Lösenord

lördag, januari 10, 2015

Glassrecension: Häagen-Dazs Vanilla & Florentine

En av Häagen-Dazs nyheter, också en limited edition och vad jag vet begränsad till Frankrike, så hittar vi en spännande, sofistikerad och annorlunda glass. Häagen-Dazs har verkligen satt krut i att anmärka på den (med Bradley Cooper som spokesperson) och de har avvikit från sin standardiserade mörkröda färg till en mer stilren lila. Antagligen för att visa just hur exklusiv denna glass är.


Häagen-Dazs Vanilla & Florentine
Vaniljglass med bitar av florentin och apelsin- och karamellsås.





Smak: 6/10
Det första som slår en när man sätter skeden i munnen är den starka apelsinsmaken. Ja, det smakar verkligen apelsin. Ni vet som i de här gamla BigPack-paketen med ränder av apelsin/vanilj/choklad? Som den, fast aningen vuxnare. Karamellsåsen smakar inte alls karamell, utan mest apelsin den med. Eftersmaken till såsen är därtill väldigt spännande. Pepparkaka? Någon sorts julkrydda känns närvarande, fastän jag inte riktigt kan sätta ord på vad det är.... Inte min favorit, däremot. Florentinkexen utgörs av små hackade mandlar som smakar lite apelsin, och de är de godaste och knaprigaste i hela burken! Alltså: Väldigt stark apelsinsmak, nästan så det blir lite för mycket om man inte delar den med någon. (säg Redoy).

Utseende: 2/5
Den ser absolut spännande ut när man gräver ned i den, och det är lite vitt/gult som blandar sig med orange fläckar. Man vet inte riktigt om det är kexen eller såsen man gräver in i förrän man stoppat det i munnen, och det är väl lite spännande i sig. Om man gillar oförutsägbarheten!

Tillgänglighet: 1/5
Här i Paris marknadsförs den friskt, men själv har jag bara sett den i en enda butik - en storhandel i La Défense. Och eftersom den inte ens finns i Sverige så blir det ett lågt poäng här.

Upplevelse: 8/10
Jag och Redoy satt och delade på en burk, framför en film och under ett gosigt täcke. Båda grävde glatt i burken (som vanligt) och eftersom jag sparat den just till oss så kändes det extra speciellt. Eftersom smaken är så stark insåg jag efter halva att det var bra att vi delade - det hade nog blivit lite för mycket om jag fått för mig att smälla i mig den helt själv. Alla smaker är så markanta.


Totalt: 17/30

Kanske inte en burk jag kommer kasta mig ut för att köpa igen, men definitivt värt pengarna. Har ni möjlighet, så tveka inte - den är en speciell glass!

1 kommentar :

  1. Vilken spännande sma-kombination, o även förpackningen! Har de bytt design från den där klassiskt röda burken? Minns jag rätt eller fel, då jag hävdar att du stör dig på plasten som Häagen har i sina glassburkar (eftersom locket då inte behöver slickas ur)?
    Synd att apelsinen tog över så mkt; vanilj o pepparkakor o karamellsås i sig kanske hade varit nog. Jag är inte så förtjust i "konstlad" apelsinsmak, varken i glass eller tex choklad (minns att marabu hade en apelsinkaka för ett par år sedan). Vilken är din favvo hos Häagen? Hos B&J vet jag ju ;)

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)