Lösenord

onsdag, februari 03, 2016

Parisisk träningskamrat på besök

Förra veckan hade jag besök - men inte vilket besök som helst, utan franskt besök!
Det är nämligen såhär: När jag bodde i Paris så gick jag regelbundet på Friskis & Svettis. Efter ungefär ett halvårs motionerande där så började jag prata med en ung kvinna som jag kontinuerligt stötte ihop med på passen - Marine.


Emelie efter ett träningspass i Paris

Vi hade samma preferenser i instruktörer och salar, och när hon fick nys om att jag var svenska blev hon supernyfiken. Hon skulle nämligen på Erasmus-utbyte till Göteborg samtidigt som jag skulle flytta hem igen. Och så hade vi helt plötsligt massor av saker att fylla minutrarna innan gympapassen med!

Med det sagt, så var det helt oväntat att hon häromdagen och sade att hennes skolklass skulle upp till Stockholm för två dagar, och frågade ödmjukt om jag ville dela med mig av sängplats.
"MEN GUD SÅ KUL!" tänkte jag, och insåg alla fransktalande möjligheter och ketchupande med en parisisk träningsväninna. Detta trots att vi inte pratat mer än korta stunder innan flåsfyllda träningspass. Vi kände inte ens varann, egentligen!

Hon kom med bussen från Göteborg sent torsdagskväll, och jag mötte upp henne vid Gullmarsplan. Efter en kort diskussion om middag (jag föreslog hemmagjorda hamburgare, hon vek inte med medtycket!) var vi hemma och skulle förbereda.




Hon stekte burgare och skar upp sallad, och jag plockade fram allt nödvändigt och stekte upp halloumin. Hon hade nämligen aldrig ätit halloumi förut - kan ni tänka er?!




Till slut stod maten på bordet, med den stekta halloumin, och vi påbörjade vår första måltid någonsin tillsammans. (Det var vrålgott).




Marine uppskattade verkligen halloumi, men tyckte (liksom de flesta som testar halloumi för första gången) att den hade en annorlunda och rolig konsistens. Resten av kvällen så pratade vi, pratade mer, såg på en film medan vi pratade (på franska, såklart!), pratade och sedan gick vi och lade oss och pratade lite mer.

Hon stannade hos mig två dagar - varav det mesta av den tiden tillbringades med sin klass och studiebesökande i Stockholm, medan jag själv antingen jobbade eller var på föreläsningar. När jag kom hem efter sista dagen hade hon emellertid lämnat lite presenter....






Och meddelandet - det kan bara en fransktalande avtyda... (hehehe).

Det var så förbannat kul att ha hennes hos mig på besök, och det var mer än roligt för mig att få prata så mycket på franska. Vi diskutera olika uttryck på franska, engelska och svenska, jämförde och hade oss (ordet baksmälla på de tre språket, exempelvis - hur ser de olika uttrycken ut, och varför?). Dessutom fick jag äntligen lära känna min parisiska träningskompis. 

2 kommentarer :

  1. Så kul, det är alltid härligt att få praktisera språk även på hemmaplan! Roligt också med människor som vågar ta för sig och höra av sig så här, även om ni inte var nära bekanta innan. Nästa möte i "hennes kontext" lär väl inte bli sämre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det det! Och hon skrattade så gott åt att jag använde så många svenska uttryck med franska ord - visserligen grammatiskt korrekt, men det lät så roligt i hennes öron.
      Det ska bli kul, för jag tänker nog ta mig en tripp ned till Göteborg någon dag i vår :)

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)