Lösenord

söndag, januari 10, 2016

Den svenska crêperiet Fyra Knop

I torsdags var det exakt en vecka kvar av jullovet, och det firade jag och Christoffer genom att leka att det var lördag. Med det innebar att vi hade bokat bord på en restaurang jag velat testa jättejättelänge (men inte vågat) och dessutom att jag klädde mig i annat än min jullovspyjamas.




Restaurangen jag hade i sikte var ett svenskt crêperie som ligger vid Slussen. Jag har som sagt gått förbi här flera gånger, och velat testa det länge... Men sedan min vistelse i Paris har jag varit lite för räddharig - tänk om jag blir för besviken?




Ute var det kallt så det stack i huden, så vi skyndade snabbt in till vårt reserverade bord. Där inne möttes vi av ett maritimt tema, trästolar och gamla målningar på båtar, gamla flygvästar som ryggstöd och vit-blå-randiga kuddar.




Dessutom vackert med tända ljus. Vi satte oss och betraktade menyn.




Vi beställde och snabbt blev vi serverade vår mat. 




Jag beställde en galette med emmentaler, bacon, tomat och sallad, och Christoffer en galette med chèvre, fransk lammkorv och ratatouille.




Vrålgott var det. Galettsmeten var precis så tunn och krispig som jag minns den från Paris - fantastiskt god. Däremot var fyllningen lite snål jämfört med mina höga standards, och osten inte alls lika smakrik...

Ungefär när det var dags att beställa efterätt insåg jag att personalen pratade franska. Åh, en sådan fröjd! Nu kunde jag ju beställa och tacka på mitt absoluta favoritspråk.




Till efterrätt beställde jag oss två karamell-crêpes var, som lite liknar den jag är helt stormförälskad i, i Paris. Crêpe med vaniljglass, karamellsås och hyvlad mandel.

Det var så gott att Christoffer direkt började prata om hur man kunde göra egna hemma. "Jag ska ta dig till min favoritcrêperie i Paris, någon dag", sade jag. Då ska han få smaka på äkta lycka.


2 kommentarer :

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)