Lösenord

söndag, juni 08, 2014

Khaleesi Kotte

Första dagen vaknade jag upp i ett orimligt soligt rum, fastän klockan bara var åtta på morgonen. Det här med att ha fönster över hela väggen - det har sina nackdelar.


Vi skulle ut och äta frukost-picknick i parken!


Och jag blev förundrad av alla sagolikt pittoreska hus som vi gick förbi på vägen...


När vi kom fram köpte vi lite nödvändigheter i affären: ost, sylt, smör, sallad, tomat, juice...
Sedan givetvis färska baguetter och croissanter i bageriet.


Sedan slog vi oss ned i parken för frukost. Gissa om vi var hungriga vid det här laget!




Efter mumsandet av allt goda var vi riktigt gosigt trötta, och solen värmde på bra. Vi tog oss varsin tupplur och låg och vilade i solen, spelade kort och bara tog det lugnt.


Sedan ville jag visa Marieke hur duktig jag är på att stå på händer...! Och visst; visst kan jag?




Marieke tog miljontals med bilder, så att jag kunde göra den fina gif:en ovan. Men de roligaste av alla bilderna var ju rest-bilderna (innan-efter) i vilka jag ser ut som en caveman/gollum/hund som är ute och leker på ängen. Det skrattade vi åt ett bra tag...!


Hur som haver!

Vi skulle strax vidare på andra äventyr. Vi gick bland fler pittoreska bostadsområden...


Till ett museum med massa ben och djur och andra biologiska egenheter. Jag såg ugglor, och fick även träffa Mariekes vän som jobbar där.


Där stannade vi däremot inte länge, för sedan fick vi för oss att vi skulle åka och köpa... en hamster!
Så vi kilade snabbt vidare, precis såhär lyckliga som ovan. Jag skulle bli gudmor till en liten pälsrackare!


Efter en spontan bussresa var vi framme vid djuraffären. Marieke var alldeles för ivrig för att ens posera.




Tjillevippen, så hade hon en hamster!

När vi satt och väntade på bussen tillbaka hem, så sade jag:
"Do you realize we only got this idea less than an hour ago?"
"Yeah.. It's crazy."



Vi köpte även med oss lite underlag, pellets, leksak och andra nödvändigheter. Marieke och jag valde namnet tillsammans, och jag fick välja mellannamn: Khaleesi Kotte.

Sedan hade vi riktigt kul när vi beskådade Khaleesi som försökte fly.


Alltså jag dör.

Därefter blev vi hungriga, så vi gick ut för att äta middag.


På en indisk restaurang, som Marieke hade kikat ut i förhand. Vi fick stora, mjuka naan-bröd och riktigt goda lammgrytor - båda två. Vi åt oss mer än mätta, och sedan lite till. Och sedan resten, till dess att tallrikarna var renslickade.

På vägen hem tog vi en lång promenad, och lyckades givetvis fiska med oss litet dessert på vägen.
Vi tog de två smakerna som inte längre finns i det svenska sortimentet: Baked Alaska och The Vermonster.


Mums.

När vi kom hem var dock Khaleesi borta. Givetvis hade hon ätit sig ur kartongen och smygit sig bort o lägenheten. Till en början var ju alltså tvungna att leta efter den lilla rackaren...!

Men till slut fann vi henne, efter många nervösa skratt. Vi tittade på Awkward, försökte komma på fler kreativa sätt att förvara en hamster utan bur, och sedan gick vi och lade oss.

(Alltså vi hade ju en långsiktig plan, men den funderade inte för natten. Fortsättning följer!)

2 kommentarer :

  1. Herre jössenes jänta vad du har många strängar på din välstämda lyra. Inte bara smart, snäll, rolig, nu är du atletisk o går runt på händer också?! Hallå? ;-)
    Glömde säga innan att jag låg halvt dubbelvikt av skratt då jag läste föregående inlägg ang. "förort" osv. Tycker det ofta är så! "jag kommer från sthlm" men så bor personen i Södertälje?! Eller Uppsala? Folk på landet är ofta däremot väldigt specifika; typ om man lyssnar på "Ring så spelar vi". Vart kommer du ifrån`? - Aspåsen. Jahaa, o vart ligger det? Nära Gagnefs... Inte blir man klokare av det?! Hihi

    SV: Jo, kanske vi diskuterat det innan. Är nog mest för att jag tycker det är så underbart nu då jag är närmare mina vänner, tre timmar på tåg mot en hel dags resa är både snabbare o miljövänligare o plånboksvänligare =)

    SvaraRadera
  2. Nederländerna ser ju riktigt mysigt ut, i alla fall på dina bilder! Och åh vilken gullig krabat till hamster :)

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)