Lösenord

måndag, juni 20, 2016

Sovmorgon, simlektion och bolognese-middag

Klockan nio vaknade jag upp av mig själv denna onsdag, och som vanligt låg jag och drog mig i sängen med laptopen på magen. Det hade varit lite kyligt inatt så jag hade filten på, och det var något ypperligt mysigt.




Under dagen hade jag två saker inplanerade, varav den ena var en simlektion med min guldgosse Valentin. Jag gick således upp till 16:e; hade en timmes simlektion, kramades hjärtligt med mina två favoritpojkar och lämnade av till sist Valentin hos sin kamrat för en play-date. På vägen dit höll Valentin mig i handen hela tiden, tittade sedan upp på mig med stora ögon och sade "Émilie, qui va me chercher après?" (Emelie, vem kommer hämta upp mig efteråt?).

"Ben, je ne sais pas, Valentin, soit maman, soit Elin."
(Hm, jag vet inte, Valentin, antingen mamma eller Elin).

"Moi, j'espère que ce sera toi !" (jag, jag hoppas att det blir du!) utbrast han bestämt.

Känsla i kroppen: 


Men det skulle ju inte bli jag, det visste jag ju. Efter att ha fått en bisous-hejdå hos kamraten traskade jag hem igen, och lyckades nicka till Eiffeltornet på vägen.




Jag fick en kommentar för jättelänge sedan, med ett tips om att rita ut på kartan om vilka promenadvägar jag tar, och då tänkte jag att det var dags att komma till skott! Så nedan kan ni skåda min promenadväg genom Paris denna dag.




(Vad tycker ni? Ska jag fortsätta måla ut promenadvägar i framtiden - är det intressant för er att se?)

Väl hemma svirade jag om från badet till klänning, och skulle gå de fem stegen över till min granne. Jag hade lovat honom att koka bolognese - som på den gamla goda tiden...




Jag satte igång med förberedelserna direkt, och medan bolognese kokade på plattan genomförde jag några ärenden med min laptop i hans soffa, och han satt vid skrivbordet och höll på med sitt. Chattade även lite med Christoffer, som är på något cykeläventyr borta i Mora.




JP var exalterad och bara väntade och väntade... Snaaart är det klart. 


Och så dukade vi upp framför Youtube (traditionsenligt). 



Han åt, och berömde mig om och om igen för hur god den var. Precis så god som han mindes den. Jag var glad för att han uppskattade den så, och vi bestämde att det skulle vi nog hinna göra om innan jag återvänder till Sverige igen.

Sedan tittade vi på en film som var så vulgär in i absurdum, att jag inte ens kunde skratta. The Brothers Grimsby. Jag rekommenderar alltså inte - men JP skrattade så att han fick hostanfall. Män, alltså.

Sedan gick jag hem lagom till halv tio, lade mig i sängen, drack te och åt carambar. Superb dag!

11 kommentarer :

  1. Kanske du kan dela med dig av ditt recept? :) blev så himla sugen nu, blir nog pastamåndag hos oss ikväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det där är så svårt, för jag har inget riktigt recept... Jag bara kör enligt feeling, och det blir olika varje gång!

      Men i regel blir det altid lök och vitlök som blandas med köttfärs och krossade/passerade tomater, och så massa kryddor såsom oregano/timjan/basilika och ett måste är spiskummin och kanel och gärna paprika, varför inte cayennepeppar och så chili, flakes eller pulver och så eventuellt salt..!
      Haha, alltså du hör ju.... Jag brukar ta av det som finns i skåpen!

      Radera
  2. Jag tyckte att den lilla kartan var ett jättebra tillskott, det blir lite mer då än bara "16:e" som för mej inte betyder någonting. I London var zon 1 i centrum, 2 runt om zon 1, zon 3 var utkanten av London. Så 16:e låter som mil bort från Paris stadskärna i mitt huvud! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, åh! Vad bra att detta tillför något - då ska jag fortsätta med det :D

      Radera
  3. Kul med kartan:)
    Kom förresten på en fråga som inte blev ställd till frågestunden, gällande ditt skrivande. Boken! Hur har den landat, bland andra & hos dig? Och vad händer nu? Har du nya projekt på g?(hoppas)
    Skriver du fortfarande dagbok?
    Ska ägna lediga dagar i sommar åt att läsa ut boken, det ser jag framemot!
    Bisous

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken! Åh, jag har fått så bra respons på boken, och det gör mig så glad..! Men jag har ingenting jag skriver på nu, förutom bloggen och mina privata dagböcker. Just nu har jag givetvis en Paris-dagbok, som jag skriver på franska i.. :)

      Skriv gärna en recension av vad du tycker om boken sedan, det hade jag uppskattat! Och du får vara precis hur ärlig du vill! Bisous :*

      Radera
  4. Alltså hur kan du få allt att låta så himla drömmigt!? Det är så att jag riktigt stjäl din känsla i kroppen :D :')

    SvaraRadera
  5. Gärna kartillustrationer även i fortsättningen (i varje fall då du gör längre turer :)Kul att kunna följa med i tankarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra! Då ska jag fortsätta minnas var jag promenerar :D

      Radera
  6. Jag kan riktigt höra Valentin säga det! Åh, vad härligt! Hoppas ni hade supermysigt på simlektionen!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade vi! Jag har saknat att simma med Valentin... <3

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)