte dig fördomsfullt. Jag har nämligen en nära vän som inte alls skulle hålla med dig. Men inlägget är intressant, färgerna i pajen höjer inlägget någon nivå till. Personligen skulle nog stärkande familjeband, självuppfyllande arbete och självförverkligande egentid ta upp mycket plats i min paj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, jag förmodar att du menar sex-biten? Jag vet faktiskt inte varför jag uttryckte mig. Kanske för att det är lite känsligt att prata om sex, och jag försökte "lättsamt" försvara min sexuella pajbit? Vad vet jag. Jag hoppas åtminstone att du inte tog illa upp, för så menade jag det absolut inte :)

      Radera
    2. Hej. Jag tog absolut inte illa upp och hoppas att du inte heller gjorde det av kritiken. Tycker du gör helt rätt, det är ju din blogg. Jag kan bara inte alltid vara tyst när jag tycker någonting.. :)

      Radera
  2. För mig är det nog 50% ätbart 50% kärlek (all slags kärlek inclus), eller ja det finns väl andra saker också, men i stort sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbar sammanfattning!!! Den hade jag nästan kunnat skriva på också :))))

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)